Inspirerad av en tre-dagarstur till Växjö och Norra Kronoberg, som avslutades med en ledsagad hel eftermiddag på plats i Hjortsberga, Kvenneberga och Lekaryds socknar (stort tack till de två personer som tog sig tid och energi för att visa runt oss till en mängd intressanta ställen - inte minst soldattorpet Öarna i Hjortsberga, där två av mina anfäder med familjer, vid separata tillfällen har bebott torpet) - så är jag nu tillbaks hemma för att reda ut en del frågetecken.
Det viktigaste frågetecknet för stunden är ursprunget för Cathrina Ryberg Johansdotter (född 1747 eller 1749 - ännu oklart dödsdatum)
Och jag behöver hjälp med att finna föräldrarna till henne.
Cathrina var gift med Måns Blom/Artig (född i Moheda, 27 Sep 1753 - död i Kvenneberga socken 4 Maj 1817).
I husförhörslängderna återfinns inte efternamnet Ryberg, men däremot vid födelsen av
sonen Nils Johan (född 17 Juli 1778, Moheda) - Moheda CI:3 sid 153.
Vid övriga barns födelse anges modern som Johansdotter - till exempel vid födelsen av
Christoffer Månsson - sedermera Nöjd/Nögd 1776 (se Moheda CI:3 sid 125 )
I HFLen för Kvenneberga (A:I 3 sid 111) kan man för första gången se hennes exakta födelsedatum, som där anges: 8 Augusti 1747.
Problemet är att jag inte kan återfinna hennes föräldrar och födelseort. Om det nu stämmer att hon även hade efternamnet Ryberg, så har jag funnit tre alternativ (varav de två första är mer troliga än det sista)
Dödsdatum för de två första Rybergarna har jag hämtat från Generalmönsterrullarna för deras respektive kompanier i Kronobergs Regemente.
(1) Johan Johansson Ryberg (1715-1759-03-26) som var indelt soldat vid Gravanäs (nr 75), Norra Sunnerbo Kompani, i Hjortsberga socken
(2) Johan Olofsson Ryberg (1798-1757-06-28) som var soldat för nr 116/122 i Norrvidinge Kompani, Moheda socken.
(3) Johan Ryberg - avsk. Corpral och som gick bort i Grännaforsa, Moheda - Moheda (se KGFs databas och dödboken för Moheda det datumet)
19/7 1780 vid en ålder av 85 år (född alltså kring 1695)
Enligt KGFs databas så hade nr 1: Johan Johansson tillsammans med hustrun Brita, tre barn - men födelsedata är tagna ur HFLen, och där finns alltså en Catharina - beräknad födelse 1749. Det ser man också om man går till den specifika HFLn (där det även återfinns en dotter Margaretha). Födelsedatum är beräknade på angivna åldrar vid skrivandet av HFLerna.
Se Hjortsberga A:I 1 (1752-1773) sid 127
Johan Olofssons familj går inte att finna i HFLerna och det gäller även den tredje Johan Ryberg.
Finns det någon som kan reda ut detta frågetecken?
Med vänlig hälsning
Amir