Hej. Hakar på nedanstående tråd (längst ned I inlägget) eftersom den tydligtvis rör samma släkt. Jag har nyligen upptäckt att en av mina anmödrar Kirstin Samuelsdotter (f. ca 1669 I Kvarnatorp, d. 1749 I Loshult) var dotter till Samuel Månsson i Kvarnatorp och hans första hustru Märta Brodersonia.
Jag har med intresse last de äldre inlägg här på anbytarforum om Kvarnatorp i Stenbrohult sn om Samuel Månssons (ca 1639-1734) far bonden Måns i Kvarnatorp, som enligt uppgifer från Niclas Rosenbalck hette Tykesson i efternamn. Enligt dom tidigare inläggen var Måns Tykesson gift 2 ggr, 1) m NN och 2) m Karin Germundsdotter (ca 1646-1726).
Jag har gått igenom mnatalslängderna för Stenbrohult och funnit följande:
I mantalslängden omnämns en Måns i Kvarnatorp första gången 1649 och hustrun heter då Kirstin. Hustrun hette fortsatt Kirstin fram till och med 1653 (förutom 1652 då ingen hustru nämns vid namn). 1654-56 hette Måns i Kvarnatorps hustru Sissa alternativt Sissela. 1657 hette hans hustru åter Kirstin, troligen en felskrivning då hustrun åter 1658 heter Sissa, och det inte finns någon annan information som tyder på att det vid tiden skulle funnits två Måns i Kvarnatorp. Däremot tycks det just detta år finnas en hustru Kirstin (utan make) på Kvarnatorp.
1659-1660 heter bonden fortfarande Måns och hans hustru Sissa.
1661-1668: Måns, hustrun Cicilia/Sissa.
1661: står även S. (sonen?) Bengt.
1662: Måns, hustrun Cicilia/Sissa. även S. (sonen?) Bengt H. Sissa.
1663: Måns, hustrun Cicilia/Sissa. S. (sonen?) Bengt. ?Kone? död.
1664-65: Måns, hustrun Cicilia/Sissa. S. Bengt
1666-71: Måns och hustru i Kvarnatorp. Bengt och hustru (ny hustru?).
1672-73, 1675-76: Måns och Hustru, Samuel och hustru i Kvarnatorp. (De sistnämnda två är Samuel Månsson och Märta Brodersonia.)
1680: Samuel och hustru, änkan Karin.
En fråga till Niclas Rosenbalck, eller andra insatta: Är alla de Måns i Kvarnatorp som nämns från 1649-76 Måns Tykesson?
Var kommer informationen om att Måns i Kvarnatorp hette Tykesson? I domböckerna?
Om det är samma Måns i Kvarnatorp som omnämns mellan 1649-76 så var han alltså gift tre gånger.
• Första gången med Kirstin, som levde ännu 1653, men troligen var död 1654. Hon var mor till Samuel Månsson. Några andra?
• Andra gången, omkring 1654, med Sissa/Sissela/Cicilia som med säkerhet levde ännu 1668. Har ännu inte funnit några barn I äktenskapet med henne.
• Tredje gången, enligt Niclas Rosenbalck 1677 med Karin Germundsdotter. Kan detta gifte ha ägt rum tidigare, då hustrun inte namngivits från 1669-76? Enligt Niclas Rosenbalck var Måns Tykesson och Karin Germundsdotters ena son Germund född omkring 1675.
Väldigt spännande släkt :-)
Mvh
Sofie
Hej Gunvor! Det är samma familj. Jag härstammar ifrån Jöran Månssons syster Svenborg Månsdotter gift i Åbogen. Om fadern Måns Månsson d.ä. finns mycket att finna i Allbo härads domböcker. Släkten var stor, men sönerna till Måns förslösade faderns rikedom. Mvh