Hei,
Jeg har i lang tid vært ute etter informasjon etter min 2. tippoldemor Oliana Lindberg.
Hun levde mesteparten av sitt liv i Bro, hvor hun var gift (med soldaten Hans Udd), fikk barn og døde. Men hun er ikke født i Bro. I alle kildene jeg har sett i, står det heller ikke hvor hun er fra, bare at hun skal være født i 1811.
Hun dukker først opp i Bros husforhörslangd AI:6 1821-29, som pige hos Johannes Olsson på Nedre Störreberg.
I Kungshamns fødselsbok C:2 1808-34 finner jeg for første gang en passende kandidat:
Oliana Lindberg, født på Gravarne 5. januar 1812, av Calle Lindberg og Mari Olsdotter.
Jeg skulle gjerne ha testet mulighetene for at dette er min Oliana, men jeg mangler husforhörsruller mellom 1808 og 1818.
I 1818 finnes Calle Lindberg og familie på Gravarne, men ingen Oliana. Det er heller ingen oppføring i dødeboken så tyder på at denne Oliana er død.
Mysteriet er altså dobbelt - ingen spor etter Oliana Lindberg i Kungshamn etter 1812, og ingen spor etter Oliana Lindberg i Bro før 1821.
Har noen informasjon som kan hjelpe meg videre på min vei, evt. referanse til kilder som kan være nyttige?
Vennlig hilsen,
Sven Petter