Hei,
Jeg har en etterlysning jeg gjerne skulle poste under Småland, mere enn dette vet jeg ikke:
Det fortelles at Ole Johanson (Født: 1778 Død: mai 1823) var fra Småland i Sverige. Han var kaptein i den svenske hær, og det fortelles at han deltok i krigen mot Norge i 1808. Under felttoget deserterte han fra hæren, og han flyktet da til Nord-Norge for å unngå å bli stilt for krigsrett, som sannsynligvis ville endt med dødsdom. Så han kommer sannsynligvis til Nord-Norge rundt 1808-1809. I 1810-12 etablerer han seg som småbruker ved Skogsfjordvatnet, Helgø/Karlsøy utenfor Tromsø. Her sies det at han gikk under navnet Svensk-Ola.
Skulle gjerne funnet mer ut om han, foreldre, hvor han bodde, sokn, tjenestegjøring i Hæren etc.
Har vært i kontakt med Krigsarkivet, og dette er hva de sier:
Tyvärr är det väldigt svårt att hitta en person med så få uppgifter.
Han finns inte med i vårt Biograficaregister. Vi har också tittat i
dåvarande krigsmaktens tryckta rangrulla 1796 och 1806 (finns ingen
tryckt rulla däremellan och nästa rulla är från 1810) under de olika
Smålandsregementena eftersom det är det enda vi kan gå efter.
Eftersom vi inte vet när han ska blivit kapten har vi även tittat på de
andra graderna redovisade i dessa rullor, men dessvärre utan resultat.
Det är inte heller vanligt att man hade ett -sonnamn som officer. Ofta
är det adelsnamn som figurerar.
Med vänlig hälsning
Ingrid Karlsson
Arkivarie
Er det likevel noen her på forumet som kan hjelpe eller lede meg videre i mitt søk? Jeg kan ikke tenke meg at han var av adelsslekt, han ender jo opp som gårdbruker på en avsidesliggende gård i Nord-Norge. Kanskje var han ikke officer? Og hans soldatnavn var jo uansett ikke -son. Dette har blitt litt av en nøtt for meg å knekke.
Takk på forhånd.
Mvh,
Bror Hartviksen