Ända sedan jag första gången läste Per Stilles artikel artikeln
Skogvaktaren Mickel Jönsson i Tenhult, hans barn och barnbarn i SoH 1992:3-4 har jag tänkt att det borde kunna bli en intressant gemensam forskning omkring denna släktkrets. Det är ju också något Per Stille direkt inbjuder till i artikeln. Här i Anbytarforum har redan förekommit åtminstone två diskussioner som berör ämnet, nämligen under: Källor: Domböcker:
Tolkning av text och under: Släkter: Introducerad adel:
Bååt. För den som inte läst dessa diskussioner rekommenderar jag en genomgång av dem.
Tanken med det här inlägget är att skapa
en plats i forumet där vi kan diskutera frågor om Mickel och hans ättlingar och/eller bidra med fynd från eget arbete. Med tanke på att släktkretsen borde vara mycket omfattande och redan de nämnda individerna i Per Stilles artikel är många, torde alla källfynd vara av intresse för kontroll och/eller komplettering av uppgifter. Följer här Niclas Rosenbalcks exempel från tidigare diskussion och publicerar några uppgifter som jag funnit av en tillfällighet vid annan forskning:
I 1622 års boskapslängd för Rogberga sn (RA) finns följande antecknat:
Sexman Mickel i Tenhult (Bomärke: Kors med linje mellan väster och norr korsspets)
Skyttarna Mickel i Tenhult med sina söner och mågar
Jöns ibm
Jon i Horsarp
Karl i Ljungarp
(min moderniserade stavning)
I 1643 års mtl (SVAR) för Rogberga finns:
Efterskrivne haver H K Mts frihetsbrev daterat Stockholm den 9 februari Anno 1635.
Jons Miechelsson i Tenhult frälse hemman 1
Bengt i bidem frälse h 1
Carl i Lungarp frälse 1/4
Sara i Horsarp krono 1
Oloff i Mansarp krono 1/2
Hackan i Boda krono 1/2
Hemming i Malen krono 1
Sexman Jons i Tenhult (Bomärke: JM)
Det är intressant att gårdar som ligger i andra socknar i båda längderna antecknas under Rogberga: Horsarp (Byarum sn), Ljungarp och Boda (Öggestorp sn)och Månsarp.