Av Hans Bergendahl, SORUNDA - tisdag den 2 januari 2001.
Ett tag sedan jag var inne i Rötter, men den 28/12 gjorde jag ett nytt försök och fick till min glädje se att några varit inne här under mellantiden. Alla som läser detta och alltså är intresserade av Sorunda önskar jag givetvis nu även ett gott nytt år!
Hejsan Pierre.
5/12 är du inne i Torp, Sorundas kyrkby. Det är ju så att detta är min frus hemby. T.o.m. så att denna gård som du behandlar Norrgården är stamfastigheten till hennes nuvarande gård, Udden, med mantal som kommer från Norrgården och idag brukas av vår son Lars-Petter.
Här bor mycket riktigt vid sekelskiftet 1700 Anders Olofsson född i Neder Söderby och gift med Anna Olofsdotter född på gården i Torp. Även sonen Anders Andersson är en av våra anor, men han är enl. min uppfattning gift med Maria Michelsdotter. Jag har aldrig hört talas om någon Christophersdotter. Tacksam för hjälp var och i vilken hfl Du fann henne.
Britt Marie Kraft-Strand.
16/12 om vi börjar bakifrån så är Per Olofsson född 7/8 1739 i Norr Rangsta och son till Olof Persson ( kanske fr. Väfsla ??) och Anna Andersdotter ( kanske fr. Ned. Söderby ? )
Sonen är född den 29/9 1768 i Backen ( vid Fituna, du har även ett Backen vid Fållnäs-Lisön )
Någon Brita Ericsdotter 1768 har jag inte funnit i Sorunda ej heller något gifte med en Olof Persson i Sorunda, så henne måste man nog leta i grannsocknarna. Event. ant. att Olof PS vistats i Ösmo, kan ge anledn. Att börja leta där ?
Byn där barnet är fött avser sannolikt Brunsberga (inte Brumsberga). U-ljudet i ortnamnen i Sorunda uttalas öppet sålunda: Gudby uttalas Guddby. Stutby uttalas Stuttby och Brunsberga uttalas Brunnsberga.
Den sistnämnda stavas till och med genom 1800-talet Brunnsberga. Tyvärr kom en märkvärdig Stockholmare som ägare och då dög inte det urgamla bondenamnet utan han ändrade till Anneberg. Och jag jobbar flitigt med att få tillbaka det riktiga namnet i synnerhet som det fortfarande finns en gård om 1/4-mantal som behållit Brunnsberga.
Så till Brita Jansdotter född 4/12 1739 i Ottersta och dotter till Sven Jonsson och Ingeborg Olofsdotter. Sven Jonsson är döpt 9/8 1718 i Ottersta och son till Jon Persson och sannolikt Brita Svensdotter. Dessa anor är intressanta så till vida som att i de flesta socknar finns några anor som kommer igen på nästan allas antavlor. En sådan är Jon Persson i Ottersta. Genom mina studiecirklar under 20 år och otalet uppvaktningar med antavlor har jag en ganska god erfarenhet. Brita Svensdotter dotter till Sven Andersson och Brita Nilsdotter i Stutby, där Brita är syster till Per i Trollsta och Holvaster i Österby och alltså dotter till Nils Persson och Kerstin Holvastersdotter i Trollsta. En lika säker ana på de flestas antavlor.
Sven Jonssons hustru Ingeborg är döpt 25/9 1707 från Neder Söderby och dotter till Olof Olofsson och Maria Månsdotter.
Pierre 25/12
Dels tycker jag att det vore väldigt värdefullt om Du i samband med presentationen av födelse- och döds-år även angav platsen. Dels för att kunna kolla källorna och dels lättare kunna använda materialet för fortsatt forskning.
Dels vet jag inte vilken Lars Erlandsson och Margareta Matsdotter Du avser, här är byarna nödvändiga för mig om det inte avser Torö, som ju visserligen är en egen socken men administrativt sorterar under Sorunda.
Mycket av materialet används ju även i hembygdsforskningen lika ofta som släktforskningen och då blir användandet lite olika.
Jag tycker själv att på detta område är Stig Geber föredömlig..
Inger Tilstam
Jonas Olofsson och Kerstin Andersdotter har barnen: Olof född 20/5 1759 i Fituna, Anders f. 22/4 61 i Lilla Norrskog, Maria f. 26/9 63 Udden (vid Fituna), Jonas 23/6 66 Udden och
Anna Stina 29/1 1769 Udden vid Fituna.
Anders Jonsson eller Johansson med hustru Valborg Persdotter bor i Söder Stutby mellan åren 1747 och 1755 dom har barnen: Per, Anders, Marita, Karin, Maria, Jan och Greta, samt svärmodern Anna Hindriksdotter.
Eftersom Kerstin inte är med där bör dom vara gifta före 1747 dock ej i Sorunda och jag har heller inte funnit något barn till dem fött i Sorunda. Däremot verkar det finnas kontakter med Grödinge. Kolla med Stig om inte han har något om dom innan du går vidare i Sorunda.