Carl,
eftersom du har ganska omfattande rötter i Tunaberg vore det tillrådigt att du fjärrlånade Ulf Berggrens i denna diskussion mångomtalade Tunabergare 1600- 1800 och Tunabergare Del 2 1800- 1900.
I den senare finns Karl Hjalmar Karlsson i familj 978. Moderns föräldrar återfinns som familj nr 687:
sockenskomakaren Isak Hansson Lind, född 1809 13/2 i Sandstugan, Tuna, död 1873 12/2 i Isakslund, Tunaberg
och Brita Carlsdotter, född 1802 16/8 i Hultebo, Tunaberg, död 1878 7/6 i Isakslund, Tunaberg.
Genline har bara kyrkböcker. Jag är lite osäker på hur omfattande deras material för senare delen av 1800- och början av 1900-talet är då det är ett tag sedan mitt abonnemang gick ut. AD Onlie har ett ypperligt material framför allt för södra och västra Sverige, medan andra delar av Sverige inte är lika väl täckta. De har också en del juridiskt material, huvudsakligen bouppteckningar samt en del personregister mm som också huvudsakligen täcker södra och/eller västra Sverige. AD har dock bäst bildkvalitet. SVAR har mig veterligt mest heltäckande vad gäller kyrkböcker, men också diverse register (med en viss norrländsk överton), generalmönsterrullor och mycket annat arkivmaterial. Du kan teckna kortare abonnemang hos alla tre för en förhållandevis överkomlig summa.