Agne,
du var kanske rätt ute från början när du sökte henne i Stockholm.
På Klaraskivan och Gamla stan-skivan finns nämligen en ogift och ensamstående sömmerska Brita Erika Johansson född 24/8 1859, men i Fjällsjö sn. Eftersom det fanns ett Lillånäset i Fjällsjö undrar jag om du skrivit fel födelsesocken?
Brita Erika Johansson flyttar 20/8 1892 in på Gamla Kungsholmsbrogatan 38 i Klara och kommer då närmast från Sollefteå. Hon är inneboende hos järnarbetare Johannes Ekström med familj.
Enligt Arkion 1880 och 1890 finns ingen Brita Erika född 1859 i Tåsjö. Däremot finns två stycken Brita Erika Johansdotter som är födda i Fjällsjö - och båda bor 1890 i Trästa, Sollefteå. Den ena är piga hos konditor Emil Andersson, den andra står bara som inhyses i ett annat hushåll.
Risken att de skulle vara födda samma dag är väl inte så stor.
10/10 1893 flyttar Brita Erika Johansson till rote 5, Adolf Fredriks förs.
Sedan hittar jag henne inte förrän hon dyker upp i Gamla stan (nu som Johansdotter) 1920, från rote 10, Hedvig Eleonora förs. Hon är inneboende Slottsbacken 4, hos samma familj Ekström som i Klara, men Johannes är nu portvakt och gaständare.
18/8 1921 flyttar Brita tillbaka till Hedvig Eleonora, denna gång till rote 9.
Därifrån kommer hon åter till Klara förs 9/12 1925, inneboende Klara Västra Kyrkogata 9:5 tre trappor upp hos en Mattsson.
15/4 1926 flyttar hon till rote 10, Hedvig Eleonora, igen.
Och längre än så kan jag inte följa henne.
Tror du att det kan vara rätt Brita Erika?