Tack så väldigt mycket för uppgifterna.
Om jag förstått dem rätt så var brodern Per morfar till Lars Larsson och brodern Olof morfar till Maja Kajsa Jonsdotter. Petter Adolfs föräldrar var alltså sysslingar.
Angående Bengt i Berga:
Sofia Olsdotters mor var Anna Maria Jansdotter (1783-1855).
Anna Marias far var rättaren Johan Gustaf Jan Jonsson f. 10/11 1754 i Gnallen, Sköldinge d. 12/12 1830 i Cathrineholm, Stora Malm.
Johan Gustafs föräldrar var Jonas Jonsson f. 20/12 1723 i Gnallen, Sköldinge d. 6/10 1764 i Gnallen, Sköldinge, och Anna Stina Gustafsdotter f. 6/1 1727 i Tavesta, Sköldinge d. 6/5 1767 i Gnallen, Sköldinge, som gifte sig 11/11 1753 i Sköldinge.
Anna Stinas föräldrar var Gustaf Nilsson f. 30/11 1701 i Svinbäcken, Sköldinge d. troligen omkring 1740 i Årby, Sköldinge (kyrkoböcker saknas för den perioden, men han försvinner då) och Karin Eriksdotter f. ca 1703 i Tavesta, Sköldinge (hon tycks ha dött på 1770-talet eller senare, men jag vet inte var eller när) som gifte sig 17/10 1725 i Sköldinge.
Jag misstänker att du har kommit så långt själv (åtminstone). Jag har dessutom föräldrarna till Jonas Jonsson och Gustaf Nilsson. Jag har dessutom hittat Karin Eriksdotters föräldrar, men nu (egentligen redan vid Anna Stinas födsel) så har vi börjat komma in på den del när jag fått hjälp här på forumet. Följande tror jag redan är nämnt på Sköldinge-tråden (efter att ha läst detta så kan du ta och läsa på den):
Karin Eriksdotters föräldrar var Erik Andersson f. 3/7 1678 d. 16/6 1719 i Tavesta, Sköldinge (hans föräldrar var Anders Berilsson och Agneta Andersdotter, hans farfar har angetts som Beril Andersson som blev 100 år gammal, se Sköldinge tråden för dessa) och Anna Persdotter f. ca 1681 d. 19/1 1774 Tavesta, Sköldinge som gifte sig 3/8 1702 i Sköldinge. Anna kom sedan 1721 att gifta om sig med sergeant Johan Nilsson Schilling.
Följande kan definitivt läsas på Sköldingetråden:
Annas föräldrar var Per Svensson f. september 1640 d. 4/5 1716 Tavesta, Sköldinge och Karin Månsdotter f. ca 1654 d. 16/2 1731 Tavesta, Sköldinge (som sergeant Schillings svärmor). Deras äldste son Sven är en av Göran Perssons förfäder.
Så här långt kan du ha kommit i egen forskning, på Sköldingetråden så är det dock delat att Karin Månsdotters far var riksdagsmannen Måns Simonsson (se tråden för att följa resonemanget) f. ca 1624 bg. 2/4 1693 Ramsta, Sköldinge och hans hustru Marit Persdotter f. ca 1629 bg. 7/2 1692 Ramsta, Sköldinge.
I Släktforskarnas årsbok 2010 så finns det en artikel om prästsläkten Thavenius som hade sitt ursprung i gården Tavesta i Sköldinge där artikelförfattaren bl a tillbakavisade finskt ursprung genom att utforska en del av dem som bott där. I korthet så ser generationerna som följer ut så här:
Måns far var Simon Olofsson d. ca 1650/1651 i Berga, Helgesta. Han var jordbrukare och ägare i Berga. Han var även nämndeman, sexman och kyrkvärd.
Simons far var Olof Bengtsson d. ca 1629 Tavesta, Sköldinge. Han var också jordbrukare och ägare i Tavesta. Han var dessutom fjärdingsman.
Olofs far var Bengt d. ca 1612 i Berga, Helgesta. Han var ägare i Berga och jordbrukare. Han var även nämndeman, länsman och fjärdingsman.
Jag misstänker att du redan känner till det mesta av ovanstående information (kanske i stort sett allt), men att du inte läst artikeln i Släktforskarnas årsbok 2010. Den torde finnas på biblioteket, jag hittade den i alla fall på biblioteket i Linköping.
Jag är glad att kunna hjälpa något som tack för all den information som du har lämnat.
Jag får önska dig trevlig helg tillbaka
Martin