Hej
Jag söker upplysningar om ett MORD, förövat i Södra Fornbro, Ekeby socken. En februarinatt 1828 mördas Anna Maja Wahlström, 65 år gammal, hustru till min mf fm mm ff, Olof Olsson (1763-1837).
I husförhörslängden 1823-29, Södra Fornbro sid. 92, står ingenting om mordet, och dödboken år 1828 ger inte heller särskilt mycket information: Backstuguman Olof Olssons i Fornbro hustru Maria Wahlström. Mördad. 26/2.
I Anna Maja Wahlströms bouppteckning (Olands tingslags häradsrätt, F:10, nr 57 (sid. 208 i SVAR) ges dock lite mer information om mordet:
År 1828 den 11 marti blef på begäran af Backstugumannen Olof Olsson på Söder Fornbro ägor, Ekeby socken, Laga Bouptäckning af undertäcknad förrättad uppå qvarlåtenskapen efter dess .. hustru Anna Maja Wahlström som Natten emellan den 25:te - 26:te februari detta år af Mördare blef ihjelslagen.
Många frågor kvarstår: Vem/vilka mördade Anna Maja och varför? Varför slogs en 65-årig kvinna ihjäl, en februarinatt för 185 år sedan?
Var det rentav hennes make, min förfader Olof Olsson som mördade henne? Anna Maja var hans tredje och sista hustru.
I hfl 1811-15, Hyttbol, sid. 93. skriver prästen om Olof Olsson, och hans andra hustru Greta Andersdotter (1764-1813), under omständighet: Blifvit flera resor upmanade til inbördes sämja och enlg(??) liv. Bråk mellan man och hustru?
Jag har inte hittat någon information om mordet på nätet, så jag vänder mig nu till Er. Jag är mycket tacksam för all hjälp och de tips jag kan få, och hur jag kan komma vidare med detta!
Hälsningar
Daniel Stefansson
(Meddelandet ändrat av Danste 2013-11-27 19:28)