Hejsan Gunnar Stolpe! Det stämmer precis det som du skriver; Gabriel var morfar till Gabriel, och Jon var farfar till Gabriel d.y.!
Men om Gabriel skräddare var identisk med Gabriel klockare, det har jag inte lyckats reda ut ännu. Men är det samma person, så dog han 1692, 56 år gammal och hans efterleverska hette Kajsa Dirisdotter(?)och dog 1711 i Filipstad. Men jag letar vidare...
Vad gäller Jon Aronsson är han ett mysterium; han dyker upp och får tre barn, men sedan är han bara försvunnen igen. Inga spår någonstans, och jag vet inte var jag skall leta. Men det här om Finnkultur var ju något nytt-det hade jag inte läst! Kan det finnas fler ledtrådar där, eller kan man få kontakt med denne Bertil på Vargån kanske? Jag får undersöka saken. Jag har tänkt att det kanske fanns något skråväsende som Jon var del i, och att man kanske kan finna handlingar från deras verksamhet någonstans. Jag ställde en fråga under yrken-skinnare, men tydligen var det ingen som visste mer än jag på den punkten.
Men jakten går vidare...
Hälsningar
Monica