Hej, Jag försöker lokalisera min fmfmfm Brita Maria Jönsdotter (f. 1796 i Gåsborn, d. 14 apr 1860 på Lovö, Stockholm). Jag har kartlagt Britas flyttvägar från Dingtuna till Västerås-Barkarö i Västmanland, där hon den 16 feb 1817 gifter sig med soldaten Anders Andersson Sand (f. 27 maj 1793 i Baståsen, Westsura, Sura, Västmanland - d. 18 feb 1828 i Dräggesta, Vallby, Uppsala). Hon flyttar vidare till Uppsala och efter mannens död, med nya mannen Carl Olsson, till ett par platser i Stockholm. De sista 14 åren bor hon på Lovö där även min ana Anders Gustav Sand (f. 7 feb 1824 i Västerås, d. 12 dec 1884 på Lovö, Stockholm) bor större delen av sitt liv.
Den tidigaste säkra uppgiften är från Dingtuna (se nedan) där Brita anges vara från Gåsborn, född 1796 och inflyttad 1814. På raden under finns en Stina Jönsdotter som jag tror är en syster. Jag har gått igenom Gåsborn längderna rätt ordentligt och till slut hittat ett par systrar Brita och Stina med rätt födelseår. Där är dock fadern noterad som Petter Jönsson, vilket stämmer dåligt med att flickorna benämns som Jönsdotter i första husförhöret i Dingtuna. Här följer en sammanfattning av uppgifterna från Gåsborn-husförhören (vilket möjligtvis är rätt Brita) och från Dingtuna (som är rätt Brita).
Ca 1800 - 1806, Gåsborn (hf AI:2, sid 155). Gruvdrängen Petter Jönsson (f. 1766) och noterad som död här. Med hustrun Anna Svensdotter (f. 1769), sonen Jonas (f. 1792) och döttrarna Brita (f. 1796) och Stina (f. 1804). En notering för Anna Svensdotter ser ut som ”tystades”.
Ca 1810 - 1814, Gåsborn (hf AI:3, sid 159). Anna Svensdotter återfinns som änka och rotehjon med sonen Jonas Petersson och döttrarna Brita och Stina. Döttrarna är noterade som bortflyttade.
1814 - Prästgården, Dingtuna, Västmanland (hf AI:13C, sid 956). Här är tidigaste säkra spåret av Brita. Hon står som flickan Brita Jönsdotter (senare anges Brita Maria), född 1796 i Gåsborn, under tjänstefolk och inflyttad från Gåsborn 1814. På raden under står, vad jag tror är systern, Stina Jönsdotter (senare Stina Cajsa) född 1804 i Gåsborn och även hon inflyttad 1814.
Tacksam för alla tipps som kan tänkas leda mig vidare i sökandet.
Med vänlig hälsning
Anders Mars