Hej
Den 10jan 1799 föddes en dotter Ingeborg. Fader
Berger Philipsson i Hålsjöberget med Kerstin Persdotter
Hfl AI:9 jag har kollat och där finns Ingeborg född 1799 men inte med efternamnet Berger, Begelsdotter.
Jag har kollat dödboken men inget napp där heller, vigselböcker och födelseböcker framåt men ingen Ingeborg som vittne.
Kollat Kyrkoräkenskaperna också inget napp.
Men Hfl Norra Ny AI:10 sid 84 och 87 är det närmaste jag har kommit, det står Flickan Ingeborg Persdr. Född 1799 och (attest visas) Kan Persd vara felskrivet??
Passjournalerna i Västernorrlands landskanslis arkiv, serie B V, är registrerade och namnet Bergel Filipsson är upptaget en gång i detta register. Han och hans hustru Kjerstin Persdotter uppges ha fått ett pass utfärdat för resa från hemorten Ny socken i Dalarna med prästbetyg av D J Rosell därstädes för resa till Jämtland den 25 oktober 1800.
I volym B V:2, där uppgiften är hämtad, framgår också att ett annat par från samma socken gjorde dem sällskap för båda fick pass utfärdat samma dag. Det var Mats Samuelsson och hans hustru Gertrud Bertelsdotter.
Passhandlingar finns i samma arkiv, serie D VIIaa, ab och b. Till vilken socken i Jämtland de skulle framgår alltså inte och Tåsjö socken där de sedan bosatte sig hörde ju inte till Jämtland på den tiden. Om deras passhandlingar finns bland dessa har inte undersökts och kan därför inte garanteras
Vad vi vet så finns inte Ny socken i Dalarna.
Kan det var så att de lämnade kvar Ingeborg hos nån släkting i Norra Ny? Eller dog hon på resan till Tåsjö??
Om nu Ingeborg och Pål var tvillingar, han som döpte bör väl ha kommit ihåg att de var tvillingar??
Pål finns ej noterad i födelseboken.
Men han finns ju antecknad som född 1798 enl Hfl??
Födelsedatum i Hfl vet vi ju kan bli fel.
I hfl 1800-1805 sid 132 står notisen att familjen flyttar från Hålsjöberget till Hälsingland 1802.
Jag tror att Pål är född mellan 1799-11-01-1801-06-01, Ingeborg född 10 jan 1799 behöver inte alls vara fel, hon har ju en moster som har samma namn.
Finns det någon som vet vilket öde Ingeborg fick efter födelsen??
Mvh Agne