Hej igen,
och tack snälla Björn och Rolf.
Åhhh, ännu en oäkting, vad är det med detta område, här verkar det inte finnas någon skam som historieböckerna predikar. Det verkar vara mer regel än undantag att ha ett par oäktingar innan man gifter sig. Trobekände de sig till någon frikyrka, eller finns det någon äldre kulturell anledning till att det sociala trycket inte fungerar här? Och med Jon Christiansen verkar det som om han tar hand om alla oäktingar, han har Oliane och Knud innan, båda registrerade som oäkta, hans före äktenskapet, ialla fall på den svenska sidan. Sen har de 4 barn innan de slutligen gifter sig. Han var svår att fånga.
Och Jon är inte torpare i Rögden, vad jag har sett i husförhörslängderna så har han och Oliane varit inhysta på Skuggeberg, som de senare+ Berta, bosätter sig på och som min farmors far övertar till slut.
Hur som helst, ni verkar ju lite erfarna på det här, och är det smartast att följa Berta bakåt i de norska husförhörslängderna (hur kommer jag åt de riktiga jag gillar inte datalistorna jag har sett hitintills),
eller ska jag följa alla Bertor och Brittor Henriksdöttrar och oäkta, födda i Dalby med omnejd från 1829-31, framåt? Jag har sett att det finns en del Henrik Henrikssons och Berta Henriksdöttrar i Norge också, puh...........för att utröna hennes föräldrar?
Tack för hjälpen hitintills
MVH
Antoinette