Hej Per och Karin,
jag vet inte om jag kan bidra med så mycket mer information, men om jag sammanställer vad jag har så kan jag nog åtminstone komma med ett par funderingar.
Anders Olofsson i Hallerudsbacken är död före 1636 (hustrun då änka i Domb), namnet framgår bland annat i Domb 1641. Han var gift med Elin Larsdotter (änka 1636 belägrad av finne Lasse Jonsson, levde 1651 som Anders Anderssons mor enligt Domb). 1651 framgår i domboken att två av Anders bröder har blivit hängda för stöld, en namnlös i Filipstad och Lasse i Stockholm. Paret hade barnen:
Jon Andersson, död före 1681 i Gärdsberg, Varnum sn.
Sigrid Andrsdotter, gift med Nils Håkansson i Hallerudsbacken.
Anders Andersson, belagd 1640-51 i Hallerudsbacken(Domb), salig 1681
/Olof/ Andersson, troligtvis död före 1681 då sonen Anders Olofsson lever i Bregårdstorp, Karlskoga sn.
Elin Andersdotter, levde 1681 i Kymmen, Sunne sn.
Karin Andersdotter, gift med Jon Persson i Kojan, Nysund sn.
Marit Andersdotter, gift med Anders Olofsson i S Viken. Anders var gift 1:o med Gunilla Persdotter och hade barnen Sven i Sörgårdstorp, Jon i Karaby, Nils i Kväggstorp, Bjurtjärn sn, Karin i Bäcken, Nysund sn, och Inga, salig 1668. I giftet med Marit hade han barnen Måns och Anders, vilken tog över gården och gifte sig med Sigrid Algotsdotter ifrån Blaxmo.
/Anders/ Andersson, gift med Marit Andersdotter i Ämtefallet, Varnum sn, vilken talade å sina barns vägnar till deras farsyskon vid ting 1641.
Angående Erik Matsson i Blinäs så härstammar jag från honom, men har inte funnit någon koppling till Stora Strömtorp. Hans hustru Brita Eriksdotter härstammar ifrån Brickegården och Immetorp, och själv är han på fädernet från Blinäs. Modern Elin Svensdotter vet jag däremot inte varifrån hon kommer. En hypotes är förstås då att hon skulle vara dotter till Sven Håkansson i Stora Strömtorp - bror till Nils i Hallerudsbacken - trots att han redan har en känd dotter med det namnet, gift med Tomas Nilsson (jag känner dessutom bara till Svens dotter Gunilla, gift med Olof Grelsson i Gräsmossen).