ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Yggfelt i Ekshärad  (läst 649 gånger)

2004-01-06, 11:13
läst 649 gånger

Yvonne Green

• Gäst
Hejsan,

Jag undrar om någon av er har stött på namnet Yggfelt i er forskning?

Jag har en Corporal Jöns Yggfelt, f. 1787 gm. Britta Maria Jonasdr. ULLIN, f. 1791. Levde i Yggenäs sn. (S)

Det vore intressant om någon annan kände till Yggfelt för jag har sökt med ljus och lykta på nätet efter detta namn.

2004-09-15, 13:48
Svar #1

marianne ohlsson

• Gäst
Hej
Jag läste ditt inlägg i dag den 15/9 så du har säkert redan fått många svar. Jag har namnet Yggfält i min mormors mors släkt. Det var ett soldatnamn som vad jag tror användes av de soldater som just bodde på Yggenäs i Ekshärad.

2004-09-16, 09:31
Svar #2

Utloggad Björn Sonesson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Det är nog så att namnet sällan har kommit att bäras av barnen. Soldatnamnet Löf/Lööf däremot av roten Löv i Norra Loffstrand tycks brukas av flera släkter. Sök på eniro.se under privatpersoner, för där fann jag EN person med namnet Yggfält. Sökningar på Yggfäldt, Yggfelt och Yggfeldt gav ingen träff. Sveriges Släktforskarförbund och SVAR m.fl. har givit ut flera databaser du kan söka i, Sverige 1890, Sverige 1970, Sverige 1980, Emigrantern 2, Sveriges Dödbok (ny version av denna kommer ut våren -05 tror jag) o.s.v.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se