Hej igen Sofia.
Gambergs dotter, Annika Jakobsdotter, gifter sig 1790-03-26 i Vist med Soldat nr 607, Anders Dahlman, född 1735-02-27 i Älgåsen, Heljesgården, Lena, Timmele.
Dahlman var soldat från 1759 i Tjurekullen, Korsgården, Vång, Timmele. Han fick avsked 1774 och flyttar då till Ubbarp, Vist.
Hans första hustru var Ingierd Andersdotter, född 1736-01-31 i Gropelid, Vist. Hon dör 1784-06-25 i Ubbarp, Vist.
Anders Dahlman dog redan året efter giftermålet med Annika Jacobsdotter, 1791-08-03. Det är därför fullt möjligt att det är hon som gifter sig med Johannes Andersson i Björkestorp.
Det finns en änka Anicka Jacobsdotter som dör 1806-06-30 i Samsingsgården, Dalum. Hon var 49 år 2 månader gammal och föräldrarna hette Jacob Larsson Och Maria Svensdotter. Jacob Gamberg far hette Lars och hans första hustru hette Maria.
Jag har inga data på Annikas make, Johannes Andersson, men av hans 3 döttrars födelsedatum - platser kan man få fram att han fram till 1797
var åbo i Björkestorp och 1799 Åbo i Sventagården, Vedåsla, Dalum.
Dotter nr 2 och hennes man har vi ju tidigare diskuterat och yngsta dottern Maria Christina (Maja) gifter sig 1822-04-22 i Hällstad med Hans Andersson, född 1786-11-08 i Tomta, Möne. Hans var Torpare i Djupedal, Hällstad, från 1825 Torpare i Paradis, Hov, Hällstad, Åbo från 1837 i Håkagården, Hov, Hällstad och från 1843 Torpare i Pinebo, Hov, Hällstad. Han dör i Pinebo 1864-12-05. Maja lever som änka i en backstuga under Pinebo, där hon dör 1881-03-15.
Jag har en svag misstanke om att Johannes Andersson i Björkestorp (och Sventagården) kan vara son till Anders Nilsson och Sara Arvidsdotter i Björkestorp. I så fall är han kusin till min ffmff Anders Jönsson i Nilsagården, Timmele. Detta är högst osäkert och jag ska eftersom jag numera har tillgång både till SVAR och Genline se om jag via Mantalslängderna kan få mina misstankar bekräftade.
Vad har du för anknytning till Johannes A. och Annika J.
MVH
Stig