HEJ GUDHEMS OCH TUNHEMSKÄNNARE.
Jag har problem med en anfader som var dragon. Han hette Magnus Lejon och fanns enligt soldatregistret på soldattorpet Böljan, Tåstorp i Tunhem från 1805. Han stupade i Hannover 1813 under napoleonkrigen, Jag hittar sedan hans namn (notering avliden) i husförhörslängd från 1813 i Gudhem, Jätteneds rote under gården Drygstorp.
I de kyrkböcker från Gudhem och Fröjered (han flyttade in från Fröjered till Gudhem 1805) som jag sökt i, står det att han föddes i Fröjered 1780-02-12. Emellertid så finns det efter vad jag kommit fram till överhuvud taget inte någon Magnus som är född detta datum i hela Skaraborg. Uppgiften måste således vara felaktig. Magnus gifte sig med Stina Johannesdotter från Bosgården i Gudhem 1806. Vid denna vigsel fanns hans föräldrar med. De hette Johannes Nilsson och Lena Jonsdotter. Någon annan upplysning om dem har jag inte.
Jag skulle alltså vilja komma bakåt i tiden ytterligare. Och för att kunna göra detta måste jag få veta var och när Magnus verkligen är född. Kan någon hjälpa mig med detta och/eller med några upplysningar om hans föräldrar Johannes Nilsson och Lena Jonsdotter.
Vad gäller dragonbostäderna Böljan, Tåstorp, Tunhem (VG-07-0045) och torp 45 under Drygstorp så undrar jag om det möjligtvis är samma ställe? En vägbeskrivning skulle vara roligt att få.
Alla tips om hur jag skall komma vidare mottages tacksamt.
Med vänlig hälsning.
Leif Essefjord i Alingsås.