Birgitta,
Jag har inte haft tid och möjlighet att knyta ihop detta hundra procent, men din Johan Frej bör vara den som föds i Äng, Färed socken, som är annex till Hassle. I födelseboken för Hassle står att han döptes till Johannes, och att föräldrarna var soldaten Sven Sandberg 17970510 från Ekby sn, och Britta Jonsdotter 18010120 från Ullervad sn. Sven avlider 18670407, Britta 18520621. Alla dessa uppgifter från husförhörslängden måste du kontrollera i födelse och dödböcker för att kunna lita på.
Jag försökte följa Johan(nes), han flyttar hemifrån -42 för att bli dräng på Fogdegården i Färed, -44 flyttar han till Vallby Sörgården i Hassle. 1845 flyttar han enl hfl tillbaka till Fogdegården, men jag tappar bort honom där. Kanske är det nu han blir soldaten Frej?
Om du inte gjort det så bör du beställa hans soldat- och torpakt från Centrala Soldatregistret i Skövde. Så här ser uppgiften ut som är medtagen i det du hittar i det sökbara index:
Freij, Johan [Svensson]
Född: 1826-06-06
Hustru: Larsdotter Sara
Född: 1819-03-04
Hustru: Pettersdotter Maria
Född: 1838-08-29
Regemente: Skaraborgs regemente
Kompani: NORRA VADSBO
Socken: Fredsberg
Rote: Östra Äng
Aktnummer: SK-00-1116-1846
Ansvarigt register:
Adress:
CENTRALA SOLDATREGISTRET
Garnisonsmuseet
Box 604
541 29 SKÖVDE
Telefon: 0500-46 58 33 el. 46 53 33
Fax: 0500-45 50 91
E-post: bjorn.lippold@mil.se
Webbadress:
www.garnisonsmuseet.se Avgift: 20:- pr/akt + frankerat kuvert.
------------------
Jag tog en snabb titt på Fredsberg sn men kunde inte enkelt finna honom där. Men Östra Äng kanske ligger i en annexförsamling till Fredsberg? Det har jag inte tid att kolla nu. Jag blev därför lite osäker på om registeruppgiften ovan kan vara felaktig, Äng rote är ju också roten i Färed där hans far Sven Sandberg var soldat nummer 1103. Johans yngste bror August tar förövrigt över detta rotenummer och blir soldat 1103 i Färed, efter att den tillhört en soldat Hjort i mellantiden.
Soldatakterna på Sven Sandberg och sonen August finner du också i registret, och du kan ju beställa dem samtidigt om du vill. Varning igen för att detta är andrahandskällor, t.ex. ser det ut som om Svens hustru Brita blivit tio år äldre i registeruppgiften.
Hjälstad socken ligger inte långt från Hassle, i nuvarande Töreboda kommun.