Ang. Adelia Landergren, Titanic-överlevare.
Jag har en fundering/ett problem angående Adelia Landergren (f1896-06-18), en flicka från Karlshamn som överlevde Titanics undergång. Jag har forskat lite på den släkten åt en god vän och nu i samband med 100- årsdagen har ju mycket information dykt upp i media om de som överlevde och vad som sedan hände dem. Jag har då stött på uppgifter om Adelia Landergrens äktenskap och hennes olika resor över Atlanten och får inte riktigt ihop det.
Jag undrar nu:
1. Uppgiften om hennes äktenskap är att det ingicks 1919 på Boön, Karlshamn, varifrån hennes familj kom. Var hittar jag den vigselnotisen med tanke på att hon då redan var vad som bör räknas som bosatt i Amerika? Den finns varken under Karlshamn eller Asarum, däremot gifter sig hennes syster, Beda Landergren, 1919 i Karlshamn. Finns de som var bosatta utomlands ändå med i vigselboken eller var hittar jag de uppgifterna?
2. Om hon gifte sig i Sverige, varför står hon då som fröken Landergren med modern som närmast anhörig när hon reser över till Amerika igen 1921? (Dessutom står att hon ska till en god vän, inte till sin make.) Enligt på nätet publicerad släktutredning är hon gift från 1919 till 1947, då hon dör. Finns det en möjlighet att hon faktiskt inte gifte sig? I alla fall inte då?
Mycket tacksam för kunskap, information eller bara tankar runt detta!
Mvh
Lotta M