Hej Anita! Jag måste ha varit lite trött i morse, då jag skrev min fråga! Naturligtvis ska du få de nödvändiga uppgifterna. Vi har då Anders Mattsson Uhrwäder, på Uhrwäderstorp i Fläckebo. Från uppgifter i Genline:
Fläckebo AI:4 Husförhör 1748-1755 s. 33. Han är utan familj på torpet, så jag misstänker att det är noterat i en tid, innan har träffat sin blivande fru.
Fläckebo AI:4 Husförhör 1748-1755 s.126 anger hans födelsedag till ?/2 1728, hans frus namn Brita Persdotter * 18/5 1732, samt namn och födelsetidpunkt för tre barn, varav Mats är den som ledde mig fram till Anders via födelseboken för Fläckebo. Men som synes, aktuell hfl säger inget om vilken februaridag Anders föddes, eller var han såg dagens ljus. Britas födelseort är ej heller noterad, så där har jag fastnat, då jag inte vet var jag ska leta efter deras födelseböcker.
I Fläckebo AI:5 Husförhör 1775-90 bebor annat folk Uhrwäderstorp, så jag antar att familjen flyttat dessförinnan. Sonen Mats, som boendes i Irsta, kom från Fläckebo, enligt hfl från Irsta, men talar inte om när.
Emedan ungarna är födda 1764,-65 o -67, funderade jag på, om jag inte har skrivit fel årtalssekvens på hfl, men jag tror det var så: Uhrwäderstorp har noterats på två ställen i samma hfl, och jag tror inte det fanns någon hfl som täckte 1756-1774. Så, mellan 1767 och 1774 måste dom ha flyttat, förmodligen till Irsta. Har kollat dödboken för Fläckebo under samma tidsrymd, men ingen tycks ha dött under denna tid. Hoppas du fick lite bättre underlag nu, Anita! Tackar på förhand för hjälpen! / Lasse