Hej Anna!
Den Lars Eric Larsson som Du frågar efter är inte samma personer som i mitt tidigare inlägg, utan måste ha haft någon form av anställning på godset, som var ganska stort.
Jag var på landsarkivet i Uppsala i går och passade då på att som hastigast kika lite efter Lars Eric Larsson. Jag har inte kontrollerat om uppgifterna stämmer, men det bör kunna låta sig göras om man följer familjerna i kyrkböckerna. Det var, åtminstone på det jag såg, inga problem eller konstigheter.
Lars Eric föddes 20/9 1838 som son till torparen Lars Ersson och hans hustru Anna Pehrsdotter i Wikmuren i Gammelby mellan Ramnäs och Virsbo.
I husförhörslängderna för Ramnäs socken 1835-1845 och 1846-1855 finns följande att läsa:
Gammelby ägor, Wikmuren:
torparen Lars Ersson, född 1793 i juni i Hed, inflyttad till Ramnäs 1832 från Kila
hustrun Anna Lisa Persdotter, född 1803 i februari i Ramnäs
Dottern Anna Stina, född 1825 i Ramnäs
Dottern Sara Lisa, född 1830 i Ramnäs, flyttar 1851 till Wåla [?]
Dottern Maja Lena, född 1836 i Kila
Sonen Lars Eric, född 1838 i Ramnäs
Dottern Charlotta, född 1841 i Ramnäs
Dottern Johanna, född 1844 i Ramnäs
När det gäller Christina Catharina Öhman sär är hon född den 14/5 1848 som dotter till torparen Per Öman och hans hustru Anna Greta Larsdotter i Ingelstorp. Också det i Gammelby.
I husförhörslängderna för Ramnäs socken för åren 1846-1855 återfinns den här familjen:
Gammelby ägor, Ingelstorp:
torparen Per Öhman, född 1821 i Söderbärke [?], gift 1843, ankom till Ramnäs 1846 från Westanfors [?]
hustrun Anna Greta Larsdotter, född 1823 i Westanfors
Sonen Danilel, född 1844 i Westanfors
Sonen Per Eric, född 1846 i Ramnäs
Dottern Stina Cajsa, född 1848 i Ramnäs
Dottern Anna Gerda [?], född 1850 i Ramnäs
Dottern Carolina, född 1851 i Ramnäs
Som sagt har jag inte kontrollerat de här uppgifterna, men Du kan nog utan svårigheter finna igen dem och sedan följa dem i kyrkböckerna.
Hälsningar Marie Steinrud