Hej släktforskare!
Jag köpte för fyra år sedan torpet Grindtorp, Nederhyttan. På väggen satt en tavla med datum och namn för viktiga händelser. För 135 år sedan bodde där folk med samma efternamn som vi, dvs Wassberg. Frun hade dessutom samma förnamn som min fru, Johanna. Det visade sig ganska snabbt att jag/vi inte är släkt med dessa dock (jag visste dessutom sedan tidigare att min släkt kommer från mellersta Norrland).
Efterforskning på nätet, i några befolkningsdatabaser samt här i detta eminenta forum har givit mig information om att efternamnet togs av oäkte Anders Persson, f 1814-02-02 Lindesbergs landsförsamling, och att det dog ut i och med att hans två döttrar Johanna (barnlös) och Hedda Kristina (Forsgren som gift) inte förde det vidare.
Men vad jag inte får reda på någonstans är information om vem Anders Wassberg var gift med. Han står som änkling 1880. Ej heller vad som hände med Hedda Kristinas (f. 1857 i Ramsberg) barn Mimmi Amalia. De verkar ha flyttat till Gävle (och där bodde det lustigt nog en annan Anders Wassberg från Ramsberg, hur det nu kommer sig...).
Jag skulle alltså vilja ha mer kött på benen vad gäller Anders Wassberg (född 1814) och hans barn. Är det någon som sitter på informationen, eller kan guida mig, ganska precist, så att jag kan komma vidare? Tack på förhand!
Av någon anledning känns det mer intressant att släktforska på folk som bott på samma plats som jag, i vårt torp, än på mina egna släktingar som bott på platser jag aldrig besökt.