Hej Gudrun!
'Danmarks Middelalderbreve', är det samma som 'Repertorium diplomaticum regni Danici mediævalis'?
Traps stora verk var verkligen intressant! Mängder av uppgifter! Det finns ju till salu på några antikvariat såg jag, men både plånboken och frun protesterar säkert om jag köper det!
Bakgrunden till mitt intresse är att på sidan 165 i den tryckta versionen av Eline Göyes jordebok så nämns en Henrik Nielsen. Han ska enligt en källa (som jag inte har antecknad just här) vara densamme som blev svärfar till Erik Geet. Jag är inte helt övertygad om att så var fallet, beroende på att dottern Lucie nämns 'Henrick Nielszöns dotther' i stället för 'Erik Geets hustru/änka'. Å andra sidan så kan ju det bero på att det var just genom släktskapet via fadern som hon var intressant i det sammanhanget. Vad jag har förstått så bör Erik Geet ha dött senast 1456, och jag ser honom inte omnämnd i livet efter 1432, det kan mycket väl innebära att han var död 1445.
Innehållet i sammandrag (daterat 1445-07-18):
Niels Fincknow, Elijn, tidigare Hennrick Fincknows husfrue och Lucia, Henrick Nielszöns dotter, gav sköte till Jens Anderssönn i Windeby på deras gods i Nörlund, Skoulenge, Höxmarck, Rolycke, Windeby, Suinnberg, Nybygdt och Biergett.
Ett tingsvittne lyder att Henrick Nielszön, fru Grette Emickis och hustru Elline var alla äkta barn till fru Ide Langelouesz. (Jag är osäker på om detta innebär att fru Ide hette Langelow, eller om det var hennes man som hette det.)
Ett annat tingsvittne lyder att Henrick Nielszön hade en son Folmer Henrickszön. (Det ovanliga förnamnet antyder en koppling till herr Folmer Folmersen, som troligen hade en dotter som gifte sig med Jakob Olufsen Lunge d.ä. och fick en son Folmer.)
Jen Andersen i Vindeby var g.m. Sophie Jakobsdatter Lunge (dotter t Jakob Olufsen Lunge d.ä.).
Gissningsvis får jag ihop släkten som följer:
fru Ide Langelouesz
barn: Henrick Nielszön; Grette (g.m. Emicke); Elline (g.m. Hennrick Fincknow)
Henricks barn: Lucie (g 1:o 1430-01-22 m Gillik Håkansson (hjorthorn); 2:o 1432 (morgongåvobrev 1432-11-18) m Erik Geet); Katarina; Folmer
Ellines barn: Niels Fincknow
Om detta stämmer så var det alltså en dotter, en dotterson och en sondotter till fru Ide Langelouesz som gav Jens Andersen sköte på sin jord. Om och hur de var släkt med Jens Andersen hoppas jag kunna komma fram till.
Hälsningar, Mikael!