ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finkenow, Langelow och Lunge  (läst 1047 gånger)

2009-04-19, 00:31
läst 1047 gånger

Utloggad Mikael Persson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Av sidorna 164-167 i den tryckta versionen av Eline Göyes jordebok, samt vad jag kunnat hitta på nätet när jag kollat upp namn och efternamn som nämns där, så har jag fått intrycket att de tre släkterna i rubriken hänger ihop vid mitten/slutet av 1300-talet. Är det någon som känner till om det kan stämma, eller kanske var jag skulle kunna hitta något om det?  

Hälsningar, Mikael!

2009-04-19, 21:05
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Mikael

Jeg har ikke nogen kendskab til de slægter du nævner, men i personregisteret til Trap Danmark  er der henvisninger til dem alle, flest til slægten Lunge.
 Trap Danmark  er et stort, topografisk værk om Danmark, mange af oplysningerne i det bygger på jordebøger.

Du kunne også prøve at se i registerbindene til Dansk personalhistorisk tidsskrift, det skulle være mærkeligt hvis der ikke fandtes nogle artikler om de pågældende slægter.

Endelig er der det danske Kancelliets Breve, jeg tror det starter i begyndelsen af 1500-tallet og er udgivet til omkring midten af 1600-tallet. Der er tale om trykt kildemateriale.

Venlig hilsen
Gudrun

2009-04-20, 09:56
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Tack så mycket för svaret Gudrun. Jag får ta ut en semesterdag och åka in till Arkeologiska biblioteket vid Lunds Universitet och kolla i personregistret. Det går ju att söka i volym 5 på nätet; där får jag 16 träffar på Lunge, men ingenting på de andra.  
Även de andra källorna du nämner ska finnas vid Universitetet.  

Hälsningar, Mikael!

2009-04-20, 12:35
Svar #3

• Anbytare *****
    • Visa profil
Du kan også prøve at se i Dannarks Middelalderbreve, hvis du alligevel skal til Lund. Det er også et trykt kildemateriale.
Venlig hilsen
Gudrun

2009-04-22, 15:20
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Gudrun!  

'Danmarks Middelalderbreve', är det samma som 'Repertorium diplomaticum regni Danici mediævalis'?  

Traps stora verk var verkligen intressant! Mängder av uppgifter! Det finns ju till salu på några antikvariat såg jag, men både plånboken och frun protesterar säkert om jag köper det!  

Bakgrunden till mitt intresse är att på sidan 165 i den tryckta versionen av Eline Göyes jordebok så nämns en Henrik Nielsen. Han ska enligt en källa (som jag inte har antecknad just här) vara densamme som blev svärfar till Erik Geet. Jag är inte helt övertygad om att så var fallet, beroende på att dottern Lucie nämns 'Henrick Nielszöns dotther' i stället för 'Erik Geets hustru/änka'. Å andra sidan så kan ju det bero på att det var just genom släktskapet via fadern som hon var intressant i det sammanhanget. Vad jag har förstått så bör Erik Geet ha dött senast 1456, och jag ser honom inte omnämnd i livet efter 1432, det kan mycket väl innebära att han var död 1445.  

Innehållet i sammandrag (daterat 1445-07-18):  
Niels Fincknow, Elijn, tidigare Hennrick Fincknows husfrue och Lucia, Henrick Nielszöns dotter, gav sköte till Jens Anderssönn i Windeby på deras gods i Nörlund, Skoulenge, Höxmarck, Rolycke, Windeby, Suinnberg, Nybygdt och Biergett.  
Ett tingsvittne lyder att Henrick Nielszön, fru Grette Emickis och hustru Elline var alla äkta barn till fru Ide Langelouesz. (Jag är osäker på om detta innebär att fru Ide hette Langelow, eller om det var hennes man som hette det.)  
Ett annat tingsvittne lyder att Henrick Nielszön hade en son Folmer Henrickszön. (Det ovanliga förnamnet antyder en koppling till herr Folmer Folmersen, som troligen hade en dotter som gifte sig med Jakob Olufsen Lunge d.ä. och fick en son Folmer.)  

Jen Andersen i Vindeby var g.m. Sophie Jakobsdatter Lunge (dotter t Jakob Olufsen Lunge d.ä.).  

Gissningsvis får jag ihop släkten som följer:  
fru Ide Langelouesz  
barn: Henrick Nielszön; Grette (g.m. Emicke); Elline (g.m. Hennrick Fincknow)  
Henricks barn: Lucie (g 1:o 1430-01-22 m Gillik Håkansson (hjorthorn); 2:o 1432 (morgongåvobrev 1432-11-18) m Erik Geet); Katarina; Folmer  
Ellines barn: Niels Fincknow  

Om detta stämmer så var det alltså en dotter, en dotterson och en sondotter till fru Ide Langelouesz som gav Jens Andersen sköte på sin jord. Om och hur de var släkt med Jens Andersen hoppas jag kunna komma fram till.  

Hälsningar, Mikael!

2009-04-23, 08:21
Svar #5

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Mikael

Ja, det må være det samme som Danmarks Middelalderbreve.

Der er ofte mange oplysninger i Trap Danmark! Men det fylder jo også meget at have stående, det er mange, tykke bind, og her i landet findes det på de fleste biblioteker. Selv har jeg engang fået købt to bind seperat: Person- og Stedregisteret. Så er det hurtigt lige at se om der er noget at hente.

Hvis jeg støder på nogle af dine personer skal jeg nok sige til.

Venlig hilsen
Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se