Det finns antagligen inget svar på frågan 'Sedan när hör Västerbotten till Finland?'. Västerbotten hörde till Storfurstendömet Finland, lydande under Ryssland, fom 1809. Mera intressant är när Västerbotten slutade vara ett landskap i det område vi nu kallar Finland, jag har ej hittat nån som helst dokumentation om detta. På senare kartor finns ej Västerbotten mer men nog på kartor strax efter 1809. Det finska namnet på Västerbotten (Länsipohja) existerar än i olika namn inom regionen, tex Länsi-pohjan sairaanhoitopiiri. ( Västerbottens sjukvårdsdistrikt )
Man kan ju säga att Västerbotten hörde till Finland från 1809 men sanningen är den att Västerbotten (den finländska delen) hörde till Ryssland från 1809. Avträdelsen skedde ej till Finland utan till Ryssland.
Det är ingen lätt och självklar sak vilken landskapsindelning man skall ha, en färskare, eller den som gällde då när det var aktuellt. Nuvarnade indelning har gjorts pga att majoriteten då ansåg denna indelning som den mest lämpade, med sina brister.
Jag håller på att förnya denna indelning så att man själv kan välja vilken tids landskap man önskar och därifrån gå vidare. Det är en ganska arbetsdryg process så det kommer att ta sin lilla tid, men jag hoppas att det skall löna sig att vänta på.
Finland har ej mer officiella landskap, förutom Landskapet Åland. Finland övergick till län, parallelt med inofficiella landskap, och fom 1.1.2010 togs även länen bort, så egentligen borde Finland finnas utan ett enda landskap och län om man vill köra efter dagens läge.
Titta gärna
här, landskap 1809, och
här, inofficiell lanskapsindelning idag.
All diskussion i ämnet mottages med tacksamhet.
bästa hälsningar
Moderator Finland