Hei Marianne!
Min slektning som var bosatt i 5647 South Wells Street i år 1920, het Anders (Andrew) Hilding Nilsson (Nelson), f.13/3 -1898, Brunskog sogn, alle spor etter han stanser i år 1920, han er min vanskeligste emigrant å finne ut av.
Når det gjelder John A. Carlsson, så har jeg ikke noen nøyaktig adresse, men han han var bosatt i Edmonds, Washington, USA i 1963.
På frågelistan han fyllte ut i 1963, ang. min Anders, står navnene på de som var i samme reisefølge (fra samme bygd) som Anders, da de emigrete. Jeg har sett på disse personene i Ellis Island database, de emigrerte 21/1 -1917, fra Bergen, Norge med skipet Bergensfjord.
*John A. Carlsson (Johan Artur Carlsson).
Han var 16 år da han emigrete. Jernarbeider.
Nærmeste slektning var hans mor, Maria Fransson, Fabriksgatan 34. Arvika.
Han skulle besøke sin venn Emil Wästberg, 7516 Vernon Ave., Chicago, Illinois. Men denne adressen er strøket over, og det står en ny, gatenavn og nr. er litt vanskelig å tyde, staten er Minneapolis, og den han skal besøke
er Johan Andersson.
*Algot Andersson.
Han var 21 år da han emigrerte. Jordbruksarbeider.
Nærmeste slektning var tante Maria Olsson, Humslid, Högerud sogn.
Han skulle besøke sin venn Hanna Nelson, 6540 Wood Street, Chicago, Illinois.
Adressen er strøket over, og ny adresse er den samme som John A. Carlsson har. Så både Algot og John A. endret destination fra Illinois, til Minneapolis.
Hanna Nelson var også den personen som min Anders skulle besøke i Chicago, Illinois, hun var hans tante, som opprinnelig het Johanna Andersdotter, hun emigrerte til USA i 1901.
*Sivert von Wachenfeldt.
Han var 19 år da han emigrerte, og var bosatt i Arvika Sf.s.
Den han skulle besøke , var Nicolai Emil Wästberg, 7516 Vernon Ave, Chicago, Illinois.
Dette var den første adressen som John. A. Carlsson også oppga.
* Fridolf Olsson.
Jeg har ikke funnet han i Ellis Island database.
Frågelistan (fra Värmland-Emigrantregistret) som jeg har en kopi av, er et skjema/dokument med 30 spørsmål ang. emigranten, og frågelistan ble sendt til emigranten selv, hvis denne var i live, eller reiseselskapet og slektninger.
I Anders sitt tilfelle fikk man som nevnt info. av John. A. Carlsson, det ble også sendt et brev, 19/6-1963, til Anders sin bror, Johan Adolf Nilsson, bosatt i Klässbol, Stavnäs sogn, for å få Anders sin daværende adresse, men brevet kom i retur. Det ble videre sendt et brev 19/8 -1963, til Anders sin siste kjente adresse i Chicago, men brevet kom i retur, med stempel unknown.
På frågelistan er få spørsmål besvart når det gjelder min Anders,men det står bl.a at
Släktingarna har sedan år 1920 icke haft kontakt med honom- - och efterforskningar har varit förgäves - siste boplats var Harway, ell.Chicago, Illinois.
Mvh Bente