Folke och Karin!
Tack för era inlägg!
Det tycks emellertid ha komplicerat till sig med min Bengt Larsson och hans bakgrund. I hfl i Asarum och Jämshög står att Bengt Larsson var född 1758 i Mjällby (ingen datum angiven). I Ann-Marie Elmqvists avhandling om konstnären Bengt Nordenberg (dotterson till Bengt Larsson) står att Bengt Larssons föräldrar var bondfolket Lars Hansson och Anna Bengtsdotter, Siretorp, Mjällby.
Min Bengt Larsson gifte sig 1791 i Asarum (möjligen andra giftet) med Anna/Hanna Nilsdotter, f ca 1770, och var bosatt i Asarums församling till 1809 och därefter i Jämshögs församling till sin död 1821. Han bodde således inte i Hosaby i början av 1800-talet. I hfl nämns också en svärmor till Bengt Larsson, Inga Jönsdotter, 1718-1802. Denna kvinna kan ju knappast vara mor till Anna/Hanna, varför jag antar att Bengt Larsson var gift tidigare.
Det verkar därför inte vara rätt Bengt Larsson, f 1758 i Mjällby. Finns det fler Bengt Larsson födda ca 1758 i Mjällby med föräldrarna Lars Hansson och Anna Bengtsdotter? Elmqvist kan ju också ha tagit fel (fått syn på er Bengt Larsson), trots att det rör sig om en akademisk avhandling! Bengt Larssons föräldrar hette kanske något helt annat.
Enligt mormonernas alltför ofta tvivelaktiga släktforskarsidor på Family Search finns en Anna Bengtsdotter, f 1735-02-20 Mjällby. Kan hon vara Bengt Larssons mor?
Mvh
Lennart Andersson