ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 november, 2009  (läst 2221 gånger)

2001-07-06, 18:20
läst 2221 gånger

Lars-Göran Larsson

• Gäst
Hejsan!
vet någon om det finns någon lika dan sida som rötter fast i usa?
Finns det någon amerikansk dödbok o telekatalogen
på internet?
Lars-Göran Larsson

2001-07-06, 19:18
Svar #1

Utloggad Mats Högberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Lars-Göran!

Telefonkatalogen finns i flera varianter. Jag använder själv mest infoUSA

Dödboken för alla som var inskrivna i Social Security hittar Du på SSDI

I övrigt finns många sajter och vissa där man måste betala. Jag använder mest www.ancestry.com där viss information är gratis och annan mot betalning. Sen finns ju också www.familysearch.org och Cyndis List som båda är gratis även om den senare har länkar till flera betal-sajter.

Mvh - Mats Högberg

2001-07-07, 03:43
Svar #2

Carola Ulups

• Gäst
Hej

Här på Rötter finns det en sida med olika länkar som leder ut i världen. T. ex. USA. Titta in där så kankse du hittar något som passar dig.

MVH
Carola

2001-10-07, 01:55
Svar #3

Stephanie Carson Feldman

• Gäst
Hej!  
I have had a lot of help from Swedes with my Swedish research.  If you have family in Amerika in 1880, email me as much info as you know:  names, family with them, ages, possible places; and I might be able to find them.  I have a searchable database for this and am willing to help.

2001-10-07, 23:18
Svar #4

Anna Berg

• Gäst
Is it only year 1880 you can search in? Or can you search other years too?

2001-10-08, 11:06
Svar #5

Utloggad Anders Toll

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2015-07-24, 11:26
    • Visa profil

2001-10-08, 22:50
Svar #6

Stephanie Carson Feldman

• Gäst
Hej Anna!
I only have an 1880 CD.  http://www.rootsweb.com has a lot of good databases.  The SSDI, under their free databases, is good for people who died after 1970.

2002-03-28, 22:02
Svar #7

Ernad Zembo

• Gäst
HELLO!

My name is Ernad Zembo and I am living in Sweden, but I came from Bosnia. I wish ask you about my last name (ZEMBO). I don't know much regarding that; I mean where my last name came from and what is meaning with that? In Bosnia had been living some family with same last name but nobody had known anything about that. I thought there were only few families with same last name until I saw on Internet more families with same last name witch are living in USA and Italy!  
I ask you if you know anything about my last name, you can write nothing by way of e-mail and send to me!
I hope that is not much difficult for you and you have time for that!

Tank you!

My e-mail address is: z.ernad@telia.com

2003-10-03, 17:16
Svar #8

Utloggad Agne Sjödin

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-12-05, 18:35
    • Visa profil
Hello Stephanie!

I am looking for information on my grandmother mothers brother (FMM brother). Olof Axel Edström born 7 mars 1841 in Sunnansjö Fjällsjö, parish Sweden.

Olof Axel Edström left Gothenburg 23 Julie 1869 and had a ticket to Chisago. He was unmarried and 24 years old and he went alone.
The first Steam ship Albion goes from Gothenburg to Hull in England and there he takes a train to Liverpool and a new ship to New York. Olof Axel Edstrom had one ship partner Anders Daniel Sundqvist born 22 January 1845 in Sunnansjö Fjällsjö parish, Sweden. I found him in the death book he dead 6 Julie 1870 in Memphis (Fjällsjö C:4) . I don't know what he dead of?

When I was in Gothenburg in the County records office and looked in the passenger's list I find more people from same aria (Västernorrlands län). The name of this people was Erika Westerlund, maid 21 years old and born in Helgum parish, Sweden and Anna B Olofsdotter, maid 24 years old born in Helgum parish, Sweden. These two girls had tickets to Chicago.

The number of passenger:

1725 O.A Edstrom, labourer. Fjällsjö parish.
1726 A.D Sundqvist, labourer. Fjällsjö parish.
1727 Erika Westerlund maid Helgum parish.
1735 Anna B Olofsdotter maid Helgum parish.

Can you look at the 1880-CD and se if you find Olof Axel.

Any suggestions or help would be greatly appreciated.

Agne

2003-10-04, 16:33
Svar #9

Jan Ek (Janek)

• Gäst
Agne,

Hope you know that the 1880 US census is free on the Internet, anyone can search that database. The CD is just an alternative, and I would think the Internet index is better too.

Also the 1870 census will be of interest to you, the index is under construction at Ancestry.com, but only half of the population is indexed yet. Minnesota (Chisago) is not among the available searchable ones. I guess it should be all done before Christmas.

Regards,
Jan

2003-10-08, 09:08
Svar #10

Utloggad Agne Sjödin

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-12-05, 18:35
    • Visa profil
Jan,

Tackar för denna information,  
har ej lyckats hitta något än. Har du några andra tips där man kan hitta min Olof Axel.

Mvh

Agne

2003-10-08, 20:22
Svar #11

keynemo

• Gäst
Hej Jan Ek!
Bra att du skrev detta med US Census som jag kan ha mycket nytta av, men jag får inte det att funka med hemladdningen. Måste man registrera sig först kanske? Har försökt hitta någon sådan information men ser ingen. Jag får bara upp skylten att Your request is being developed men inget mer händer.
Vänligen Monica Keynemo

2003-10-09, 00:37
Svar #12

Jan Ek (Janek)

• Gäst
Hej Monica!

För att vara helt ärlig har jag aldrig provat just den funktionen. Det är väl tänkt att du ska kunna ladda ned informationen i GEDCOM-format. Som jag tror så missar du inte något som du kan se på skärmen, men kanske någon annan här vet mer om just det.

Missa inte att du kan se hela hushållet genom att klicka på household uppe till höger när du valt en person ur listan. För att kunna se orginalsidan måste du vara abonnent på Ancestry, men det har du säkert redan sett.

Jan

2004-07-27, 09:14
Svar #13

Agneta Björk

• Gäst
Betaldatabaser

Hej!
Jag har börjat forska efter emigrerade två släktingar. Jag har som ett led i den forskningen efter tips gått in på amerikanska sajter, skrivit in namnen på mina släktingar och fått upp en massa sökträffar. Problemet är att det är hänglås framför 99% av träffarna. Ska jag kunna läsa dokumenten krävs att jag registrerar mig.  

Jag tänkte då ta ett gratis provabonnemang på 14 dagar innan jag bestämmer mig. Men för att få det måste jag uppge mitt betalkortsnummer vilket jag av princip aldrig gör. Och när jag läser det finstilta så står det att uppsägande av abonnemanget, även provabonnemanget, måste ske via telefon till dem. Det går alltså inte via mejl eller vanligt brev. Då gav jag upp. Sitta och ringa mitt i natten och kanske inte komma fram längre än till växeln. Så stelbent allt verkar.  

Min fråga i det här forumet är om någon av er har erfarenhet av att vara abonnent på de här tjänsterna. Funkar det bra, finns det mycket material bakom hänglåsen? Funkar betalningen bra? Får man en massa spam?

Vet någon om det finns möjlighet att teckna ett sådant här abonnemang i en släktforskarförening så flera kan ta sig en titt på det innan man som privatperson vill/vågar köpa det? Finns de i t ex Ramsele eller Leksand?

Hälsningar Agneta

2004-07-27, 10:17
Svar #14

Utloggad Marie Jansson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-10-04, 12:42
    • Visa profil
Hej Agneta!
Jag har stött på samma problem och har gett upp söknandet den vägen tills vidare. Jag håller med om att det vore bra om man kunde prova sökvägarna innan man bestämmer sig för ett abonnemang.

Däremot har jag hittat länken till en databas som man kan söka fritt i på Rötter. Den leder till The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints webbsida.

Mvh Marie

2004-07-27, 15:43
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Agneta,
det går tydligen att avsluta abonnemanget med email till cancel@ancestry.com. (Du sa inte att det var Ancestry det var fråga om, men jag gissar det?) Se högerspalten på sidan Start your free trial där du fyller i all personinformation. De har också ett särskilt telefonnummer (öppet på svensk förmiddag) för oss utlänningar. Tror det är riskfritt att prova.

Amerikanska företag brukar vara pigga på att skicka reklamemail ja, men de brukar också se till att man kan slippa den.

Jag har inte provat Ancestry själv, men vad jag kan bedöma från de öppna sidorna så är antalet träffar de redovisar riktiga glädjesiffror. Men det får man ju räkna med, det är ett stort land..

2004-07-27, 19:09
Svar #16

Bo Nordenfors (Nob)

• Gäst
DIS Syd har sedan ett tag abonnemang på bland annat Ancestry, vilken databas är tillgänglig via ett par datorer på LA i Lund, i samarbete med arkivet. Det är ju då även tänkbart att en släktforskarförening med många medlemmar, intresserade av de amerikanska baserna, kan komma i åtnjutande av dessa, exempelvis i den egna föreningslokalen. Ett abonnemang, som man som enskild betalar, kan ju te sig dyrt, men som sagt - inget hindrar att man delar på utgifterna.

2004-07-27, 20:40
Svar #17

Utloggad Ingrid Wigheden

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2015-04-01, 18:37
    • Visa profil
Agneta,
Jag provade Ancestry under 14 dagar, det gick sedan bra att säga upp abonnemanget via e-mail.  
Inget problem med att jag lämnade mitt betalkort nr. Jag fick tag i en hel del info om de utvandrade släktingarna och gjorde sedan en efterlysning som hjälpte mig att hitta släkten.
Mvh
Ingrid

2004-07-28, 07:10
Svar #18

Jan Ek (Janek)

• Gäst
Agneta,

Fördelen med ett 14-dagars provabonnemang är att det ger tillgång till alla databaserna, också de man sällan använder. Just nu är dagstidningar ett av de få register jag inte betalar för på Ancestry, och grunden är att det i min forskning mycket sällan träffat rätt person. Men visst händer det också, och när det gör - otroligt spännande!

Som Daniel redan upplyst så går det numera bra att säga upp abonnemanget via epost, jag har ett äldre svar i en annan tråd som säger att det inte går. Så var det tidigare, att man måtte ringa.

Visst är siffror om antal träffar ganska skrytsamma. Ancestry består av ett mycket stort antal sammanslagna index. Lägg märke till att i vissa sök på t.ex. Andrew Nelson får du summan av alla träff på Andrew + alla träff på Nelson. Ganska missledande. Och att skryta om att ett abonnemang ger tillgång till det redan gratis SSDI med sina 72 miljoner namn är givetvis bara det det låter som - reklam.

Till syvende och sist är det väl vilka namn du söker på som avgör hur matnyttigt det blir. 1500 träffar på ett ganska vanligt namn behöver inte innehålla någonting matnyttigt alls, medan 4 träffar på ett mindre vanligt kan vara guld värt.

Att det skulle vara speciellt farligt att använda t.ex. ett VISA-kort på nätet är inte riktigt. Så länge man handlar med kända företag och institutioner som använder secure server, kryptering av information etc., så är det faktiskt tryggare än att använda det i en butik eller på restaurang.

Det är också det billigaste, raskaste och oftast enda accepterade betalningssättet om man vill släktforska i USA.

Lycka till vidare!

2005-11-22, 09:13
Svar #19

Patrik Hallengren

• Gäst
Hejsan,

Jag försöker lokalisera barn till ett amerikanskt par (Florence Viola Bates 1903-1992)och Robert O Bates( 1890-1966)och undrar lite allmänt om det effektivaste sättet att lyckas med detta. Finns det motsvarigheter i USA till våra Sveriges befolkning 1970 osv? Hur är det med bouppteckningar i USA?
Tacksam om någon kunde leda in mig på rätt spår.

Vänligen

Patrik

2005-11-22, 14:33
Svar #20

Utloggad Håkan Bergström

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1347
  • Senast inloggad: 2024-11-30, 16:56
    • Visa profil
Ett bra sätt om du vet var de bodde är att skaffa fram en eventuell dödsruna.  
Man kan posta en förfrågan om hjälp av nån lokal förmåga på www.rootsweb.com
eller kanske vända sig till ett lokalt bibliotek.

/Håkan

2005-11-22, 19:54
Svar #21

Birgitta Blomkvist

• Gäst
Hej Patrik!
Vet du var de bodde? Jag försökte med Familysearch och hittade vad som skulle kunna stämma i South Dakota. Florence och Robert Bates med rätt födelse- och dödsår på samma plats. Där får du fram social security number. Kan det kanske vara till någon hjälp?  
Hälsningar
Birgitta

2005-11-22, 20:10
Svar #22

Birgitta Blomkvist

• Gäst
Hej igen Patrik!
Om jag trodde jag var på rätt plats (Pennington) skulle jag gå till Rootsweb.com och vidare till Message board och lägga en fråga om Obit lookup i Pennington. Jag skulle också försöka få fram en mailadress till ett bibliotek i Pennington där de antagligen har obituaries där det framgår vilka de sörjande var.  
Lycka till!
Birgitta

2009-05-06, 15:19
Svar #23

Utloggad Ulf Ringqvist

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2009-12-04, 18:47
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om en släkting, Selma Ingeborg Andersson född Ringqvist, född 1834-12-05 i Ringborg, Habo kommun. Jag vet att hon emigrerade till USA, 1895-03-20 efter att ha gift sig med en man som hette Levin Andersson. Jag vet också att Selma Andersson dog 1946-07-27. Men jag vet varken var eller när hennes man föddes resp. dog. Jag vet inte heller något om eventuella barn. Inte heller vet jag var paret Andersson bosatte sig. Finns det någon som skulle kunna ge mig tips om hur jag skulle kunna gå tii väga?

2009-05-06, 17:28
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-11-01, 15:44
    • Visa profil
Födelseåret verkar fel - var hon 112 år när hon dog?
Om man istället söker i Emibas hitta man henne, ogift när hon emigrerar:
Post 611380

Ringkvist, Selma Ingeborg
Hemmansägardotter (ogift kvinna)

f. 9/3 1873 i Gustav Adolf, Skaraborgs län (Västergötland)

Utvandrad 10/3 1895
från Ringborg, Gustav Adolf, Skaraborgs län (Västergötland)
till Amerika

Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. Gustav Adolf AI:10, s. 237

Emibas emigrationsakt: Gustav Adolf R 1895 003

I Kewanne, Henry County. Illinois finns en Selma Anderson år 1900, gift med John L Anderson (f juni 1866, imm 1887) sedan 4 år, immigrerad 1895. En dotter, Hebe, f aug 1897.
1910 bor de kvar, Selma står nu som Ingeborg S Anderson. En dotter till, Eunice C Anderson. 1920 kvar i Kewannee.

1930 är Hebe gift med Walter Anderson och de bor hos hans föräldrar i Kewannee.
Hebe reser 1929 till Sverige och kommer tillbaka med Kungsholm. Hon är föd 11 aug 1897 i Kewannee och reser med modern som nu är amerikansk medborgare och bor på 501 Pine Street, Kewannee. Hebe bor också där så hon har inte gift sig än.

2009-05-06, 17:34
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
De gifter sig 18 mars 1896 i Henry County, maken heter John Levin Anderson.
Här har vi honom, han reser 2 gånger till USA, han har säkert träffat Selma den andra gången:
Post 611321

Andersson, Johan Levin
Hemmansägarson (ogift man)

f. 24/6 1866 i Gustav Adolf, Skaraborgs län (Västergötland)

Utvandrad 30/1 1891
från Övre Starrbäck, Gustav Adolf, Skaraborgs län (Västergötland)
till Amerika

Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. Gustav Adolf AI:9, s. 347

Emibas emigrationsakt: Gustav Adolf R 1891 007

Post 611370

Andersson, Johan Levin
Hemmansägarson (ogift man)

f. 24/6 1866 i Gustav Adolf, Skaraborgs län (Västergötland)

Utvandrad 30/11 1894
från Storbäck, Gustav Adolf, Skaraborgs län (Västergötland)
till Amerika

Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. Gustav Adolf AI:10, s. 298

Emibas emigrationsakt: Gustav Adolf R 1894 005

2009-05-06, 17:45
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
Eunice gifter sig med Earl F Tangeman och de bor hos John och Ingeborg 1930. Hon dör i mars 1983 i Gresham, Oregon. Maken dör 20 juli 1978. Dessa uppgifter från Social Security.

2009-05-07, 10:10
Svar #27

Utloggad Ulf Ringqvist

• Anbytare *
    • Visa profil
Tack Chris Bingefors. Det ser ut som om Du mycket väl kan ha knäckt en ganska besvärlig nöt. För övrigt hade jag en känsla av att något inte stämde med grunduppgifterna, även om jag inte riktig kunde se vad det var.

2009-11-30, 16:18
Svar #28

Utloggad Ulf Ringqvist

• Anbytare *
    • Visa profil
Hej. Jag försöker hitta en för mig mycket svårfunnen förfader. I de svenska kyrkböckerna borde han stå registrerad som Pehr Alfred Svensson Ringqvist, född 1843 i Ringborg (Gustav Adolfs förs.) i Habo. Jag har fått fram att han emigrerade ombord på ett fartyg som avgick 1886-11-19 från Göteborg, med destination Chicago, Cook County, Illinois, USA. Men sedan är det fullständigt tvärstopp. En del av problemet är, att mina kunskaper om det amerikanska samhällets struktur och funktion är minst sagt begränsad. Alltså blir det mer än lovligt svårt för mig att hitta något användbart. Dessutom tycks den omständigheten att jag använder den SVENSKA delen av Ancestry.com ha en tendens att försvåra sökandet. Family Tree Search tycks jag inte heller ha någon större nytta av, förmodligen av undefär samma skäl.

2009-11-30, 17:35
Svar #29

Kerstin Thölix

• Gäst
Det finns uppgifter från Emigranten Populär att han skulle ha emigrerat första gången redan 1880
Name PA Ringkvist
Birth year abt 1843
Gender Man
Place of origin Gustaf Adolf Västra Götaland Sverige  
Destination 16:373:18359
Record date 29okt 1880
Port of departure Göteborg  
Database Name  Emihamn
Archive call number :16:373:18359
Principal Person Ringqvist PA
Men jag tycker att det är underligt att det står Archive Call Number på Destinationen  

Sedan så finns det en PA Ringkvist som emigrerat till Chicago den 20 sept 1895 Archive call Number är 56:290:2672. som place of origin står Amerika  
När han kommer fram till Amerika den 4 okt 1895 så har han även Emil Ringkvist 24 och Anna Almkvist 20 med sig. De ska allihop till Chicago. Är det någon du känner igen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se