Jennie! Jag kan inte få din mailadress att fungera! Jag kan läsa det privata mailet jag fick från dig, men kan inte svara på det. Vilken är din rätta och fullständiga adress?
Det var bra att uppgifterna var till hjälp.
Det var inte länge Emil levde i Amerika. Det där registret över avlidna jag har tillgång till (också via internet) börjar inte förrän 1916, så det kan vi glömma. Dock borde det gå att få reda på mer om hans död. Bilar kan inte ha varit så vanliga på den tiden, så det står säkert någon notis om olyckan i dagstidningen. Kanske även en dödsannons. Problemet är ju nu att hitta datumet. Jag tror det lättaste är att du skriver till Cook County Court House, Bureau of Vital Statistics, P O Box 642570, Chicago, IL 60664-2570. Be om en kopia av dödsattesten (death certificate). Det kostar 12 USD (ska bifogas som internationell postanvisning helst, det brukar gå med kontanter också - men absolut inte check). Eftersom du inte säkert vet datumet, så måste de söka efter det. Ge dem alla detaljer: namn, adress, födelsedatum, namn på föräldrarna, utvandringsår och dödsorsaken. Tala också om att brevet var daterat den 12 maj 1912, så att de inte behöver söka senare. Det tar minst två månader att få svar. (På dödsattesten står på vilken kyrkogård han är begravd också, så då kan du skriva till kyrkogårdskontoret och be om en kopia på informationen om Emil).
När du fått reda på Emils dödsdatum, så kan du skriva till mig. Jag tror jag kan hitta någon i Chicago som kan kolla i dagstidningen efter dödsannonsen.
Lycka till!
Therese