Bäste Bo!
Oerhört glädjande, tror knappt mina ögon! Stort TACK, Bo!
Som det verkar vid först anblicken, är detta min morfars yngste bror. Födelseåret anges förvisso till 1896, men det kan ju vara fel.
I passagerarlistan på Ellis Island anges att han, tillsammans med morfar Viktor och Albert Holm (en kamrat), ankom till New York på julafton 1916. Där står också att han är just fiskare, slutdestinationen Negaune, Michigan och adressen Sister: Lovise Nyström, 222 Rock Street, Negaune, Michigan. (Systern - Kajsa Lovise Mårtensdotter Nygård, gift Nyström/Nystrom, förmodligen i USA - har jag inte heller funnit i Family Search. Hon skall ha avlidit av en njursjukdom, men när känner jag inte till. Det måste i alla fall vara efter 1916, förmodligen under 1930/40-talet. Hon är född 15/6 1875. Kan du kolla lite på henne också är jag naturligtvis väldigt tacksam!).
Nu står det att han kom till Washington från Pennsylvania 1916 (och inte Michigan) men det behöver ju inte betyda att det är fel person. Han kanske aldrig reste till systern utan föredrog att stanna kvar vid kusten som fiskare? Hur hårda var myndigheterna på att immigranterna verkligen reste till destinationsorten och angivna släktingar/bekanta? Kunde det inte vara så att adressen till släktingen var den viktiga, inte var personen för tillfället befann sig? Det fick ju myndigheterna förr eller senare veta ändå.
I Census 1930 står View image. Vad betyder det? Kan man titta på en bild? Finns åtkomst via internet?
Adressen i Washington har jag ingen aning om. Har bara fått uppgiften att han skulle ha mördats, sannolikt i Alaska. Ska dock kolla dödscertifikaten för King County. Tack för tipset!
Jag har skrivit av uppgifterna ur passsagerarlistan. Mailar över den, om du skulle behöva ha några uppgifter. Har i ö några frågetecken ang. morfar, men ber att få återkomma om detta.
Nu tar vi först Johannes och möjligen Lovise - vilket redan betyder mycket för mig.
Med vänligaste hälsning,
Leif