ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syster Maria Justina Nilsson, f., 1884 & Ivar Oskar Martin Persson f., 1896-06-01  (läst 1058 gånger)

2004-06-02, 06:51
läst 1058 gånger

Utloggad Anna Persson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1311
  • Senast inloggad: 2024-12-08, 11:28
    • Visa profil
Hej,
eftersöker två personer som jag inte kunnat hitta i census men jag vet att de emigrerade.

1. Ivar Oskar Martin Persson (min farfars halvbror).
Född: 1896-06-01 i Helsingborg.
Utflyttar till Amerika 1912-04-25
Död: 1928-07-28 i en flygolycka i USA (enl. telegram som finns i Svenska kyrkohandlingar där det även står att Ivar är oäkta barn men inte till vem av föräldrarna).
Far: Olof Persson. Yrke: Skeppstimmerman. Födelseort: Asarum, Blekinge län. Född: 1872-08-29 Död: 1944-04-26.
Mor: Blenda Aurora Nilsson. Födelseort: Helsingborg. Född: 1877-03-09 Död: 1904-05-21 i Maria Församling.
Blenda och Olof gifter sig 1898-10-15.

Jag har återfunnit Ivar i Ellis Island Records som Ivar O. M. Persson. Ivar fick två barn i USA, Grace (gite sig med en Raymond McDonald) och Walter Pearson. Jag kan däremot inte hitta någon information om Ivar alls i census.
Grace kan vara född runt 1925/26 och Walter runt 1920, födelseår kan dock vara fel.

2. Syster Maria Justina Nilsson,  
Född: 1884.
Far: ?
Mor: Ingrid Nilsson Åström. Födelseort: Ausås Chr. l. Född: 1846.

Syster Maria Justina Nilsson ska ha emigrerat innan 1912 eftersom hennes systerson Ivar Oskar Martin Persson emigrerar 1912-04-25 och i Ellis Island records nämner han henne som Mothers sister: Mrs. Syster Johnsson, Glendale, Chamber Broadway Everett, Massachusetts. (jag kan ha tagit fel på stavningen). Mrs. Syster Johnsson kan jag inte heller hitta i census har även prövet att söka på Syster/Sister Johnsson/Johnson.

Med vänliga hälsningar
Anna

2004-08-24, 19:43
Svar #1

Bo Björklund

• Gäst
Din Syster Maria Justina har återfunnits i Boston området och hon har även
ett andra efternamn som är Nilsson. Enligt Svensk Census 1890 så återfinns
hon som barn till Ingrid Nilsson (född Åström) och som är änka född 1846 i Ausås

I Bethlehem Luth. Ch. Everett Middlesex MA (del av Boston) har hittats:  
(skall finnas på sidan 9 i första medlemslängden SAKA 0719)
Last name First name      Sex  Born        Parish of birth   Co  USA
JÖNSON    JOEL ERHARD      M   1887 05 18  SMEDSTORP         L   1902
JÖNSON    SYSTER MARIA J   K   1884 09 27  HÄLSINGBORG       M   1905

De återfinns även i S:t Paul Luth. Ch. Arlington Middlesex MA  
(skall finnas på sidan 3 i första medlemslängden SAKA 0752)
Last name First name      Sex  Born        Parish of birth   Co  USA
JANSON    ERHARD           M   1887 05 18  SMEDSTORP         L
JANSON    SYSTER MARIA     K   1884 09 24  HÄLSINGBORG       M   1905

För att få reda på denna familj bör Du kontrollera ovanstående SAKA filmer
för att se vilka barn som finns i familjen. Filmerna finns i Växjö på
Utvandrarnas Hus och utlånas ej utan måste läsas där. (Se www.swemi.nu)

Någon listning av Ivar Oscar Martin Persson född 1898 har jag ej återfunnit
i SAKA filmerna.  

Hoppas detta kan ge någon vägledning

Bo Björklund

2004-08-25, 07:32
Svar #2

Utloggad Anna Persson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Bo!  
TACK för hjälpen!!  

Nedan är den informationen jag hittat på Ancestry men det är vissa saker som inte stämmer riktigt samt att det är några saker jag inte kan läsa som jag undrar om någon kan hjälpa mig med?

1920
Se frågor under census info.
1930
Fråga: Kan det verkligen stämma att det är min Syster Maria när de står att hon och maken är födda samma år?
Fråga: Vad står det att han arbetar med/som?
------------------------
1920 U.S. Census - Massachusetts
Name: J Erhard Johnson  
Estimated birth year: 1887  
Birthplace: Sweden  
Race: White  
Home in 1920: Somerville, Middlesex, Massachusetts  
Roll: T625_718  
Page: 18A  
ED: 460  
Image: 0581  
Här står det att Erhard imigrerade 1903 och Syster Maria 190? Vad är hon inskriven som?
Kan inte läsa döttrarnas namn? 9 och 2 år gamla.
Här är Erhard 32(?) år och Syster Maria 34(?) år. Ser inte heller vad han arbetar med/som.
Kan vara att mitt grafikfel gör det svårläst.
------------------------
1930 United States Federal Census  
Name: J Erhard Johnson  
Estimated birth year: 1887  
Relation to Head-of-house: Head  
Race: White  
Home in 1930: Somerville, Middlesex, Massachusetts  
Image Source: Year: 1930; Census Place: Somerville, Middlesex, Massachusetts; Roll: 929; Page:  ; Enumeration District: 458; Image: 370.0.  
Syster inskriven som Lyster M J Johnson, dottern Sylvio E Johnson (1916) född i Massachusetts.
Båda föräldrarna ska ha emigrerat 1902 och gift sig vid 21 års ålder.
Det märkliga är att det står att de är födda samma år.
------------------------
Dottern Sylvia E. och Erhard finns med här. Dottern hette/heter Sylvia E. Johnson har gift sig med en Swenson.

Obituary Collection  
Name of Deceased: A. Swenson Sr.  
Age at Death: 88  
Birth Date: abt 1914  
Death Date: 9/26/2002  
Newspaper Title: Milford Cabinet, The  
Newspaper Location: Milford, NH, US  
Obituary Publication Date: 11/1/2003  
Locations Mentioned in Obituary: Waltham, MA; Brookline; Vasa, Somerville, MA; Milford; Watertown, MA; Merrimack, NH; New Ipswich; Franconia; Somerville, MA  
Other Persons Mentioned in Obituary: J. Erhard Johnson; Lennart A. Swenson; Joel W. Swenson; Sylvia E. (Johnson) SwensonEmma (Lundberg) Swenson; Lisa B. Woodward; Anders; Linda L. Holmes; Lennart Swenson  
------------------------
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918  
Name: Jowel Erhard Johnson  
City: Everett  
County: Middlesex  
State: Massachusetts  
Birth Date: 18 May 1887  
Race: Caucasian  
Roll: 1685172  
DraftBoard: 0  

Med vänliga hälsningar
Anna

2004-08-25, 19:12
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Kopierat från Obituary Collection:
Lennart A. Swenson Sr., 88, of Route 13, Brookline, died Sept. 26, 2002, at his home.
He was born in Somerville, Mass., on March 24, 1914, a son of Anders and Emma (Lundberg) Swenson.
Mr. Swenson was a graduate of Somerville High School, class of 1932.
He had been a resident of Brookline for the past 27 years and had formerly resided in Waltham, Mass., for more than 35 years and in his earlier years, had been active as a Cub Scout Master.
Mr. Swenson was the owner of J. Erhard Johnson Inc. of Watertown, Mass., an interior decorating company, for 45 years.
He was a lifetime member and Third Degree Mason of the Belmont Beaver Lodge F&AM and a member of the Royal Arch chapter. In addition, he was a member of Fylgia Lodge, Order of Vasa, Somerville, Mass.
Mr. Swenson was a member of the Brookline Church of Christ, Brookline, and had served as a deacon. He was instrumental in the landscaping of the church grounds.
He was predeceased by his wife, Sylvia E. (Johnson) Swenson, in 2000.
Family members include two sons, Lennart A. Swenson Jr. of New Ipswich and Joel W. Swenson of Brookline; two daughters, Linda L. Holmes of Brookline and Lisa B. Woodward of Franconia; seven grandchildren, four great-great-grandchildren; and several nephews.
Funeral services were held Sept. 29 in the Brookline Church of Christ, Main Street, Brookline. Burial followed in Pine Grove Cemetery, Brookline.
Memorial donations may be made to Home, Health & Hospice, 80 Continental Boulevard, Merrimack, NH 03054.
The Smith & Heald Funeral Home, Milford, was in charge of arrangements.

Lennart A Svensons hustru Sylvia E bör väl vara denna från SSDI:
Name: Sylvia E. Swenson  
SSN: 023-03-1917  
Last Residence: 03033  Brookline, Hillsborough, New Hampshire, United States of America  
Born: 3 Oct 1917  
Died: 12 May 2000  
State (Year) SSN issued: Massachusetts (Before 1951 )
Bengt Johansson

2004-08-25, 20:18
Svar #4

Utloggad Anna Persson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Tackar för informationen Bo!  

Finns det en chans att se vad Sylvias syster hette i 1920 års census?

Letade lite på google och hittade givetvis nåt. Vad är rimligheten i att detta är en bild på Syster Maria Justinas dotters barnbarn kan man undra...? http://www.seacoastonline.com/2003news/8_3milestones.htm
Vill nog väldigt gärna att det ska stämma för just nu tycker jag han liknar min pappa...

Med vänliga hälsningar
Anna

2004-08-25, 22:00
Svar #5

Utloggad Anna Persson

• Anbytare *****
    • Visa profil
OJ jösses såg att jag skrev ju fel, jag menar givetvis TACK BENGT för informatonen du gav mig från Obituary Collection!! Tack!!  

Med vänliga hälsningar
Anna

2004-08-25, 22:01
Svar #6

Jan Ek (Janek)

• Gäst
Ett försök på tolkning av en del uppgifter från census;

1920: Han 32, hon 34, han invandrar 1900, hon 1906. Barnens namn har skrivits som Algena 9, och Sylvia 2. Hans yrke är Upholstrer, Dept Store - Department Store.

1930: Det står faktiskt Syster M J, det är samma s som i dotterns namn som fått ett o eller väldigt slarvigt a på slutet. Det är bara indexeringen som kallar henne Lyster.

Att föräldrarna fått samma ålder beror antingen på att det är språkförbistring, förvirring, slarv i nedskrivning - eller att faktiskt de uppgett samma ålder. Eftersom hon också är ett år för ung 1920, håller jag en knapp på att hon tycker det är lite pinsamt att hon är äldre än sin make, och fixar lite på sanningen. Det är ingen tvekan om att det är samma individer i de båda folkräkningarna. Erhard är Upholstrer, independent. Alltså att han stoppar möbler som självständig hantverkare, han är inte anställd av någon till skillnad från 1920. Yrket passar ju bra med att han senare startar en heminredningsaffär i Watertown, som omnämnes i dödsrunan.

Vad Sylvias syster egentligen heter är väl osäkert, jag tvivlar på att det verkligen är Algena... hon blir nog svår att finna namnet på utan hjälp av släkten i USA, eller genom att söka igenom boken för födda i Somerville runt 1910. Just det måste nog göras på plats.

Den du fann bröllopsnotis för är givetvis en väldigt bra kandidat för ett barnbarn till Lennart och Sylvia. Genom lite kreativt kombinerande av olika telefon- och personsöktjänster har jag funnit en adress till Walker och Megan Magrauth, i Holderness, New Hampshire. Enligt bröllopsnotisen är ju Megan syster till Erik.

Walker Magrauth  
Coxboro Rd
Holderness,  NH  03245
(603) 968-9865    

Du kan ju ta en rå chans och slänga iväg några rader, det är ju inte så farligt om det är fel, du refererar naturligtvis till tidningsnotisen som du kan printa ut och lägga med brevet.

2004-08-25, 22:29
Svar #7

Utloggad Anna Persson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Tackar Jan!  
Jag tror faktiskt att jag ska skriva ihop två brev och skicka både till Erik (som står fint listad på whitepages tillsammans med sin fru Klarissa i NH) och hans syster.

Chansen att de vet mer om Ivar Oskar Martin är nog liten men väl värt ett försök. Så märkligt att han inte finns i några census, inte som jag har hittat i vilket fall.

Jag har fått tag i ett av Ivar Oskar Martins (som jag nämner i första inlägget) barnbarn (son till Grace) Robert McDonald (bor i NJ idag) men han är måttligt road av släktforskning... Det tråkiga är att jag inte fått information så jag kan fråga hans bror Scott eller hans kusiner Walter och Raymond Pearson (tror det är deras efternamn).  

Man kan iofs inte ha tur jämt man får vara glad åt de andra man hittar istället  

Med vänliga hälsningar
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se