Hoppas detta är rätt forum...
Jag har flera förfäder/släktingar som vid ett eller annat tillfälle åkt till USA för att antingen jobba där några år eller emigrera för gott. Men jag har bara lyckats hitta en av dem via Ellis Islands register (jo, jag har sökt på alternativa stavningar osv). Jag vet att åtminstone en, men antagligen fler, av emigranterna åkte på någon annans biljett (någon som inte vågat åka själv).
Borde de i så fall ha registrerats vid ankomsten med sitt riktiga namn, eller med namnet som stod på biljetten? Hon som jag säkert vet åkte med en annans biljett for över 1914 då man enligt vad jag har läst inte hade pass, ifall det har betydelse (hon använde dock sitt riktiga namn när hon väl var i USA). De övriga reste över något eller några år senare. Jag har också anor som reste över i slutet av 1800-talet.
Det är förstås fullt möjligt att de alla anlände till något annat ställe än Ellis Island...men eftersom de flesta landsteg där så tycker jag att jag borde kunna hitta fler än en av de försvunna släktingarna.
Det här blev visst rörigt, men frågan som jag hoppas att någon ska veta svaret på är om passagerarna/immigranterna till USA registrerades med sitt riktiga namn eller med namnet på biljetten...