Börja med att hitta till rätt landskap, kanske , i det här fallet ett för undertecknad inte helt obekant Södermanland. I din fråga nämner du en församling, Husby-Oppunda (om än något förvanskat). Eftersom du söker efter föräldrar och födelseförsamling för Carl vore det dock lämpligare att ställa frågan under Okänd socken i Södermanland (nu menar jag fortsättningsvis när du ställer frågor, inte just denna). Sedan är det en god idé att ha mer så mycket uppgifter som möjligt i sin fråga, allra helst med begripliga källhänvisningar. Ett gidnummer är ett bra komplement men totalt rappakalja för oss som inte har Ancestry/Genline.
Uppgifter om födelsedatum torde vara hämtad från en hfl. Varför inte uppge vilken (församling, volymsigna och sida)?
Dödsdatumet är hämtat från antingen en hfl eller dödbok. Spelar ingen större roll vilket. Väsentligare är var han dör, då han inte dör i den enda av dig uppgivna församlingen
Varifrån kommer uppgiften om sonen Peter? Gidnumret är som sagt obegripligt.
Jag följde familjen i Runtunas och Tunas kyrkböcker. Jag hittar inget som tyder på att familjen någonsin vistats i Husby-Oppunda och heller ingen son Peter. Kan du möjligtvis ha blandat ihop två familjer?
Carl Hårstedt dog 1812 3/5 i Hårsta, Runtuna efter att i många år ha varit ryttare nr 37 för roten ifråga och då bosatt i Hårsta ryttartorp. Under en kortare period kallas han i stället Ollman. I hfl uppges han vara född 1728 24/3.
Han var gift andra gången 1805 2/2 i Runtuna med änkan Maria Persdotter, född 1757 ca.
Carls första hustru hette Anna Olofsdotter (1736- 1802). Jag återkommer nedan till vigseln.
Carl och Anna hade fyra barn, alla födda i Hårsta ryttartorp, Runtuna:
Anna Katarina, f 1758 25/12
Kerstin, f 1763 14/7
Olof, f 1765 29/10
Maria, f 1769 11/7
Barnens faddrar ger till synes inga närmare ledtrådar till makarnas ursprung. Den enda ledtråden är nämligen väl dold och kan endast identifieras med hjälp av facit .
Facit i det här fallet är vigseln mellan Carl Hårstedt och Anna Olofsdotter. Ryttaren Carl Bengtsson Hårstedt och Anna Olofsdotter i Jogersta Östergård vigdes 1757 18/12 i Tuna. Här får vi alltså veta Carls patronymikon; Bengtsson. Med andra ord bör hans far heta Bengt.
Anna Olofsdotter var tjänstepiga i Jogersta vid vigseln. Den ger alltså inga ledtrådar till hennes ursprung. Hon var piga hos profossen Bengt Flygare i Jogersta. Denne hade tidigare varit trumslagare i Membro, Runtuna, och där föddes 1728 24/3 hans son Carl.
Bengt Flygares son och namne var även han trumslagare i Membro, Runtuna. Hans hustru Katarina Andersdotter är den väl dolda ledtråden då hon är fadder till Kerstin 1763.
Jag har inte följt upp en spännande detalj om Bengt Flygare d ä. Han gifte sig 1724 19/1 i Spelvik med Karin Olofsdotter. De fick sonen Olof redan 1722 12/3 i Membro. Av födelseboken framgår att Bengt var en presumptiv bigamist då han var gift i Danmark och hade tagit sig här fästmö.
Mvh
Camilla Eriksson