Några funderingar både om den nya och den gamla Sveriges dödbok.
Först den nya som jag fick möjlighet att söka i när jag var på Öppet Hus i förbundets lokaler på Varvinges väg i Stockholm den 8 april. För min farfar, född 18940310 och avliden i Ådals-Liden 1959-10-24 stod ett frågetecken för dagen, så även för min morfar, född 18870902 och avliden i Säbrå 1953-10-31. Detta gjorde mig något konfunderad eftersom det aldrig har funnits några tvivel om när min farfar och morfar avled. Min farmor, född 18910121, avled i Ådals-Liden 1970-10-07 vilket framgår av den version av Sveriges dödbok som jag har och där står det även att hon blev änka 1959-10-24. Hur kan det komma sig att dagen då min farmor blev änka kan anges klart men den dag då min farfar avled inte kan anges klart då det handlar om samma dag? Om den nya versionen av Sveriges dödbok kallas källpublikation är det fråga om vilka källor som publiceras. En källa där inte dödsdagar framgår för dem som likt min farfar vårdats och avlidit hemma eller likt min morfar avlidit på sjukhus har vissa brister, tycker jag. Därför undrar jag om inte det skulle finnas bättre källor.
Sedan en sak i den gamla Sveriges dödbok som förmodligen hänger med i den nya. Den 1 januari 1989 bildades Nyköpings Alla helgona församling genom att de två församlingarna Nyköpings östra och Helgona församlingar slogs samman. Men när jag söker avlidna i Nyköpings östra eller Helgona församlingar hittar jag inga sådana i Sveriges dödbok. Däremot hittar jag avlidna redan 1968 (och framåt i tiden) i Nyköpings Alla helgona församling vilket förbryllar mig eftersom den församlingen inte fanns förrän den 1 januari 1989. Hur kan det komma sig? Om Sveriges dödbok kallas källpublikation har jag svårt att tänka mig att det står, i den källa som genom Sveriges dödbok publiceras, att människor avled i en församling som inte fanns när de avled. Det skulle vara intressant för mig och kanske för andra att få veta orsaken till att det står så.
Måhända har jag uttryckt mig något provokativt om en publikation som Släktforskarförbundet och i detta fall dess kanslichef står bakom men min avsikt är inte att provocera eller bråka om petitesser utan att få svar på de funderingar som jag under en längre tid haft.
Med vänlig hälsning
John
Av Carl Szabad - lördag den 1 juli 2000 kl. 15.21: [Ändra]
John! Jag har inte kallat CDn för en källpublikation. Den ska betraktas som vilket dataregister som helst.
SCBs digitala material för 1950-talet innehåller inga dödsdatum, bara -månad och -år.
I den nya versionen finns inga avlidna i Nyköpings alla helgona före 1989 eftersom församlingen inte fanns då. Likaså finns inga avlidna i Helgona eller Nyköpings östra efter 1988.
Anledningen att det i den första versionen står Nyköpings alla helgona som dödförsamling även för avlidna före 1989 beror på att den översättningstabell som användes där inte tog hänsyn till namnändringar på församlingar utan relaterade SCB-koden till det gällande namnet för 1996. Samma SCB-kod användes före 1989 av Nyköpings östra. I den nya versionen har vi fått tillgång till information från SCB om de olika kodernas användning sedan 1950 och gjort en översättningstabell som kopplar ihop SCB-kod och dödsår och presenterar den gällande strukturen vid tillfället som församling-kommun-län tillsammans med den nu gällande, för år 2000.