ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Församlingar och adresser  (läst 1610 gånger)

2000-07-01, 09:55
läst 1610 gånger

John Sidén

• Gäst
Några funderingar både om den nya och den gamla Sveriges dödbok.
Först den nya som jag fick möjlighet att söka i när jag var på Öppet Hus i förbundets lokaler på Varvinges väg i Stockholm den 8 april. För min farfar, född 18940310 och avliden i Ådals-Liden 1959-10-24 stod ett frågetecken för dagen, så även för min morfar, född 18870902 och avliden i Säbrå 1953-10-31. Detta gjorde mig något konfunderad eftersom det aldrig har funnits några tvivel om när min farfar och morfar avled. Min farmor, född 18910121, avled i Ådals-Liden 1970-10-07 vilket framgår av den version av Sveriges dödbok som jag har och där står det även att hon blev änka 1959-10-24. Hur kan det komma sig att dagen då min farmor blev änka kan anges klart men den dag då min farfar avled inte kan anges klart då det handlar om samma dag? Om den nya versionen av Sveriges dödbok kallas källpublikation är det fråga om vilka källor som publiceras. En källa där inte dödsdagar framgår för dem som likt min farfar vårdats och avlidit hemma eller likt min morfar avlidit på sjukhus har vissa brister, tycker jag. Därför undrar jag om inte det skulle finnas bättre källor.  
Sedan en sak i den gamla Sveriges dödbok som förmodligen hänger med i den nya. Den 1 januari 1989 bildades Nyköpings Alla helgona församling genom att de två församlingarna Nyköpings östra och Helgona församlingar slogs samman. Men när jag söker avlidna i Nyköpings östra eller Helgona församlingar hittar jag inga sådana i Sveriges dödbok. Däremot hittar jag avlidna redan 1968 (och framåt i tiden) i Nyköpings Alla helgona församling vilket förbryllar mig eftersom den församlingen inte fanns förrän den 1 januari 1989. Hur kan det komma sig? Om Sveriges dödbok kallas källpublikation har jag svårt att tänka mig att det står, i den källa som genom Sveriges dödbok publiceras, att människor avled i en församling som inte fanns när de avled. Det skulle vara intressant för mig och kanske för andra att få veta orsaken till att det står så.
Måhända har jag uttryckt mig något provokativt om en publikation som Släktforskarförbundet och i detta fall dess kanslichef står bakom men min avsikt är inte att provocera eller bråka om petitesser utan att få svar på de funderingar som jag under en längre tid haft.  
Med vänlig hälsning
John

Av Carl Szabad - lördag den 1 juli 2000 kl. 15.21:  [Ändra]  

John! Jag har inte kallat CDn för en källpublikation. Den ska betraktas som vilket dataregister som helst.  

SCBs digitala material för 1950-talet innehåller inga dödsdatum, bara -månad och -år.  

I den nya versionen finns inga avlidna i Nyköpings alla helgona före 1989 eftersom församlingen inte fanns då. Likaså finns inga avlidna i Helgona eller Nyköpings östra efter 1988.  

Anledningen att det i den första versionen står Nyköpings alla helgona som dödförsamling även för avlidna före 1989 beror på att den översättningstabell som användes där inte tog hänsyn till namnändringar på församlingar utan relaterade SCB-koden till det gällande namnet för 1996. Samma SCB-kod användes före 1989 av Nyköpings östra. I den nya versionen har vi fått tillgång till information från SCB om de olika kodernas användning sedan 1950 och gjort en översättningstabell som kopplar ihop SCB-kod och dödsår och presenterar den gällande strukturen vid tillfället som församling-kommun-län tillsammans med den nu gällande, för år 2000.

2000-08-09, 19:26
Svar #1

Utloggad Sven Grönberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Carl! Varför finns både Fors (Södermanlands län) och Eskilstuna Fors bland de normerade födelseförsamlingarna i sökprogrammet? Det är ju samma församling och kan leda till blockerad träff om man inte upptäckt detta! Eskilstuna Kloster finns ju bara med skrivet så.

En större underlighet är att jag drabbas av access violation at address 004555E7 in module 'SDB2.EXE'. Read of address 01E63C5C när jag söker på döda i Vä. Samma fel uppstår dock inte om jag förvalt Vä i listan över dödförsamlingar, och gäller endast Vä som dödsort.

2000-08-10, 07:54
Svar #2

Carl Szabad

• Gäst
Sven! När det gäller Födelseförsamling är det en miss. Dödförsamlingar kan dock ha bytt namn under perioden 1950-1999 och kan därför stå med under olika namn om man söker på Då. I fallet Fors har den dock samma namn efter 1950.

Vad gäller Vä får även jag samma fel. Vad det beror på får jag återkomma till.

Jag är tacksam när jag får reda på den här typen av fel även om de inte kan åtgärdas i den här CD-versionen, eftersom vissa fel innebär att man får omindexera själva databasen.

2000-08-10, 14:49
Svar #3

Utloggad Sven Grönberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Carl! Då har jag några underligheter till.

Om jag söker på döda i Hovförsamlingen, får jag bara en träff, som är en kvinna i Tossene i Bohuslän. Däremot finner programmet ej de personer som har Hovförsamlingen angiven som dödförsamling, t.ex. Gustaf V (18580616-001) och några andra kungliga.  

Alla som avled i Stockholms stad 1950-51 saknar årtalet för civilståndsändring.

Och enligt listan över dödförsamlingar (då) finns det 188 avlidna i Sundsvalls Gustav Adolfs fs, men väljer jag dem och söker blir det 11196 träffar - vilket förstås är mera rimligt!

2000-08-10, 18:38
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 808
  • Senast inloggad: 2024-11-28, 10:42
    • Visa profil
När det gäller Hovförsamlingen så är t. ex. H K H Prins Bertil angiven som folkbokförd i Stockholms domkyrkoförsamling (där Kungl. Slottet ligger geografiskt). Detta tycks även gälla övriga medlemmar av kungliga huset. Hovförsamlingen är väl den rätta folkbokföringsförsamlingen. För Prins Bertil är det väl dubbelt fel, eftersom han i verkligen bodde på Djurgården, allså inom Oscars församling.
Ingrid Björnberg, nuvarande kungens barnsköterska och sedermera åldfru på Stockholms slott, bodde på Slottet vid sin bortgång och anges såsom död i Stockholms domkyrkoförsamling (Hovförsamlingen).
Måhända är det samma problem med andra exterritoriella församlingar?

2000-08-11, 01:11
Svar #5

Carl Szabad

• Gäst
Leif! Du skriver inte om du gjort en CD- eller Hårddiskinstallation men jag misstänker en CD-dito. I så fall kan det bero på att din CD-läsare har en annan enhetsbokstav än den i förhand angivna D:. Titta under Den här datorn så hittar du de olika enheterna där bokstaven står angiven inom parentes. Du måste i så fall under installationen ändra till den aktuella enhetsbokstaven.

Om du gjort en hårddiskinstallation eller valt rätt enhetsbokstav för CD-läsaren kan du pröva att radera mappen SDB2 eller vad du eventuellt döpt om den till, och sedan göra om installationen.

Sven! När det gäller de icke-territoriella församlingarna har jag hittat en del underligheter i källmaterialet. Ofta tycks de ha slutat att användas av SCB långt innan de officiellt upphört.

Vad gäller Hovförsamlingen kan det ha hänt något vid indexeringen, och samma problem uppstår med Karlskrona amiralitetsförsamling. Vi får titta på det hela och återkomma.

Stockholm 1950-1951: Denna brist finns i källmaterialet. Jag upptäckte att Stockholm avviker en aning från resten av landet, exempelvis använder man ännu 1952 en typ av specialkoder som resten av landet lämnat till förmån för den typ av SCB-koder som används ännu i dag. Där fick jag göra rejäla arkeologiska utgrävningar som man uttryckte det på SCBs arkiv för att få redan på deras ursprung.

För Sundsvalls del misstänker jag också ett fel vid indexeringen. Jag har jämfört med ett antal andra församlingar men där stämmer sifforna bra.

Carl-Johan! Prins Bertil anges som skriven på Kungliga slottet och avliden i Stockholms domkyrkoförsamling. Hur den geografiska överföringen gick till när Hovförsamlingen 1973 upphörde kan jag inte svara exakt på, men han var förmodligen skriven på Kungliga slottet redan då och därför överfördes han till Storkyrkoförsamlingen, 1989 omdöpt till Stockholms domkyrkoförsamling.

Sven igen! Vad gäller Vä trodde vår programmerare Johan att det var ett programfel och inte fel i själva datamaterialet, och då kommer sedermera en uppgradering av programmet att läggas upp i Rötter.

2000-08-11, 17:06
Svar #6

John Sidén

• Gäst
Carl!
Varifrån har du fått upplysningen att Hovförsamlingen upphörde 1973? Den existerar fortfarande. Jag blev minst sagt konfunderad när jag läste ditt svar till Carl-Johan och konsulterade därför Matrikel för Svenska Kyrkan 2000 där alla församlingar, territoriella såväl som icke-territoriella, finns med och där finns minsann Kungliga Hovförsamlingen med. Se sidan 407 i nämnda publikation! Likaså hittade jag även de icke-territoriella Tyska S:ta Gertrud och Finska i Stockholm, Kungliga Karlskrona Amiralitetsförsamling och Göteborgs Tyska församling.  
Med vänlig hälsning
John

2000-08-11, 22:39
Svar #7

Carl Szabad

• Gäst
John! Den informationen har jag från SCB. Det är möjligt att själva församlingarna inte upphörde, men de som var skrivna där överfördes på territoriella församlingar, i Hovförsamlingens fall från 1/1 1974. Och det är ju ur folkbokföringshänseende församlingsnamnet vid dödsfallet är angivet.

2000-08-11, 23:21
Svar #8

John Sidén

• Gäst
Carl!
Enligt Matrikel för Svenska Kyrkan 2000 bor 367 personer i Kungliga Hovförsamlingen varav 354 tillhör Svenska Kyrkan och fem barn är antecknade i avvaktan på dop (dopet är sedan 1996-01-01 grunden för medlemskap i Svenska Kyrkan). Dessa uppgifter har förmedlats av SCB och Sema Group InfoData. Detta måste innebära att folk fortfarande både är folkbokförda och kyrkobokförda i Kungliga Hovförsamlingen. Annars skulle dessa uppgifter inte kunna ges. Så jag ställer mig fortfarande mycket frågande till hur SCB kan ge en sådan, enligt min mening, helt oriktig uppgift till dig. Skulle detta även gälla de övriga icke-territoriella församlingarna?  
Med vänlig hälsning
John

2000-08-11, 23:55
Svar #9

Carl Szabad

• Gäst
John! Varför SCB gett mig den uppgiften kan jag inte svara på nu men jag kollar gärna upp den och återkommer. Detta gäller även de övriga icke-territoriella församlingarna där samtliga ur folkbokföringshänseende upphör 1973.

Även i Atlas över rikets indelningar (utgiven av SCB 1992) framgår att de angivna församlingarna är icke-territoriella utan befolkning.

2000-08-12, 09:53
Svar #10

Utloggad Sonia Biörkeroth

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1402
  • Senast inloggad: 2024-05-05, 18:08
    • Visa profil
Carl!

Prova och ring till Hovförsamlingen, enl Rikets Indelningar 1999, är tfnnr 08-402 6297 och hör
efter om det finns personer skrivna/boende inom församlingen.

Hälsn Sonia B

2000-08-12, 11:01
Svar #11

John Sidén

• Gäst
Det är naturligtvis helt otänkbart att en församling kan vara icke-territoriell utan befolkning. Som jag har skrivit i mitt förra inlägg finns det personer folkbokförda och kyrkobokförda i Kungliga Hovförsamlingen liksom i rikets övriga fyra icke-territoriella församlingar. Emellertid finns inga avlidna i Kungliga Hovförsamlingen om man får tro Sveriges Dödbok 1950-1999. Det är dock icke med sanningen överensstämmande. När kung Gustaf VI Adolf avled var han förvisso folkbokförd och kyrkobokförd i Kungliga Hovförsamlingen vilket faktiskt står i Sveriges Dödbok inom parentes. Dock står han som avliden i Storkyrkoförsamlingen vilket alltså inte riktigt stämmer trots att Kungliga Slottet onekligen rent geografiskt är beläget inom dåvarande Storkyrkoförsamlingens gränser. Men vitsen med en icke-territoriell församling är att just personer ska kunna vara folkbokförda och kyrkobokförda där av andra skäl än att de bor inom vissa geografiskt utritade gränser. SCB har tydligen haft problem med de icke-territoriella församlingarna eftersom de inte har registrerat människor som varit folkbokförda och kyrkobokförda där och avlidit som avlidna i den församling där de rätteligen borde registreras utan i den territoriella församling inom vars gränser de bor. Varför SCB har gjort så förstår jag inte. Ty jag har tittat i Sveriges Dödbok också när det gäller de andra icke-territoriella församlingarna. Det finns ingen avliden i Finska församlingen efter juli 1967 och detsamma gäller Tyska församlingen i Stockholm. Enligt listan över församlingarna ska det finnas en avliden i Tyska S:t Gertrud (i Stockholm), en avliden i Karlskrona amiralitetsförsamling och en avliden i Tyska församlingen i Göteborg. Men det är naturligtvis inte heller med sanningen överensstämmande. Min kritik riktar sig inte mot Sveriges dödbok och dem som sammanställt den utan mer på dem som sammanställt de register på vilka Sveriges dödbok grundar sig. Sedan lång tid tillbaka är församlingen basenhet för folkbokföring och kyrkobokföring och vissa församlingar är icke-territoriella och om man ska kunna hitta personer i församlingarnas kyrkoböcker fram till 1991-07-01 så måste rätt församlingstillhörighet uppges. SCB kan inte låtsas som om de icke-territoriella församlingarna inte finns så länge som de faktiskt finns.
Med vänlig hälsning
John

2000-08-12, 12:38
Svar #12

Carl Szabad

• Gäst
Vi har nu fått ett antal viktiga synpunkter och påpekande om fel. Jag har just talat med programmeraren Johan och han ska så snart det är möjligt rätta de fel som går. Det har tydligen hänt något vid genereringen av indexet till Dödförsamling Då så att ett antal församlingar bara fått en person, som dessutom vid val av denna inte visar rätt. Troligen kan en fil behöva bytas ut och den kommer då att läggar upp i Rötter. Detta gäller dock ett fåtal personer, för säkert 99,9 % av innehållet fungerar det helt OK.

Ur folkbokföringshänseende har enligt SCB ingen avlidit i Hovförsamlingen efter 1967 trots att det i deras församlingshistorik uppges att befolkningen i Hovförsamlingen först 1974 överförts till territoriella församlingar. Jag vill minnas att materialet såg ut på liknande sätt vad gällde de övriga icke-territoriella församlingarna. Och som John påpekar, en församling utan församlingsmedlemmar låter underligt, men jag antar att SCB endast avser mantalsskrivningsförhållanden, inte kyrkbokförings-.

I källmaterialet efter 1968 ingår en kod om man är skriven i en icke-territoriell församling. Det är därför Gustav VI Adolf har Hovförsamlingen inom parentes efter kyrkbokskrivningsorten. Det blir således en liten inkonsekvens vid presentationen. Denna kod finns dock inte med i det material vi använt före 1968 så där används församlingskoden för Hovförsamlingen i stället.

Att Hovförsamlingen existerar även efter 1973 finns bevis på i materialet. Ur SPAR-registret har vi t ex den slumpvis utvalde personen 18900624-0494 som avlider 1988, enligt SPAR kykobokförd i Sofia, men med den extrakod som anger att han är kyrkobokförd i Hovförsamlingen. Så här förklarar SPAR sitt kodsystem rörande kyrkobokföringsort i sin postbeskrivning: För person som är kyrkobokförd i icke territoriell församling innehåller kyrkobokföringsfältet såväl K-ITFPFS-kod som kod för den territoriella församling inom vilken kyrkobokföringsfastigheten är belägen. SCB använder precis samma text i sin postbeskrivning. Vi kanske kunde fördjupat den förklaringen i dödbokens manual och får ta det i beaktande vid en uppdatering.

2000-09-04, 20:45
Svar #13

Utloggad Kurt Persson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Carl
Ett problem med födelseförsamling LUND på 1930-talet är att LUND är helt fel för personer som var bosatta i Malmöhus Län i någon Landsortsförsamling, men födda på LUNDs allmänna BB.
Jag vet inte varför och hur länge man registrerade dessa personer som födda i LUND då de var folkbokförda i helt andra församlingar.
Vet Du eller någon annan?
mvh
Kurt Persson

2000-09-04, 21:36
Svar #14

Carl Szabad

• Gäst
Kurt! Det fenomenet drabbades man av överallt i närheten av barnbördshus (BB). I Stockholm finns en stor övervikt på Maria Magdalena och Engelbrekts församlingar, där Stockholms två BB låg, Södra BB och Allmänna BB. Detta gäller framför allt för födda från 1910- till 1940-talet.

Problemet är också omnämnt i manualen på sidan 17.

2000-11-19, 01:37
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

• Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7253
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 13:27
  • Stefan Simander
    • Visa profil
    • Simanderska palatset
Adressuppgift 000 000? Misstag? Saknas uppgifter?  
Eller var det en vedertagen uppgift som jag missat  
i instruktionerna?

Att mata in de som saknar namnuppgifter verkar  
arbetsamt, men rena fel kanske kunde behandlas!?
Jag har t ex en kvinna som dog efter mannen och  
anges riktigt som enka, men uppgiften 1914 syftar  
tillbaka till giftet, om man kollar makens  
uppgifter!

Kanske kunde det finnas en rubrik i Anbytarforum  
med liknande korrigeringar?

2000-11-19, 17:34
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

• Gäst
Stefan! Eftersom du inte anger vem som har dessa uppgifter är det svårt att besvara första frågan.

Tidigare i den här diskussionen har det problem nämnts som du tar upp i andra stycket. Det förekommer att det senaste civilståndsändringsåret i det äldsta materialet egentligen är vigselåret, i ställer för året för änka/änkling. Att påpeka enstaka fel är dock ingen meningsfull lösning.

2000-11-20, 01:36
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

• Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7253
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 13:27
  • Stefan Simander
    • Visa profil
    • Simanderska palatset
Tack fsr ditt snabba svar Carl!

1. Ett exempel: Thora Matilda Rollmark, 1908-1999.  
Det finns fler.

2. Hur kan man klara detta meningsfullt, enligt  
dig? Ett minimalt problem kanske?

Annars har detta varit en fantastisk skiva!!! Inte  
minst unga elever har uppskattat uppgifterna som  
infart till kyrkboksmaterialet.

mvh Stefan

2000-11-20, 10:38
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

• Gäst
Stefan! Vid kontroll mot originalfilen för avlidna 1999 (RTB 99) visar det sig att det finns ca 1500 personer som har postnummer 000 00 och ingen adress i övrigt. Orsaken till detta känner jag inte till. Dödsförsamlingen finns i alla fall med. För materialet 1997-1998 förekommer inte samma postnummer 000 00 alls. Däremot saknar båda databaserna adressuppgifter för några personer, som troligen haft skyddad adress.

Andra frågan kan man kanske hitta en röd tråd i, om man gör en djupare analys. Jag har hittills inte kunnat säga om det är någon särskild grupp som har vigselår angivet i stället för änka/änklingsår. Alternativet är att ta bort uppgiften helt, vilket samtidigt vore synd. Men dessa uppgifter torde framkomma vid kontrollen mot originalhandlingen som man alltid ska göra.

2001-11-02, 02:04
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

• Gäst
Kjell! Förklaringen till det fenomenet finns också på sidan 17 i manualen. Där står: Exempelvis står det för personer födda på BB före 1940-talet oftast den församling barnbördshuset låg i, något som kan förvirra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se