Sven!
Jag ska försöka ge ett exempel på hur det kunde se ut för personalen på pastorsexpeditionen när de ställdes inför detta med att ett barn avlidit i späd ålder. Det kom då en födelseanmälan på barnet från BB men kanske samtidigt ett dödsbevis på samma barn som levt ett par timmar. På grundval av födelseanmälan skulle pavi på barnet rekvireras från Länsstyrelsen, personakt skulle upprättas, barnet föras in i födelse- och dopbok MEN på grundval av dödsbeviset också föras in i död- och begravningsboken. När pavin med fullständigt personnummer kom från länsstyrelsen ungefär en vecka efter barnets födelse skulle också dödsfallet aviseras. Här kunde det alltså bli så att förnamnet på barnet som dog i späd ålder skrevs in i födelse- och dopbok, i död- och begravningsbok, i församlingbok/liggare och i personakt (barnets i första hand). Men förnamnet på barnet kanske inte skrevs in på pavin förmodligen därför att när pavin kom tillbaka från Länsstyrelsen en andra gång visade den en avliden person och då ställdes den i avgångsregistret.
Min förmodligen ganska väl grundade gissning är att de register Sveriges dödbok grundar sig på har som sin grundval vad som står på pavierna. En pavi är ett registerkort för en person och där står personens namn, personnummer, födelsehemort och län, adress, civilstånd, dag för civilstånds ändring samt fastighetsbeteckning. Några pavier finns inte längre. De togs ur bruk 1991-07-01. Allt som står på en pavi är i princip offentligt. Jag ser nog uppgifterna på pavierna och därmed i de register som Sveriges dödbok grundar sig på som sekundära i förhållande till primärkällorna som är personakt, församlingsbok och ministerialböcker. I Sveriges dödbok hittade jag exempelvis en liten flicka som avled i späd ålder och som bevisligen har ett förnamn, jag har själv varit med och förmedlat namnanmälan till pastorsexpeditionen (och jag höll även begravningsgudstjänsten för den lilla flickan)och jag vet att förnamnet skrevs in på personakten, i födelse- och dopboken samt i död- och begravningsboken. Men i Sveriges dödbok står inte flickans förnamn. Det kan ha att göra med att ärendet handlagts ungefär så som jag beskriver i början av detta inlägg.
Mer tror jag inte jag kan eller vill anföra i denna fråga.
Med vänlig hälsning
John