Vilken sinkadus, jag har hittat Måns!!
Nu ska jag fira
Som jag har letat i flera veckor, i ut o in Karlskrona både stad o Am för nästan alla år, i döda, i emigrerade, i husförhör.........
Fick i eftermiddag för mig att söka på hans namn bland digitaliserade svenska dagstidningar på nätet. Fick bl.a. ett napp som gjorde mig spänd. Döde: Timmermannen,f. Bryggaren Måns Jönsson, 28 1-12 år.
Jag vågade knappast kolla upp detta, det var otroligt spännande. Jag räknade först baklänges, om siffrorna betyder ålder så borde denne Måns vara född nästan på dagen när min Måns var född.
Allt stämde, han fanns i Karlskrona, hade gift sig och fått en dotter innan han dog.
Varför hittade jag honom inte innan? Jo, Han finns i utflyttade från Nättraby 1868, men i Karlskorna stads inflyttade ett helt år senare och då tillsammans med sin blivande hustru som också flyttade in från Nättraby. Har han bott hos henne för att vänta på att hon ville följa med till Karlskrona? Det vet man inte, men han har en lucka på ett år.
Men när han finns inflyttad till Karlskrona 1869 borde jag ju hittat honom när jag letade, de sidorna har jag kollat många gånger. Jo, prästen har kallat honom Jöns Månsson när han flyttade in!!!!
Men jag löste det, Jag vann!!