De CD:n som Sveriges Släktforskarförbund gett ut är
Sveriges Befolkning 1890 Typ; persondata
Sveriges Befolkning 1970 Typ: persondata
Sveriges dödbok 1950-1999 Typ:persondata (+ den tidigare versionen)
Svenska ortnamn: Geografiskt uppslagsverk
Ingen av dessa CD:n säljs under typ: dataprogram.
Vid försäljning av de CD:n som förbundet gett ut tillämpas inga avtal eller någon form av användarlicens.
Eftersom inga avtal eller licenser föreligger, så är det som gäller den gällande immaterialrättsliga lagstiftningen.
Om otillåtet enskilt bruk sker, som t.ex. kopiering av datorprogram eller digitala sammanställningar(kataloger, tidtabeller, databaser etc.), så riskerar man att få betala skadestånd t.ex. i form av utebliven licensavgift (dock ej aktuellt här eftersom inga licensavtal föreligger).
Det är tillåtet att begränsa kopiering för enskilt bruk genom avtal (föreligger ej för de CD:n som förbundet gett ut) eller genom tekniska spärrar (finns inga).
Eftersom det inte finns några licensavtal är köpet av förbundets CD-skivor en sk. exemplaröverlåtelse (faller under köplagen). Man kan alltå sälja exemplaret vidare, låna ut det. För datorprogram gäller enligt 19 § (1960:729) att man inte får låna ut till allmänheten.
Carl Szabad nämner ovan citat Jag har tidigare i mina inlägg hänvisat till två paragrafer, 12 och 19 i lagen om upphovsrätt, som anger att man INTE får göra en kopia av eller låna ut exemplar av datorprogram och exemplar i digital form av sammanställningar i digital form. Dessa är särskilt undantagna i de lagtexter om upphovsrätt som jag undersökt.
Carl Szabad underlåter dock av någon anledning, att tala om vad det står om utlåning, trots att han undersökt de aktuella lagtexterna.
Den lag det handlar om är 1960:729.
I 19§ står det ”att tillhandahålla ALLMÄNHETEN … exemplar av datorprogram i maskinläsbar form genom utlåning (lag 1997:790).
Om en släktforskarförening lånar ut CD till sina medlemmar, så kan man väl inte påstå att de tillhör allmänheten. Medlemmarna ingår ju i en sluten krets.
Vidare skriver Carl Szabad tidigare Därför att det man köper är en personlig rätt att använda CDn, inget man kan överlåta på andra.
Ingenstans i lagtexter om upphovsrätt för dataprogram talas det om personlig rätt att använda CDn.
Om jag köper en dataprogram t.ex. Photoshop och installar programmet på min dator. Enligt Carl's definition så skulle endast jag och ingen annan i min familj, kunna använda programmet. Likaså att ingen i min familj eller vänkrets, skulle kunna titta på någon CD som jag har köpt av förbundet.
Så jag vill gärna veta var någonstans i lagtexter, förarbeten osv. det talas om personligt rätt att använda dataprogram som man köpt
Michaël Lehman skrev den 22 juli så här:
Men om man köper något, så har man väl över detta föremål så pass fri förfoganderätt, att man också har rätt att låna ut det eller sälja det - även om det är upphovsrättsligt skyddat? ..
Carl Szabad svarade samma dag så här:
Nej, lika lite som ni kan låna ut lösenordet till Arkions sajt till någon annan kan ni låna ut CDn. Det har inget med priset att göra. Det är samma sak med vilken programvara som helst.
Även här vill jag få lagtext, förarbeten till att man inte kan sälja de dataprogram, som man en gång i tiden har köpt. Vi är många som köper nya versioner av dataprogram och som gärna kan tänkas sälja eller ge bort tidigare versioner. Och eftersom vi ju är skyldiga att känna till alla lagar i Sverige, men kanske inte kan hitta var detta finns - så kanske Carl som känner till lagrummen - kan vara snäll och informera oss andra som är okunniga. Så att vi inte pga. okunnighet gör oss skyldiga till lagbrott.