ARKION har ju lagt upp folkräkningen 1890, och de hittills färdiga delarna av 1900, på sin hemsida, så att man kan söka länsvis för en viss kostnad. Och det har jag gjort ett antal gånger, köpte ett 10-gångersabonnemang, och har haft god nytta av det. Fast jag tycker ju man kunde få spara oanvända minuter till en annan gång, för hur många gånger behöver man sitta i tre timmar och leta i detta material?
Men detta tycker jag ändå är ganska bra, men nu har de gjort en väldigt dum grej.
De har lagt ut en komprimerad version av hela databasen 1890 på Rootsweb, och den är förstås gratis att söka i.
Men de ger inte alla de uppgifter man får i betaldatabasen, och det stora felet är att de inte har med några församlingar alls! Utan om man söker på en person, så får man till slut veta att vederbörande är född 1831, och att dennes födelseort eller residence 1890 är t.ex. Malmöhus. Vad 17 har man för nytta av att veta detta, när man inte får veta församlingen, och inte heller vilket det är, födelseorten eller där personen bodde 1890?
Det påstås att denna databas på Rootsweb är ett led i Arkions marknadsföring, men vad den gör är att den kommer att vilseleda folk i stora mängder, och sådant står Arkion, och genom dem Riksarkivet bakom!
De borde få sommarens största ris för detta!