ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Katekismilängder  (läst 1766 gånger)

2004-03-04, 13:38
läst 1766 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1696
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 16:59
    • Visa profil
Har lånat sådana på mikrofilmsrullar på bibliotek för flera år sedan. Hörde efter på SVAR, men de tycks inte finnas på fiche. Synd på så rara ärtor, kan man kanske säga.
Vet någon hur man idag lånar dessa filmer/fiche?

2004-03-05, 12:07
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1074
  • Senast inloggad: 2024-10-08, 15:32
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Nils !

Vet tyvärr inte var du kan hitta katekismilängderna på film/fiche, men DigiArkiv (f.d. Microscan) säljer katekismilängderna från Skåne, Blekinge och Halland avfotograferade på CD. Kolla under Produkter och Kyrkoböcker. Du kan få dem församlingsvis eller häradsvis.
Niklas Hertzman

2004-03-05, 12:31
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Enligt SVAR-katalogen verkar åtminstone en del av dem finnas på mikrokort, t ex Össjö 1683 - 1698. (Har inte orkat kolla fler eftersom katalogen är så fruktansvärt seg.)

2004-03-05, 13:54
Svar #3

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Visst finns katekismilängderna (oftast från tiden 1683-1744, spridda år) på mikrokort. Jag har köpt ett stort antal sådana kort från SVAR förr i tiden.

Men alternativet DigiArkiv är förstås att föredra pga kvaliteten!

2004-03-05, 17:29
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2180
  • Senast inloggad: 2024-12-13, 11:00
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Är jag ute och cyklar?
Eller är inte katekismilängden inbakad i husförhörslängden?
Dvs den del som innehåller betyg för läskunnighet, kristendomskunskap, samt datum för nattvard och husförhör, mm.

2004-03-05, 17:39
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1696
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 16:59
    • Visa profil
På SVAR:s kundtjänst blev det nobben. Böckerna finns på LA i Vadstena (betr V Hd i Jönk län), eftersom längderna hör till Domkapitlets arkiv.
Att Anders Berg köpt mikrokort på dessa längder är intressant, för nu tycks korten putz weg
Jag har via bibliotek lånat några på rullfilm för flera år sedan. Det blir väl att vända sig dit igen.
Jag har uppfattat det som att dessa längder kom till efter några slags centralt utförda husförhör, dvs någon el några präster skickades ut från stiftsstaden för att kolla kristendomskunskapen ute i bygderna.

2004-03-05, 19:46
Svar #6

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Scangen
Nils,  

Svaren som du fått, inklusive mitt, gäller de skånska katekismilängderna, vilka hör till kyrkoarkiven. Där är de en egen serie och hör ej till A (husförhörslängderna). Andra förhållanden råder tydligen där du söker. Domkapitlets handlingar finns väl inte alltid på mikrokort.

2004-03-05, 20:35
Svar #7

Utloggad Niklas Hertzman

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1074
  • Senast inloggad: 2024-10-08, 15:32
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen !

Nja, även de skånska katekismilängderna tillhör domkapitlets arkiv. Att de sedan står att finna sockenvis uppdelade under resp. socken i vissa förteckningar är sin sak.

Fån NAD-skivan läses:
Lunds Domkapitel FIIgd:
Visitationshandlingar, Katekismilängder.
Längderna till största delen tagna ur visitationsakterna. Vid uppordnandet 1967 tillfördes serien c:a 75 nummer ur sump. Katekismilängderna härrör från 1600-1700-talen.

1. Allerum-Barkåkra
...
31.

De Nils letar efter ifrån Småland finns även de i Domkapitlets arkiv. Riktigt hur heltäckande de är vet jag inte, men jag har i alla fall köpt en film från Riksarkivet med längder från 1691-1694. Jag tror att man kallade dem skrifteböcker. Om dessa filmer finns konverterade till fiche känner jag inte till.
Niklas Hertzman

2004-03-05, 20:44
Svar #8

Utloggad Roger Axelsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Katekismilängder eller katekesförhörslängder som de ibland kallas är en slags föregångare till husförhörslängder. Kyrkolagen räknade inte dessa till de egentliga kyrkoböckerna varför de ofta hamnade bland sockenprästens privata handlingar. Regelrätta husförhör (förhör i hemmen) förekom inte före 1726.

De få katekesförhörslänger (som jag föredrar att kalla dem) som bevarats finns ofta att söka i domkapitelarkiv. Detta därför att biskopen vid visitation enligt kyrkolagen skulle erhålla senaste längd som underlag vid katekesförhör med församlingen. Längderna följde sedan ofta med biskopen tillbaka till domkyrkan och dess arkiv.

Mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2004-03-05, 23:06
Svar #9

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Scangen
Där ser man! Jag gick på SVAR-katalogen som jag använde på 90-talet för att beställa dessa kort, där katekismilängderna förtecknas tillsammans med kyrkoböckerna.

Tack för korrigeringen.

2004-03-12, 18:59
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

• Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7253
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 13:27
  • Stefan Simander
    • Visa profil
    • Simanderska palatset
Det vore väl bra med någon slags publicering av de katekesförhörslängder som forskare stött på i Domkapitlens arkiv och som inte nämns i samband med kyrkoarkiven, såväl filmade som ofilmade?

Hur vanligt är detta att de inte nämns i kyrkoarkiven? Vem har ansvarat för de som är filmade och överförda från Domkapitlet till kyrkoarkiven? Är det slumpmässigt eller systematiskt överfört i vissa Landsarkiv/Domkapitel?

2004-03-12, 21:38
Svar #11

Utloggad Lennart Almkvist

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
I 'Linköpings Stifts kyrkoarkivalier' av Arnold Sandberg från 1948 nämns att ett drygt 100 längder påträffats i domkapitlets arkiv från församlingar och militära förband i stiftet. Församlingarnas längder förtecknas i en bilaga. Längderna är från decennierna runt 1700 och har kommit dit efter föreskrifter, i samband med visitationer eller lämnats av kontraktprosten (N. Vedbo).

Sandberg diskuterar även katekisations-, husförhörs- och kommunionslängdernas utveckling. Tidiga längder från 1686 är närmast mantalslängder, bara husföreståndaren anges. Ålder och in/utflyttning infördes endast sporadiskt före 1750. Mot 1700-talets slut blir de mer fullständiga matriklar över församlingarna. Längderna sparades normalt ej, 'endast om den blev bortglömd genom pastors bristande intresse för kyrkoarkivalierna och icke utsattes för fuktens åverkan, hade den i allmänhet möjlighet att bli bevarad åt eftervärden'.

mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se