Om ni går in på
www.svar.ra.se under arkiv så kan ni söka på Bergmästare så hittar ni de flesta arkiven och vad de innehåller för material. Det finns även en del arkiv i Bergskollegii arkiv, men alla dessa finns inte förtecknade på Internet. Jag har en förteckning över Hällefors Silverbruks arkiv, som jag dock inte haft möjlighet att undersöka.
För en del arkiv finns material skannat hos SVAR, t.ex. de tidiga domböckerna i Bergmästaren i Nya Kopparbergs... arkiv (jag minns inte exakt vad arkivet heter, men ni hittar det som sagt hos SVAR).
Är det förresten fler här som är intresserade av att renskriva och förteckna dylikt material? Det är mycket enklare att söka reda på information om man t.ex. har avskrifter samt person- plats- och ärenderegister.
Men det är ett mycket omfattande arbete att utföra sådant själv. Jag har mest inriktat mig på socknarna som ligger längs gränsen mellan Värmland/Västmanland (Örebro län) och i viss mån även södra Dalarna. Till att börja med har jag som mål att försöka kartlägga gårdar, platser och människor som levde fram till 1700-talets början (som annars är svåra att söka rätt på, lätta att förväxla med andra med samma namn osv).
Jag har detta som hobby av och till nu när jag är sjukskriven, men det är inte alla dagar jag orkar med.
Jag har mest haft tillgång till det äldre materialet för Värmland eftersom det är de enda domböcker som finns digitaliserade än så länge, så för Noraskogs äldre förhållanden har jag ännu inte haft möjlighet att undersöka arkiven.
Jag tycker förvisso att det kunde vara en landsarkivens/riksarkivets uppgift att förteckna och renskriva material och ge ut i skrift eller dylikt, men jag har förståelse för att de har fullt upp med annat.