Olyckligt om hela denna diskussion kommit att glid iväg beroende på en bisats av mig om att den klassiska världsbilden fortfarande gäller i den vanliga världen, även för fysiker... Sedan är väl en annan sak att jag anser att man kan lära av historien, och att detta är ännu ett skäl till att man skall undvika att lära ut felaktiga fakta... Vissa enklare experiment utfaller alltid med samma resultat varje gång i historien. Om du till exempel påstår att något kommer att fördubblas i värde i all evighet så spricker alltid den bubblan efter ett tag, ofelbart, oavsett vad det gäller. Dessutom, likaväl som du måste ha experimentella data eller observationer av något slag till grund för naturvetenskap så måste du ha något slags källor eller kvarlevor till grund för historia, skillnaden är väl snarare att man inom historien har ett sådant enormt antal parametrar och ett ofullständigt material att jobba med, plus att bilden oftast är så oändligt mycket mer komplex.
Sedan håller jag helt med Johan S, även efter att ha sett det därpå följande inlägget.