ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-09  (läst 2272 gånger)

2003-02-26, 20:56
läst 2272 gånger

Karin. A. Björkholm. (Karin)

• Gäst
Ann-Charlotte Karlsson,
Det får du fram på www.ellisisland.org och båten Mauretanias passagerarlista 1909.

2003-02-27, 17:58
Svar #1

Mikael Andersson

• Gäst
Vi fick ju fram:
Name of Passenger: 26. Syster Emma Johansson  
Residence: Orebro, Sweden  
Arrived: 1911  
Age on Arrival: 20  

Och att hon åkte till:
Charles Berglund, 1119 Washington Avenue, Minneapolis, Minnesota.

kan man hitta nått på henne, hon var ju inte så gammal.

2003-02-28, 13:22
Svar #2

Utloggad Erika Öhnstedt

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-04-06, 23:01
    • Visa profil
Jag försöker hitta min farfars farmors bror, Kristian Norén, Noren i Amerika, f 1857-05-28 i Nordannälden, Näskott, Jämtland.Han emigrerade 1893, med båten state of nebraska. Han bosatte sig i McIntosh, Minnesota, men jag lyckas inte hitta honom någonstans! Vi har foton som han skickat hem, där det framgår att han är gift, och har hittat foton på barn, tagna i samma fotostudio, så det kan vara hans barn. Jag har letat överallt, men lyckas inte ens hitta honom registrerad någonstans. Är McIntosh fortfarande ett ställe i Minnesota, eller kan det ha bytt namn, eller rent av försvunnit? I ett brev som skrevs hem till familjen, framgår det även att han har startat en restaurang, på kuvertet står: Columbia Restaurants, Noren & Hovee props., McIntosh, Minnesota. Jag hittar honom ingentans!

2003-02-28, 13:26
Svar #3

Jan Ek

• Gäst
Mikael,

På motstående ark på Ellis Island ser man att den Emma Johansson du funnit reste samman med en Elin Borglund 27 år. (Jag lutar mer åt Borglund än Berglund nu) Den Charles i Minneapolis de två vännerna (?) reser till är Elins bror.

Tyvärr finner jag inget spår av varken Emma, Elin eller Charles i census 1920.

Mvh,
Jan

2003-02-28, 14:37
Svar #4

Jan Ek

• Gäst
Erica,

McIntosh ligger fortfarande tryggt och gott i nordvästra hörnet av Minnesota, i Polk County! :-)
För att vara helt säker kan du kolla här.

När var brevet från restauranten sänt? För mig låter kompanjonens namn; Hovee, lite norskt ut? Det finnes massor av Hove i Minnesota, med norska rötter. I dagens telefonkatalog på internet bara en person i Minnesota med stavningen Hovee.

Jag har letat runt lite grann i folkräkningarna både 1920 och 1930 utan att hitta något lovande spår. Vet du om han kallade sig Christian?

I Minnesotas eget dödsregister finns en Oscar Christian Norin som avlider 1908, men jag hittar inget som är bättre. Och ingen träff på Hovee heller.

Jag föreslår också en efterlysning på Rootsweb under Polk, med Columbia Restaurants och McIntosh synligt i rubriken.  

Det verkar också finnas ett lokalt historiesällskap, men bara sommaröppet?

POLK COUNTY HISTORICAL SOCIETY
Box 214 (mailing)
U.S. 2 East (museum)
Crookston, MN  56716-0214
218/281-1038
Hours: 12 - 5 p.m. Tuesday through Sunday;
June 1 - September 30

Annars är väl detta en bra startpunkt för Minnesota-forskning.

Mvh,
Jan

2003-02-28, 17:57
Svar #5

Utloggad Erika Öhnstedt

• Anbytare **
    • Visa profil
Jan,
tack för dina försök att hjälpa. Jag förstår inte riktigt varför han ska vara så himla svår att hitta. Det kan vara möjligt att han kallade sig Christian, men jag tvivlar på att det är han som dog 1908. Eftersom han kom dit 1893, så tror jag han fick leva längre, eftersom han så småningom gifte sig och fick barn, och om man jämför korten han skickade hem, så ser man åldersskillnaden på var kort. Brevet från skickades 1898, fast det är stämplat då, i själva brevet är datumet 1896.Jag ska försöka leta mig vidare, nu när jag vet vart McIntosh ligger, tack för det! I övrigt så tycker man att det borde ju finnas någonting nånstans! Men man får väl leta vidare då, helt enkelt...

2003-02-28, 19:15
Svar #6

Utloggad Jan Åke Sandberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Aurelia, Iowa är den plats på drygt 1000 invånare som jag söker avlägsna släktingar på.  Kan någon hjälpa mig som har tillgång till census?  Nicolaus Emanuel Carlbom (i USA sannolikt Johnson) emigrerade 1872 till denna plats och 1878 kom han hustru Lovisa, född 1834-01-14 och barnen Adama (Ada) Emerentia, född 1856-09-15, Anders Gustaf, född 1858-12-28, Johanna (Hanna) född 1860-10-06, Edvard född 1864-03-10 samt Hjalmar (Elmer) född 1865-09-22.  I Aurelia föddes Mary 1878/1879-11-18.  Fadern, född 1825-03-26, var död när äldste sonens, kvar i Sverige, bouppteckning upprättades 1916.  Modern dödförklarades av Redvägs tingsrätt (P) 1942.  Dottern Ada gifte sig Wilby (och kanske flyttade till Denver, Colorado), dottern Hanna gifte sig med okänd man, dog 1886 och efterlämnade två döttrar medan Mary gifte sig 1901 med en P A Perry och var bosatt i Aurelia.  Detta är allt jag vet.  Kan någon hjälpa mig med att titta i census, i första hand för 1920 och 1930.  Aurelia ligger i Cherokee county i norvästra delen av staten.

Tack på förhand för hjälpen

Jan Åke Sandberg

2003-02-28, 21:11
Svar #7

Mikael Andersson

• Gäst
Tusen tack för all hjälp Jan Ek , otur bara att jag inte hittade några amerikarötter som jag kunde bekräfta.
mvh
Micke

2003-03-01, 01:19
Svar #8

Jan Ek

• Gäst
Erica Öhnstedt!

Det skadar ju aldrig att ta en andra titt, och efter att sett på kartan hur litet McIntosh är, bestämde jag mig för att prova ett manuellt sök i census 1900, 22 juni. Det visade sig vara ett 20-tal sidor i King Township som McIntosh Village bara är en del av, inte så avskräckande.

Och Bingo!
På Cleveland Avenue (eftersom gatumummer inte existerar är det nog bara namnet som är så grandiost) återfinns de båda kompanjonerna i restaurangbranchen nästan grannar:

Krist Noren f. maj 1857, inv. 1893, yrke Restaurant Keeper. Han är helt nygift med svenska Anne C. f. april 1878, inv. 1895. Inga barn. Paret hyr sin bostad.

Andrew Hovee f. sep 1872, inv 1875 från Norge, ogift, yrke Restaurant Keeper. Han äger sin bostad, och där bor också hans likaledes ogifta bror Edward B. f. dec 1881 i Minnesota. Hans yrke är Salesman Groceries.

Uppmuntrad av detta fortsatte jag med folkräkningen 1910, men där var det bom. 1920 likaså. Ingen Kristian eller Anna.

Kompanjonen var med kunskap om hela namnet lättare att återfinna 1920, med hjälp av index. Då visar det sig också att det finns tre bröder, Andrew, Edward och Ole, och alla har nu slagit sig ned i lilla Inverness i Montana. Andrew och Edward har stora familjer med många barn, Ole är ogift och farmare.

Min spekulation är nu att något händer med restaurangsamarbetet mellan 1900 och 1910. De två bröderna Hovee flyttar nu till platsen där den tredje brodern har en ekonomisk bas i farmen. De båda bröderna driver i census 1920 butik i Inverness, General Store, antagligen tillsammans.

Vad kan ha skett med Norens? Kan de ha återvänt till Sverige? Eller kanske ett plötsligt dödsfall satte punkt för restaurangen? I min egen släkt har jag ett ungt par med tre små barn i Oregon, som plötsligt avlider med få månader emellan 1918. Ett av dödsfallen  var relaterat till de stora infuensaepidemierna. Barnen blev bortadopterade. Kanske något lika dramatiskt skedde i familjen Noren?

Ser man i Minnesotas eget dödregister finns faktiskt en Anna Carolina Noren som avlider i Hennepin (Minneapolis) 1920. En koll av dödsattesten med nummer 1920-MN-021836 kan ge svar på om detta är Kristians Anna.

Hoppas du ser detta Erika, du lämnade ingen epostadress.

Mvh,
Jan

2003-03-01, 09:34
Svar #9

Karin. A. Björkholm. (Karin)

• Gäst

Bra jobbat. Jan Ek.

[color=aa00aa]Cheers!

Sincerely Karin B[/color]

2003-03-01, 10:15
Svar #10

Utloggad Crister Lindström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Nån som har tillgång till census 1930 och vill ge en hjälpande hand? Sökobjekt Frank Anderson Burley Idaho. Det enda jag med säkerhet vet är att han var farmare där 1927. Man bugar i förskott!

2003-03-01, 17:07
Svar #11

Utloggad Erika Öhnstedt

• Anbytare **
    • Visa profil
Jan!

tack så hemskt mycket!!Det här är otroligt kul! Jag lydde ditt råd oxå, och la in lite efterlysningar, och nu har jag fått två svar! Det ena mer givande, då en kvinna hade information om Krist Noren i en bok som hon kunde dela med sig av! Han kallade sig då alltså Krist, och att han gifte sig med en svenska va ju lite festligt.

Jag är så himla glad, tack så hemskt mycket!!!!

2003-03-02, 16:58
Svar #12

Utloggad Lasse Andersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som kan titta i US Census efter en Karl Verner Skänk f,1881 i Rogslösa (E)Han reste ut från Göteborg 1902-02-04 destination Paxton Ills,han lär ha rest till en uncle där!
Han dog troligen i USA och lär ha varit ogift!
Tacksam för alla svar jag kan få!
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2003-03-02, 22:56
Svar #13

Jan Ek

• Gäst
Jan Åke Sandberg,

Din familj verkade spännande att leta på, och så ville jag träna lite på sök i tidiga census i Iowa, jag har själv invandrare där så tidigt som 1873 - och som jag ännu inte funnit. Men din familj fann jag!

Du känner kanske till att mormonkyrkan har ett index för census 1880 som du kan söka fritt i. Först är det viktigt att veta att Aurelia (incorporated town) bara är en del av Pitcher township. Utan att jag har ett exakt årtal verkar Aurelia uppstå först senare.

Letar du på Johnson i Pitcher, Cherokee, IA finner du hela familjen utom Ada som tydligen redan flyttat hemifrån 1880. Mormonernas index hänvisar bara till filmernas nummer, men i mitt abonnemang på Ancestry har jag tillgång till alla sidorna i scannad version. Hoppas du kan ta emot filer på ditt epostkonto, handstilen på orginalsidan är så vacker!

När man kollar orginalsidan ser man att mormonerna läst Nicolaus namn fel vid indexeringen, där står han som Chas, i verkligheten är han antecknad som Clas. Jag tror det var Clas/Claus han kallade sig i det nya landet. Övriga familjemedlemmar: hustru Louise och barnen Andrew, Evar och Helmar. Åldrarna stämmer nästan perfekt med dina data. Familjen driver jordbruk.

Ada finner jag inte i census 1880, varken som Johnson eller Wilby. Första gången jag hittar henne är i census 1920, då är hon änka och bor hos broder Andrew i Aurelia. Tredje familjemedlem är modern Lousia, också änka. Edward står som ogift, 57 år, så man får nog tro att han aldrig bildade en familj. Han försörjer alla tre som vaktmästare vid en skola. I census 1930 är det lite mer mystiskt!

Nu är modern borta, men en Ada 68 bor hos Edward i Aurelia. Wife är överstruket, och varken Edward eller Ada har ett yrke. Men den självägda bostaden värderad till 1000 dollar är ju en trygghet. Det mystiska är att Ada E. Wilby 73, också finnes räknad hos en familj i storstaden Waterloo, IA. Här står änkan Ada som svärmor till familjeöverhuvudet; Henry H. Reitz 45, arbetare på en traktorfabrik. Utom hustrun Hanna finns också fyra barn; Donald, Claude, Arlene och Mary.

Vad ska man tro om detta? Jag tror att Ada i Waterloo är den rätta. Åldern är bara ett år fel med datumet du har, hon bör vara 72 ännu några månader, men invandringsår 1878, och ett ovanligt namn är rätt. Det finns bara en med det namnet i index för hela USA. I så fall är Henrys hustru J. Hanna Reitz 45, med svensk mor och dansk far och född i Iowa, Adas dotter. Och namngiven efter syster Hanna som dog så ung?

Men vem är då Ada 68 år i Aurelia? Samma person tror jag, kanske inte närvarande när räknaren knackar på, men antagligen ofta på besök. Kanske är hon lika ofta där som hos svärdottern i Waterloo? Möjligen klarar inte Edward helt förklara var systern bor fast, och kanske är det inte så klart heller. Kanske är hon fortfarande skriven på adressen i Aurelia. Du får fundera vidare på detta lilla mysterium!

Elmer har jag inga spår på efter 1880, men Andrew har jag en kandidat till. Med ett vanligt namn som Andrew Johnson måste man dock vara lite försiktig med slutsatserna. Det finns en möjlig familj i Aurelia som jag har data på 1910 och 1920. 1930 finner jag inte familjen, kanske har denne Andrew avlidit.  

Men jag har också ett tidigare spår av Andrew i Iowa State Census 1885 som gör att jag känner mig ganska säker på att det är rätt. Där är Andrew och hustru Mary med nyfödde Oscar L. räknade i Pitcher. En titt efter denne Oscar i senare census ger en möjlighet i 1920, i närliggande Diamond; jordbrukaren Oscar Johnson med hustru Dora och nyfödde Oscar jr.

Claus Johnson med hustru och barnen Edward, Elmer och Mary återfinns förövrigt också i state census 1885 i Pitcher.

Dottern Marys vidare öden är ju också intressant, men finner henne bara 1930. I Aurelia bor då Frank A. Perry 53, Proprietor, Plumbing Shop. Född i Iowa av föräldrar från Illinios. Hustru Mary C. 49 år. Paret gifte sig när han var 24 och hon 20. Om de har barn har de lämnat hemmet redan. De har två personer inneboende, en möjligen familjerelaterad till honom.

Tills du eller någon annan klarar lokalisera familjen Perry 1920, har jag bara en *mycket* hypotetisk son: Nygifte farmaren Wilson Perry 23 med fru och ett litet barn. Teorin vilar bara på att det är en ung Perry i samma County. Det finns 1500 personer med namnet Perry i Iowa index 1930.

Skickar gärna alla filerna till dig så du kan studera dem i lugn och ro.

Mvh,
Jan

2003-03-03, 09:07
Svar #14

• Anbytare ***
    • Visa profil
Jan Ek.  Tack så förfärligt mycket för dina många uppgifter.  Jo, jag har sökt i 1880 års census hos mormonerna utan att lyckas.  Men jag viste inte att Aurelia var en del av Pitcher township.  Det här med Perry är intressant.  I telefonkatalogen hittar man två st med detta namn i Aurelia och jag ringde faktiskt den ene av dem i går, Duane Perry, men det visade sig att det inte var rätt person.  Den andre tingde jag inte eftersom Duane sa att det var hans son.  Lite vid sidan om visade det sig att denne Duane Perry f ö var en cherokeeättling vilket måste vara intressant i ett county som heter just Cherokee.  Sedan har jag skickat ett mail till någon person på skolan i Aurelia vid namn Lundquist och frågat om hon ville hjälpa mig och hon har inte svarat vilket kanske inte är att vänta.  Men jag räknar med att det inte kan finnas så många kyrkogårdar i eller runt Aurelia (C:a 1000 inv) så det borde vara lätt att hitta namnen i något gravregister.  Men det skulle ju vara ännu mer intressant om det fanns några ättlingar kvar i trakten menn svaret på det lär väl få vänta tills jag kommer dit.
Ada Wilby och hennes namn uppges av mina källa (=Järsnässläkten från 1923) bo i Denver Colorado medan Elmer är handlande och boskapsfarmare i Sioux City på andra sidan Missourifloden i South Dakota.

Tack ännu en gång så väldigt mycket

Jan Åke

2003-03-03, 09:20
Svar #15

Ann-Charlotte Karlsson

• Gäst
Jag släktforskar med hjälp av min farmors kusin som är 93 år och har ett otroligt minne! För ett tag sedan berättade hon för mig att det hängde ett foto i hennes föräldrahem på hennes mammas moster. Det berättades för min släkting att hon rest till America för länge sedan och ingen visste vad det blivit av henne.
Jag undrar om någon skulle vilja titta efter åt oss om det finns några uppgifter om henne:
Charlotta Carolina Svensdotter, född 1837 i N. Solberga. Flyttade 1871 till America.

Ann-Charlotte

2003-03-03, 12:07
Svar #16

Jan Ek

• Gäst
Jan Åke,

Sioux City ligger väl strängt taget i Iowa, en 8 mil SV om Aurelia, nära krysset mellan Iowa, Nebraska och South Dakota. Men Elmar kan mycket väl haft boskapen och hemmet i South Dakota, och ändå prata om Sioux City som den stora stan han gör affärer i. (Men han kan inte bo i SD och ha postadress Sioux City. Du har inget gammalt amerikabrev?) South Sioux City ligger för övrigt på Nebraska sidan.

Med den nya kunskapen försökte jag igen söka på Elmar 1920 och 1930, men utan resultat. Det stora problemet är att man inte vet vad förnamnet hans blivit i census, och sedan i nästa tolkning i index. Hjalmar, Helmar, Helmer, Hilmer, Hilmar, Elmer, Elmar, eller andra fantasifulla förvrängningar av dessa. Att bara söka på Johnson är likt den berömda nålen. Ibland önskar man att det gick att använda soundex på förnamn!

Spännande att du försöker hitta ättlingar till Perry. Men det är som sagt inte ett helt ovanligt namn det heller. Själv tror jag att Anders Gustav (Andrew) som var äldste sonen antagligen var den som behöll familjegården, och att om du reser dit för att forska, är den familj som du kan följa i fastighetsregistret. Fastighetskartor (plat books) och register finner du nog på rådhuset (Courthouse) i countyhuvudstaden Cherokee.

Min erfarenhet från Hector (1100 invånare) i Minnesota är att det bara finns en riktigt stor kyrkogård, gemensam för de kristna församlingarna. I Hector ligger den på utsidan av själva samhället. Knepet är väl att finna vem som sköter den, och som kan ha ett register/karta. Jag hade turen att ha en guide från egen familj som tog mig dit och visade mig gravarna. Det var bara en stor sten för familjenamnet Carlson, och små namn-stenar liggande i gräset framför. Inga datum, bara årtal.

Om du skickar mig din epostadress kan jag skicka dig uppgifterna ur state census 1885, och alla bildfilerna.

/Jan

2003-03-03, 12:19
Svar #17

Jan Ek

• Gäst
Ann-Charlotte,

Det enda index du kan ha en chans att finna henne i är 1880. Det är inte en betaltjänst, men fritt för alla, det bjuder mormonkyrkan på som tillverkat registret. Index finner du här. Sökfunktionen är god då den slår samman -dotter och -son namnen automatiskt.

Att hitta henne i folkräkningarna 1920 och 1930 utan att ha några geografiska hållpunkter räknar jag som omöjligt. Om hon ens levde då. Har hon gift sig har hon dessutom bytt efternamn. Kanske redan 1880. Men eftersom hon var 34 vid emigrationen kanske hon aldrig gifte sig?

Du måste nog angripa problemet från ett annat håll om mormonernas index inte innehåller något handfast.

Mvh,
Jan

2003-03-03, 19:10
Svar #18

• Anbytare ***
    • Visa profil
Jan Ek.  Tack ännu en gång.  Du har rätt, Sioux city ligger i Iowa där Sioux River ansluter till Missouri och i Nebraska ligger ligger South Sioux City medan North Sioux City ligger i South Dakota, allt enl Iowakarta som man får på Welcome Center och där finns faktiskt också en detaljkarta över Sioux City med förorter.  Nej, något gammal amerikabrev har jag inte.  Fadern, som var nämndeman, flydde Sverige och rättvisan och hade nog inga kontakter utöver sonen Johan Levin Carlbom som alltså dog 1916.  Efter sommarens besök i mellanvästern lär det dröja några år innan jag kommer dit men förr eller senare....  
Jo, jag vill gärna ha utdrag från 1885 års State Census och skicka det till jasa0001@privat.utfors.se

Tack ännu en gång / Jan Åke

2003-03-04, 18:18
Svar #19

Per Eriksson

• Gäst
Hej, är det någon som kan se om Carl Wilhelm Eriksson f.18740422 Almundsryd (G) finns med? Han ska ha lämnat Malmö 18920512, för Metropolitan, Dickinson, Michigan, USA.  

Tack på förhand  
Per

2003-03-07, 19:19
Svar #20

Utloggad Gunilla Hellund

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-11-21, 16:33
    • Visa profil
Hej!
Hur går jag vidare utan att det kostar skjortan? Jag hittade Artur Andren född 14 sep 1886 i Geteborg Sweden i ett Militärregister där det angavs civil draft(inkallelse?)adressen var vid det tillfället Bingham ID (Idaho?)
MVH

Gunilla

2003-03-08, 02:54
Svar #21

Jan Ek

• Gäst
Hej Gunilla,

Jag försökte med ett sök i census redan när du gjorde efterlysningen i avdelningen för Emigrant-CDn, trodde namnet skulle vara ovanligt, men det är det faktiskt inte. Många Arthur Andren men ingen som passade i ålder, så jag gav upp.

Din nya upplysning om Bingham County Idaho är ett bra exempel hur mycket en sådan geografisk upplysning kan betyda. Med den informationen angrep jag problemet på nytt och tror nu att jag funnit en ganska bra kandidat. Helt lätt var det ändå inte eftersom han blivit indexerad 1920 som Andrew, men det står Andren på orginalsidan som du kan se en detalj av nedan.

Tyvärr är det en kladdare som varit i farten, och jag behöver hjälp med att tyda hustruns förnamn. Likaledes är Arthurs yrke en svår nöt. Det enda jag är säker på är att han driver en egen verksamhet i någon form; O.A. = own account. Lägger ett litet utsnitt också av detta och hoppas någon med bättre fantasi än min kan se vad som står.

Census 1920, 12 jan, Blackfoot City, Bingham, Idaho:

Arthur H. Andren 33, äger sin egen bostad och invandrade 1907. Ett år fel betyder ingenting
Hustrun X är 26 år och född i Nebraska av föräldrar också födda där. Dottern Dorothy J, 4 år är född i Utah.

Detta är ju inte all världens att gå på, speciellt som allt jag gjort för att locka fram honom i census 1930 misslyckats. Så av en lycklig slump provade jag ett generalsök i Ancestrys alla register. Bingo!

Arthur verkar som en som flyttar vidare västerut hela tiden, Utah - Idaho - Californien! I Californiens eget dödsregister som börjar tidigare än SSDI och där Arthur inte finns, dyker han upp med SSN 527-32-7075, och dödsdatum 3 jan 1952 i San Diego.

Så nu har du en möjlighet att försöka skaffa dig en dödsattest. En länk för hela Californien att börja med finner du här. Beställningstiden verkar ligga på 10-12 veckor enligt informationen på sidan.
En raskare och trevligare väg kan vara att försöka kontakta Kristi Hawtorne som erbjuder gratis hjälp med vital records lokalt i San Diego. Du betalar givetvis faktiska kostnader.Hennes epostadress finner du här. Det är detta jag ville prövat först i din situation.
En bra översikt över alla lokala resurser i San Diego finner du här.

Lycka till vidare,
Jan

2003-03-08, 13:41
Svar #22

Eivor Andersson (Majken)

• Gäst
Hej Jan,

Familjen som står under Andrénfamiljen; ser Du om det står Brodén där?

Du skriver väldigt målande och fint förresten.
Jag tycker att Du skall ha beröm för det..

Vänliga hälsningar Eivor

2003-03-08, 15:30
Svar #23

Jan Ek

• Gäst
Hej Eivor,

Nej, det står Bradley, och han är 61 år gammal. Ja, egentligen står det Bradey, och min slutsats efter att ha studerat fler namn och ark är att kvinnan som skrivit listorna är lättare dyslektisk. Förutom att hon skriver mycket otydligt, och det kan kanske hänga samman. Barn som har problem med att stava blir ju inte direkt inspirerade att skriva vackert i tillägg. Idag låter man ju dyslektiska barn skriva på en laptop i klassrummet för att inte fastna på själva skrivandet.

Vid en närmare genomläsning av flera ark, ser jag många märkliga namnformer och stavningar i Blackfoot City. I urklippet ovan är Dorothy egentligen stavat Dorthy, alltså närmare som det ju uttalas i talat språk. Längre ned har Alan Bradley blivit Alen, också det närmast ljudskrift.

Här är egentligen ett väldigt gott exempel på problemen med att söka i index, detta består ju av en läsning/tolkning i ännu ett steg bort från orginalet. Att excerpera en lista som den ovan kan ju bara gå galet. Egentligen är jag överraskad att jag fann Arthur Andren överhuvudtaget. Utan den geografiska begränsningen till Bingham Co. kunde detta inte gå.

Ibland när man har att göra med dåligt underlagsmaterial kunde man önska att det gick att använda soundex på förnamn, det går alltså inte. En enda bokstav fel i förnamnet så blir det ingen träff. Men nu är soundex på efternamn ingen säker medicin heller, bara ett hjälpmedel som fungerar ibland. Är t.ex. första bokstaven fel blir allt fel. Soundex är också så grovt att antalet träffar kan bli överväldigande stort.

I min egen släktforskning tror jag att det bara är en tredjedel av uppgifter i census jag funnit med hjälp av index. Resten har jag hittat genom att bygga på det jag visst om var familjerna faktiskt bott. När det gäller den hjälp jag ibland ger här i forumet bygger 95% på rena index-sök, helt enkelt för att det tar för lång tid att gå igenom ett helt eller flera township. Det är bara undantagsvis jag gjort det, och bara i små samhällen med liten befolkning.

Tack förresten för fina ord Eivor, tyvärr har min svenska språkkänsla blivit något förstörd av 16 år i Norge, men innehållet försöker jag vara noga med. Att jag ibland försöker skapa en bild runt personerna, är bara en reflektion av hur spännande jag faktiskt tycker släktforskning är. Men jag försöker alltid att inte läsa in mer i fakta än det som står där, och bara ge dem en möjlig tolkning. Samtidigt är min (relativt korta) erfarenhet av släktforskning att det kan vara mycket produktivt att tänka en historia. Då kan man få ideer att söka i källor man annars inte hade tänkt på. Men man måste alltid komma ihåg vad som är fakta när man bygger vidare.

Ha en fin helg!
Jan

2003-03-08, 15:44
Svar #24

Eivor Andersson (Majken)

• Gäst
Hej Jan och tack för svaret.

Brodén är mitt flicknamn och ibland ser man det man vill se..

Du får ha en trevlig helg Du också.

Vänl. hälsn. Eivor

2003-03-08, 18:56
Svar #25

Utloggad Gunilla Hellund

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-11-21, 16:33
    • Visa profil
Hej Jan!

Tack för dina fantastiska resultat. Jag måste bara få klargjort om han står i registret i Californien som Andren eller Andrew? Är det hans ursprungliga namn jag skall använda mig av vid korrespondens med USA?
Det skall bli sännande att fortsätta längs den här tråden. Tack Jan än en gång. Jag hoppas att jag får återkomma vid behov.

Med vänliga hälsningar

Gunilla

2003-03-09, 00:26
Svar #26

Jan Ek

• Gäst
Gunilla,

Han står registrerad som Arthur Andren i det Californiska dödsregistret, det är en fri källa du också kan prova själv, och hänvisa till när du letar vidare. Andrew var bara en feltolkning i index av det som stod på det kladdiga arket från 1920.

Jag tror det är viktigt att du fortfarande håller möjligheten öppen för att det kanske inte är rätt person. Arthur i Idaho och Arthur i Californien behöver inte ens vara en och samma. Det kan vara den samme, en kan vara rätt och en fel, och båda kan vara fel.

Men jag tror det är rätt, och dödsattesten kan ge avgörande information både för att bevisa det, och för att komma vidare. Lika viktig kan också en dödsannons eller dödsruna i en lokaltidning vara. Det är bland annat därför jag tror du har större nytta av att finna en lokal släktforskare som har tillgång till sådana möjligheter, än att bara beställa ett papper från en myndighet.

Efter lite funderande på kråkfötterna i Census 1920 tror jag hustruns namn där är Theresa T.
Det blir spännande att höra vad du så småningom finner.

/Jan

2003-03-09, 11:01
Svar #27

Utloggad Ulla Wimnéus

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Hej, efter att ha funderat på de uppgifter jag fick av Jan om min Ekstam familj så tror jag att Elsie är den rätta. Men för säkerhets skull och för att kunna utesluta Belenus Ekstam undrar jag om det skulle vara möjligt att hitta rätt Ekstam i 1920 och eller 1910 års cencus?På så sätt kanske namnen på Belenus föräldrar dyker upp. Om jag ber om något som är väldigt tidsödande ber jag om överseende, jag vet inte hur mycket det går att begränsa ett sök. Men Ekstam i Illinois är väl inte så vanligt. 1930 fanns de i Moline, Rock Island och det är också där jag funnit en av mina utvandrare dec. 1895. Har postat en fråga om marriage reccord för paret på ett av de  amerikanska forumen.
Med soliga hälsningar från Västjämtland
Ulla

2003-03-09, 15:26
Svar #28

Utloggad Lotta Karlsson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej!
Efter att äntligen ha fått kontakt med våra släktingar i USA försöker vi tillsammans få fram vad vår gemensamme släkting hade för sig under sin tid i America.
Han hette Carl Leander Johnson eller Carl Seander(vi hittade denna felstavning på ett ställe) Johnson. Från början i Sverige hette han Nilsson...
Det vore jättesnällt om någon ville se efter om det står något om honom. Han reste över 1909 med Mauretania och var då ca 20 år och han var född i Norra Sandsjö, Småland.
Hälsningar Lotta

2003-03-09, 16:48
Svar #29

Jan Ek

• Gäst
Lotta,

Tror du att det är någon av de fem som framkommer vid ett sök i dödsregistret SSDI på namnet Carl Leander? T.ex. den född 21 sep 1888, och som avlider i Sverige (?) feb 1973?

/Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se