Jan Åke Sandberg,
Din familj verkade spännande att leta på, och så ville jag träna lite på sök i tidiga census i Iowa, jag har själv invandrare där så tidigt som 1873 - och som jag ännu inte funnit. Men din familj fann jag!
Du känner kanske till att mormonkyrkan har ett
index för census 1880 som du kan söka fritt i. Först är det viktigt att veta att Aurelia (incorporated town) bara är en del av Pitcher township. Utan att jag har ett exakt årtal verkar Aurelia uppstå först senare.
Letar du på Johnson i Pitcher, Cherokee, IA finner du hela familjen utom Ada som tydligen redan flyttat hemifrån 1880. Mormonernas index hänvisar bara till filmernas nummer, men i mitt abonnemang på Ancestry har jag tillgång till alla sidorna i scannad version. Hoppas du kan ta emot filer på ditt epostkonto, handstilen på orginalsidan är så vacker!
När man kollar orginalsidan ser man att mormonerna läst Nicolaus namn fel vid indexeringen, där står han som Chas, i verkligheten är han antecknad som Clas. Jag tror det var Clas/Claus han kallade sig i det nya landet. Övriga familjemedlemmar: hustru Louise och barnen Andrew, Evar och Helmar. Åldrarna stämmer nästan perfekt med dina data. Familjen driver jordbruk.
Ada finner jag inte i census 1880, varken som Johnson eller Wilby. Första gången jag hittar henne är i census 1920, då är hon änka och bor hos broder Andrew i Aurelia. Tredje familjemedlem är modern Lousia, också änka. Edward står som ogift, 57 år, så man får nog tro att han aldrig bildade en familj. Han försörjer alla tre som vaktmästare vid en skola. I census 1930 är det lite mer mystiskt!
Nu är modern borta, men en Ada 68 bor hos Edward i Aurelia. Wife är överstruket, och varken Edward eller Ada har ett yrke. Men den självägda bostaden värderad till 1000 dollar är ju en trygghet. Det mystiska är att Ada E. Wilby 73, också finnes räknad hos en familj i storstaden Waterloo, IA. Här står änkan Ada som svärmor till familjeöverhuvudet; Henry H. Reitz 45, arbetare på en traktorfabrik. Utom hustrun Hanna finns också fyra barn; Donald, Claude, Arlene och Mary.
Vad ska man tro om detta? Jag tror att Ada i Waterloo är den rätta. Åldern är bara ett år fel med datumet du har, hon bör vara 72 ännu några månader, men invandringsår 1878, och ett ovanligt namn är rätt. Det finns bara en med det namnet i index för hela USA. I så fall är Henrys hustru J. Hanna Reitz 45, med svensk mor och dansk far och född i Iowa, Adas dotter. Och namngiven efter syster Hanna som dog så ung?
Men vem är då Ada 68 år i Aurelia? Samma person tror jag, kanske inte närvarande när räknaren knackar på, men antagligen ofta på besök. Kanske är hon lika ofta där som hos svärdottern i Waterloo? Möjligen klarar inte Edward helt förklara var systern bor fast, och kanske är det inte så klart heller. Kanske är hon fortfarande skriven på adressen i Aurelia. Du får fundera vidare på detta lilla mysterium!
Elmer har jag inga spår på efter 1880, men Andrew har jag en kandidat till. Med ett vanligt namn som Andrew Johnson måste man dock vara lite försiktig med slutsatserna. Det finns en möjlig familj i Aurelia som jag har data på 1910 och 1920. 1930 finner jag inte familjen, kanske har denne Andrew avlidit.
Men jag har också ett tidigare spår av Andrew i Iowa State Census 1885 som gör att jag känner mig ganska säker på att det är rätt. Där är Andrew och hustru Mary med nyfödde Oscar L. räknade i Pitcher. En titt efter denne Oscar i senare census ger en möjlighet i 1920, i närliggande Diamond; jordbrukaren Oscar Johnson med hustru Dora och nyfödde Oscar jr.
Claus Johnson med hustru och barnen Edward, Elmer och Mary återfinns förövrigt också i state census 1885 i Pitcher.
Dottern Marys vidare öden är ju också intressant, men finner henne bara 1930. I Aurelia bor då Frank A. Perry 53, Proprietor, Plumbing Shop. Född i Iowa av föräldrar från Illinios. Hustru Mary C. 49 år. Paret gifte sig när han var 24 och hon 20. Om de har barn har de lämnat hemmet redan. De har två personer inneboende, en möjligen familjerelaterad till honom.
Tills du eller någon annan klarar lokalisera familjen Perry 1920, har jag bara en *mycket* hypotetisk son: Nygifte farmaren Wilson Perry 23 med fru och ett litet barn. Teorin vilar bara på att det är en ung Perry i samma County. Det finns 1500 personer med namnet Perry i Iowa index 1930.
Skickar gärna alla filerna till dig så du kan studera dem i lugn och ro.
Mvh,
Jan