Broberg, Carl Magnus, f 22/5 1788 i Blädinge (?), Kronoberg. Kan någon hjälpa mig att finna hans föräldrar. Uppgiften om födelseförsamling kommer från Hyltinge i Sörmland år 1806. Har sökt i Blädinge, Lekaryd och Tolg. Tidigare har jag sökt honom under Tjureda här på Anbytarforum: 2/6 2002. (Sambandet Sprengtporten/Mörner/Oby i Blädinge i Kronoberg och Sparreholm i Sörmland har jag förstått nu.)
Denne man inflyttar från Tolg, Kronoberg, till Hyltinge, Sparreholm, Sörmland 1806 (enl infl Hyltinge).
Vet detta:
Vb Tjureda CI:1, s 46: Kammartjänare Magnus Broberg och Elna Månsdtr, jungfru på Åby. Gifta 15/8 1806 av komminister Wetter.
22/8 1806 inflyttar de till Sparreholm i Hyltinge, Sö. Tillsammans med bl a Mademoiselle Knock.
24/8 1807 föds deras tvillingar Carl Vilhelm (död samma år) och Eva Sofia. Många faddrar, men först nämnd Jacob Vilhelm Sprengtporten.
18/9 1808 flyttar de från Hyltinge åter till ”Småland” (utfl nr 50 i Hyltinge) tillsammans med mademoiselle Knock och pigan Hanna Månsdtr. Broberg är hofmästare.
Fb Tjureda, CI:1:
26/3 1810: sonen Carl Adam. Far: inspektor Magnus Broberg o hu Elna Broberg, Åby säteri. Faddr: härads? I Nettelblad på Skälsnäs, mag. Gustaf Ågren i Tolg, fru F. G. Nettelblad på Skälsnäs, demoiselle G. M. Scheibe i ? (Eget forskande: Scheibes far var rustm. Alex. Scheibe på Skälsnäs, d 1814).
Fb Tjureda, CI:1, s 209:
19/8 1812: sonen Johan Vilhelm. Faddr: grevarna Carl o Hampus Mörner ”på Åby säteri”.
1813 är denna familj åter i Hyltinge, Sparreholm, Sörmland. Där föds ytterligare 2 barn - flickor. De kvarbor då där.
Carl Magnus Broberg blev senare arrendator av gården Lisätter under Sparreholm.
Mademoiselle Knock (ovan) hette Maria Magdalena Knock, följde med tillbaka från Småland till Sörmland 1813 och slutade sina dagar 1856 (gravsten Hyltinge kyrkogård, husmamsell).
Orkar någon hjälpa mig att söka på CD:en. Jag har sökt så mycket tidigare utan att lyckas och tycker att jag borde det - !
Mvh, Monica Johansson