Jag söker information om en adelsman Stiernfelt, som levde kring 1700-talets mitt, men som inte återfinns i Elgenstiernas verk. Jag har valt att placera frågan här, då han bär samma efternamn som den introducerade släkten Stiernfelt, enligt Elgenstierna adlad 1629 och utdöd redan 1642.
I jordebok och mantalslängd står han som delägare till en gård i Husby, Gryta socken, Hagunda härad, Uppland mellan åren 1737 och 1752. Gården, på 3 mantal, hade fram till c:a 1720 innehaft säterifrihet för familjen Böllja/Nisbeth, drogs sedan in till Kronan, men skattköptes 1727 av kronbefallningsmannen Fredric Bruun vars familj sedan ägde och bebodde den fram till 1700-talets mitt. Ovannämnde Stiernfelt dyker upp som ägare av själva huvudgården mellan åren 1737 och 1752. I både mantals- och bevillningslängd (E 1c) tituleras han kapten (sedan även såsom pensionär), och av bevillningslängden framgår att han är adelsman, för han är upptagen i förteckningarna över de adelsmän som äger jord i häradet. Husförshörslängden ger tyvärr ingen information om hans härkomst, annat än att var ensamstående.
Om någon stött på denne adelsman får ni gärna komma med inlägg.
Hälsningar
Göran