I mitt inlägg för tre år sedan , 2011-09-03 (18:05 ) – skrev jag: ” Om Nils Olofssons far var den Olof som omnämnes i FMU 508, år 1346: ”…som Biskop Hemming i Åbo lämnar med domkapitlets bifall ett nybygge uti Padais i Sagu socken åt Sagu kyrka, med villkor att den mellan Olle Niklisson och Olof Ingemarsson i anledning av ett dråp på den förres fader och broder ingångna förlikningen skall obrottsligen hållas”, så är det inte konstigt att Nils Olofsson inte lämnat några spår på fädernet…”. Sedan dess har mitt släktnätverk vuxit väsentligt – med fler kända kopplingar mellan de ingående släkterna - resulterande i ett alltmer finmaskigt nät, möjliggörande snävare kronologiska toleranser.
Kort sagt, så har jag nu förkastat detta hugskott av kronologiska skäl.
Ett betydligt mer välunderbyggt förslag, till vem som var far till Nils Olofsson, är
Olof i Mervis. Såväl kronologi som geografi och den sociala ’kontexten’ stödjer detta.
Mervis låg direkt granne med Suontaka – år 1456 fastställdes rågången mellan Mervis och Suontaka i Hattula socken [FMU 3018]. Uppgifterna om frälsemän i Tavastland är mycket knappa på 1300-talet, delvis på det mycket ringa antal frälsemän som då levde där. Samtidigt var dock gårdarna större i Tavastland än i övriga ’Finland’.
Olov av Mervis, dyker upp som 1:e man i 1385 års konungsnämnd i Tavasthus [FMU 929]. Den ende av nämndemännen som uppkallades efter ett senare frälsegods var Olof i Mervis. [Anthoni(1970):90]. Med tanke på, att i början av 1400-talet, innehades frälse i Suontaka av såväl Finlands första riddare Nils Olofsson som av Sune Torgilsson, stamfar för den äldsta Illeätten, så ligger det nära till hands att tänka sig, att Nils Olofssons far var gift med en syster till Sune Torgilsson (kronologi). Nils Olofsson hade då sannolikt, vilket var mycket vanligt i den östra rikshalvan, valt sin mors vapen. Nedanstående bild – en modifierad och utökad bild jämfört med ovan - visar var jag idag står, vad gäller Nils Olofsson inplacering i ett släktkluster med relevant social status. Finlands förste riddare kunde inte bara dyka upp från ingenstans, utan torde tillhöra vad Ramsay skulle kalla ’uradeln’ i Finland – även om den sannolikt hade sina rötter i den västra rikshalvan…
Jag har i bilden utelämnat för sammanhanget inte relavanta personer och kopplingar.
Ett väsentligt tillägg är Anders ättlingar. För den hypotetiska kopplingen mellan Anders och Nils Skelge, se
Riddare Anders (ström) ättlingar. Vad gäller Jacob Korke, på 1360- och 1380-talen känd som underlagsman, så var han på fädernet av finsk härstamning men på mödernet ättling, möjligen systerson, till den ursprungligen åländske lagmannen Jacob Andriasson, som hade bosatt sig i Ulvsby i Satakunta. [Kari Tarkiainen, Sveriges Österland].
Som jag kommenterat i andra sammanhang, så var kronologin ett stort problem för äldre tiders forskare, vilka inte hade tillgång till datorer. Såväl Ramsay som Anthoni har gjort en del misstag p.g.a. detta. I det här fallet så har Anthoni hävdat att Henrik Svärd synbarligen var dotterson till Nils Olofsson, och hans hustru Birgitta Clausdotter därmed inte kunde vara arvinge till Nils Olofsson, enär hon då hade varit för närbesläktad för att kunna gifta sig med Henrik Svärd. Anthoni kan därmed inte förklara betydelsen av att en rågång 1454 fastställes för de skogar och vatten hustru Birgitta i Harviala fått efter herr Nils Olofsson i Suontaka [FMU 3053]
Med filiationen i min hypotes, så var Henrik Svärd och hans hustru släkt i 5:e och 6:e led, varför inget hinder förelåg, och att Birgitta Clausdotter de facto var arvtagerska till Nils Olofsson.
Ett intressant indicium för scenariot hittar man i en fotnot i Anthonis bok [Anthoni (1970):150, not 6] där man finner följande: ”1423 nämnas Nisse Manason och Josse Pavalsson i Mervis som näste vänner till frälsekvinnorna Ragnhild och Katarina, Svb, jfr FMU 2720. Redan 1385 nämnes en Olof Djäkn i Mervis, som kan ha varit frälseman.]. Det rör sig här med stor sannolikhet om Jösse Påvelsson i Mervis och Kurjala, och förmodligen systrarna Ragnhild och Katarina Pedersdotter (Danske), Olofs i Mervis dotters, Ragnhilds(?), dotterdöttrar. Namnet Ragnhild är ansatt som förklaring till att såväl Henrik Svärd, som hans syster Margareta, hade en dotter döpt till Ragnhild.
Det mest spännande resultatet av detta scenarium – och en anledning till detta inlägg – är att allt pekar på att den gamla frälsegården Gammelgård i Lampis, vilken låg ca 3,5 mil fågelvägen från Suontaka, Mervis och Lepas, tillhörde samma släktkluster som det som ägde Suontaka – om än i vid mening! År 1571 hade Herman Persson Fleming 1 del i Gammelgård, Clas Henriksson Risbit 1 del, Hans Björnsson Lepas 2 delar och Jakob Persson Svärd 2 delar. Det gemensamma för dessa var, att de alla – enligt min släktdatabank - var blodsfränder med Olof i Mervis (I 5:e 7:e, 6:e och 6:e led).
Detta säger ingenting om de faktiska ägarlängderna, men stödjer hypotesens riktighet. De flesta frälsemännen av någon dignitet är väl kända i Finland, det är filiationerna som är den stora utmaningen…