Här kommer pergamentsbrevet jag omtalade ovan. Det är bättre att det redovisas här för alla än att scanna in det privat.
Har medeltidsforskarnas nestor Hans Gillingstam någon kommentar till vem Olof Hvit var? Enligt uppgift ur Norrvidinge dombok på 1620-talet talas det angående stolarna i Gårdsby kyrka om frälsemannen Olof Hvit på Kråkenäs som längre tillbaka tvistat om platser där. Han upplevdes tydligen som frälseman av allmogen, men vem var han?
Jagh Måns Persson Ålening, Häredzhöffdingedoom vdi wårie Haffuende vdi Konge Häredt, på then Edle och welborne Her Christiern Gab-
rielsons till Mörby wegne Gör witterligit med thette öpne breff,Åren effter Christi börd 1576 then 24 Julij jag Lage ting hultt med almogen vdj för:ne häridt på retten tingstad wid Rydh, vdj
Kong Mttz till Sweriges etc min aller Nådste Konungz tro tiäneres och fougtes dhen Erligh och welförståndig mandz Niels Olssons när-
waru, Då ibland andre ärende kom för mig och Nempden j rätten, Hederlig och wellärd man her Jacob Olsson Gudz ordz tiänere och
Kyrkieherde vdj Liur Sochn j för:ne Konge häredt, tingskiötte dhen Edle och Welbördige Man Anders Swensson till Hwsholm, södregården j
Hellasiö vdj Algusboda Sochn j Vpwjdinge häredt, och En halff gård vdj Kråkanäs liggendes j Gårdzby Sochn vdj Norwijdinge häredt. Sam-
meledes haffuer hustro Elin Olssdotter framlidne Jöns Schreddares effterleffuerske j Kråkanäs, och Sigge Baase j Holstorp på sin hustrors Jngrid Perssdotters wegne vdj lijke måtthe land giffue för:ne Anders Swensson tingskiötning på En halff gård j för:de Kråkanäs, huilke gårdar äre theres rätte arff och Lagafång, och the honom them laglige såldt haffue, för Sölff daler och penninger, som the bekendhe sig tilfyllest vpbarit haffue, at för:ne Anders Swens-'
son haffuer giort theres fulle förnögie, så at them j alle måtthe well åthnögies med. Jtem bekende för:ne Her Jacob sampt för:ne
hustro Elin och hustro Jngrid at för:ne Anders Swensson haffr lagligen ärfft med sin Käre hustro Anna Olssdotter theres Elskelige syster, En gård j Obbemåla liggends j Algusboda Sochn j Vpwijdinge häredt, och Ett halfft lispund smör rente vdj en gård j Föreby Kyrkieby vdj Konge häredt. Och äre samme gårdar tingzbudne Lage-
ståndne näste fränder och alla byrdemän hembudne, effther som Sweriges Lag thervm förmeller, Therföre skötte för:ne her Jacob olsson
för:de hellasiö och halffue gården j Kråkanäs, sampt för:ne hustroElin och Sígge Base then andre halffue gården j för:de Kråkanäs
ifrå sig och alle theres arffuinger både the som nu leffue och häreffter komme kunne, och in wnder offte:de Anders Swensson ovj hans
rätte effterkommende Arffuinger at niute bruke och behålle til Ewerdelige ägho medh hws jord, åker, Eng, quern och querneströmer,
skogh och skiul vdj wåthe och tårre, närby och fierren, jnthz vndantagandes som nu ther til ligger och med rätte aff ålder til-
legat haffuer, och är här effter tilfinnes och bespöries kan. Thesse effter:ne Tolff bofaste sannemän såthe vdj Nempden hulde på
brånden och äre faste witne ther åth at thette är lagligen på tinget giort såsom för:uit står Siguid Persson j Krokasiö, Niels Joensson j Grijsnäs, Niels dagesson j Fiskestad, Suen j Brunssmåla, Niels Krook j hulta, Suen Karsson j huitahult, Niels Månsson j hommannatorp, Håkon Lassesson j Assiö, Tord Åslesson ibm, Tord j
Ernassiö, Jöns Karsson j Bredahult och Måns Styre i flöxhult. Att thette oryggeligen hålles skal, dömpde jag thette kiöp och skiöt-
ningh stadigt och fast til Ewerdelige äghe, och förbuder här på at klandre effter thenne dag wid huars och Ewas Tre (...) för häredzhöffingedoom som Swerigis Lag förmella, Thesse til yttermere
wisse och bättre förwaring låte wälbe:te her Christiern, her Jacob, jag Måns Persson och Niels olsson witterligen tryckie wåre Signeter
sampt Konge häredz Sigillum här neden vnder vdj wal.
Datum loco et temporo vt supra:-: