Vem var far till Jösse Jönsson (Sluk)? I mitt inlägg ovan, onsdagen 06 oktober 2010, skriver jag: ”Dessutom finns en 'Torckel Jonsson' med, vilken jag av flera skäl har anledning tro är ännu en bror till ovan nämnda Jösse, Olof och Sigurd Jönsson (Sluk)”. Om min hypotes stämmer, vilken Jöns kan då ha varit deras gemensamme fader? Då källorna, som oftast, inte medger ett entydigt svar, så får man nöja sig med att plocka fram så många indicier som möjligt, och dokumentera dessa för vidare diskussion.
Vad vet vi då om de eventuella bröderna, Torkel, Jösse, Olof och Sigurd Jönsson (Sluk)?
Torkil Jönsson dyker upp i källorna i ett brev år 1432, då han kärar om Nolimo (Söderfinland), som morfadern Lars Gunnarssons. [1]. Fadern Jöns var alltså gift med en dotter till frälsemannen Lars Gunnarsson, som fick gods indragna i Sagu (Söderfinland), vid räfsten 1405 [2]. Denne Lars förkommer för övrigt i urkunderna tillsammans med Anders Garp i Vemo (Norrfinland) redan 1386 [3]. Torkil var gift senast 1448, då köpmannen Torkil Jönsson tillsammans med hustrun Margit Jönsdotter (i Kimito) pantsätter sitt gods i Söderby i Pargas (Söderfinland) [4]. Margit (Margreto) nämns 1449 som syster till Greger Andersson (Garp) [5].
Jösse Jönsson får, som nämnts tidigare, frälse 1435 på sina gods på Åland [6]. Utöver detta hade han tydligen ytterligare gods (200mk) i Egentliga Finland [7]. Om mina antaganden i inlägget den 5 okt. är relevanta, så ägde han redan 1421 gods i Stor Säkylä i Eura (Satakunda) [8], och förkom senare som gode man i Nådendal i Reso (Norrfinland) år 1452 vid godsöverlåtelse av gods i Masko [9] - inte Åland som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Jösse var sannolikt gift med en dotter till väpnaren Olof Andersson till Kodbolstad på Åland [10].
Olof Jönsson förekommer vid ovan nämnda godsöverlåtelse 1452 som sigillant, och borgmästare i Nådendal köpstad [11]. Det rör sig med relativt stor sannolikhet om samme Olof Jönsson, väpnare, som fyra år tidigare åt ärkedjäknen i Åbo mäster Sigurd upplåtit all sin andel uti Gesterby på Åland [12].
Sigurd Jönsson ger till ärkedjäknebordet år 1448 Gesterby gods på Åland. Sigurd var troligen bördig från Gesterby på Åland, enligt Anthoni, och bror till väpnaren Olof Jönsson [13].
Vilken sökprofil skall vi då ha på en trolig far, Jöns, baserat på tillgänglig information om de hypotetiska fyra bröderna? Han torde helt klart tillhöra frälset, och sannolikt vara väpnare. Född ngn gång på den senare delen av 1300-talet, och förhoppningsvis förekommande i urkunderna i början på 1400-talet med anknytning till såväl det finska fastlandet som till Åland.
Enligt Valdemar Nyman ligger det nära till hands att se Jösse Jönsson som son till frälsemannen Jöns Torkilsson som nämns 1406, 1419, hemmahörande i Finström på Åland [14].
Vad är då känt om denne Jöns Torkilsson?
År 1406 nämns vid en godsöverlåtelse i Finström på Åland Jöns Torkilsson bland de tre främsta skötningsmännen, som senare omtalas som väpnare. År 1419 sigillerar han tillsammans med Jösse Jönssons svärfar, Olof Andersson till Kodbolstad, och en trolig broder Nils Torkilsson, vid ett ting i Finström [15]. I en urkund utfärdad i Kimito (Söderfinland) 1432, erkänner en Jöns Torkilsson att han närvarat vid biskopstinget i Kimito 15 år tidigare (1417) [16]. År 1437 sitter en Jönis Torkilson av vapen som nämndeman i Landsrätten i Åbo [17]. Av källorna framgår inte att det rör sig om samme Jöns på Åland och i Kimito resp. Åbo, men med tanke på det relativa fåtalet frälsemän, är sannolikheten att det skulle röra sig om två väpnare Jöns Torkilsson något begränsad.
Denne Jöns Torkilsson stämmer väl med de uppsatta sökkriterierna. Vi kan alltså i den fortsatta diskussionen utgå från att Jösse Jönsson var son till Jöns Torkilsson och N.N. Larsdotter.
Olof Jönssons vapen är känt, en bjälke [11]. Ett närmast identiskt vapen bars av frm. Lars Larsson (Finne) år 1419 [18]. Denne Lars Larsson var med största sannolikhet morbror till Olof, son till Lars Gunnarsson. Lars Gunnarsson var enligt Anthoni ”en betydande frälseman” [19]. Man kan därför anta, vilket inte var ovanligt, att Olof valde moderns vapen p.g.a. släktens högre status.
Lars Larssons sätesgård, Lähtenoja, låg i Eura, samma socken där Jösse Jönsson förekommer 1421. Han var gift med Anna Jönsdotter, som sedan gifte om sig med Greger Andersson (Garp) [20], son till den Anders (Garp) som förekom tillsammans med Lars Gunnarsson 1386 [3],och vars syster var gift med Torkil Jönsson, vilket stärker antagandet att Lars Larsson var son till Lars Gunnarsson.
Den slutsats man med relativt stor sannolikhet kan dra, är att Torkil, Jösse, Olof och Sigurd Jönsson är bröder och ättlingar till Lars Gunnarsson, vilket i Torkils fall är dokumenterat. Jösse äger gods i samma socken som Lars Larsson och Olof bär samma vapen som Lars Larsson, och Sigurd var en trolig bror till Olof.
Något entydigt svar om vem som var far till Jösse Jönsson framgår inte av källorna, men Jöns Torkilsson är en mycket rimlig hypotes, speciellt då han år 1419 sigillerar tillsammans med Olof Andersson till Kodbolstad, Jösse Jönssons svärfar
[1] E. ANTHONI, Finlands medeltida frälse och 1500-talsadel. (SvB 440).
[2] FMU 1213.
[3] FMU 944.
[4] FMU 2749.
[5] FMU 2787; ÄSF 12 Garp av E. Anthoni.
[6] FMU 2136.
[7] E. ANTHONI, Finlands medeltida frälse och 1500-talsadel (s. 155).
[8] E. ANTHONI, Finlands medeltida frälse och 1500-talsadel. (SvB 388).
[9] FMU 2901.
[10] R. HAUSEN, Bolstaholm och dess ägare.
[11] FMS 189; ”I den med oprydd hjälm krönta, lutande skölden en bjälke”.
[12] FMU 2741.
[13] E. ANTHONI, Frälsemän och frälsegods på Åland under medeltiden, HTH nr 58 (s. 45).
[14] V. Nyman, Grelsby Kungsgård. (s.102).
[15] FMU 1586.
[16] FMU 2036.
[17] FMU 2215.
[18] FMS 125; ”I lutande sköld, som uppbär hjälm med två oxhorn, en bjälke”.
[19] E. ANTHONI, Finlands medeltida frälse och 1500-talsadel (s. 88).
[20] FMU 2776.
(Meddelandet ändrat av Ten 2010-10-26 13:26)