Bäste Ralf! - och andra intresserade!
Tack för dina synpunkter. Jag är starkt medveten om var gränserna för medeltiden brukar sättas. Personligen anser jag (och även en del andra) att den nordiska medeltidens gränsdragning är alltför schablonartad, ja rent av ohistorisk.
Det om det. Det var inte den centrala frågan i det här samtalet.
Först får jag gratulera (det är allvarligt menat) till din härkomst från kung Erik. Själv härstammar jag kanske, kanske, kanske från kung Gorm och drottning Tyra (av Danmark). Det är dock många svaga länkar på den resan.
Vidare noterar jag att du anser att släktforskning med hjälp av runstenar inte är helt pålitligt. Det håller jag med om. Det finns en klar risk att genealogier på runstenar är färgade eller manipulerade i avsikt att bevisa innehavet av mark eller av ämbete/auktoritet. Det faktum att runstenarna med sina släktskapspåståenden stått till allmän beskådan och kritik i normalfallet bör ge dem ett källvärde jämförbart med ett medeltida diplom. Det verkar som om vi är överens att i många fall kunskaper om den aktuella tidens genealogier bör kunna utvinnas ur runstenstexter.
Det är för närvarande inte aktuellt med någon strävan att knyta runstenarnas genealogier till i sen tid levande personer. Kanske kan framtiden bjuda på DNA-överraskningar därvidlag.
Fiktivt tankeexempel:
En senmedeltida frälsesläkt med nulevande ättlingar som under tiden strax efter runstenstiden kan beläggas vara etablerad på en domän som också är plats för en runsten med tillräckligt utförlig genealogi - och dessutom kan knytas till ett runstenstida gårdsgravfält - utgör de ingredienser som skulle kunna (i gynnsammaste fall) via DNA bevisa kontinuitet till nutiden.
Åter från hypotesernas värld:
Till sist noterar jag med tillfredställelse att du - med nödvändiga reservationer - finner tanken på en systematisk kartläggning av runstenarnas person- och släktskapsuppgifter meningsfull.
Det var egentligen det jag var ute efter.
Runstenarna torde innehålla åtskilliga tusen sådana personuppgifter (med tillhörande uppgift om familjerelation). Ett normalt släktforskningsprogram skulle vara tillräckligt för att genomföra en sådan kartläggning. Många runstenar omfattar genealogier med uppemot (och även fler) fem generationer. Många personer är också attribuerade med gårdsnamn, titel, specifik händelse (krigståg, dödsorsak, lojalitetsförhållande....), överlevnad över annan person nämnd i stenens genealogi etc.etc. Stenens resningsplats är också en viktig parameter. När det gäller datering har konsthistoriker, historiker, språkvetare och arkeologer redan utvecklat förfinade dateringsinstrument för runstenar.
med hälsningar genom tidens flöde
Richard Brun