Staden Södra (del 2 av mtl 1683)Länk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0059660_00058#?c=&m=&s=&cv=57&xywh=1660%2C-207%2C6467%2C3028I
staden södra hus nr 12 (”wid Skeppsbrooendan i hörnet”), ägt av greve Nils Brahe, finns
Maria Steenberg med tre barn (Catharina (fc 1662), Christina (fc 1664) och Dirick (fc 1668)) och sin sjuka mamma (fc 1598). Barnens åldrar uppgavs troligen lite lägre en deras verkliga åldrar (kanske för att slippa betala mantalspenning för sonen Didric), i alla fall om man jämför uppgifter om dem i Svenska ättartal 1896. Det här rör sig nämligen om barn till Didric Steenberg (1628-69), som var svåger till den, vid det här laget, ”berömde” Antony Brun. Mamma Marias släktnamn var Standaert som ogift, och det är hennes släkt som är beskriven i Svenska ättartal.
Familjen inhyste
jungfru Maria Berg (fc 1666). Drängen var bortlupen,
men det fanns en piga hos ”moormoder”. Det är otydligt om det var pigan eller mormor som hette
Gertrud. I samma hus bodde också överste och krigsråd
Anders Dahlberg med (tjänste-)pojke
Carl Duben (fc 1668). Carl var möjligen släkting till r
egementskrivare Christian Dyben, som var
fadder vid dop av
Tobias Soltner och
Christina Toorrsesdotter Bruns barn,
Tobias, den 15/2 1684 i Maria Magdalena fs.
I
nästa hus (
och här blev det jättespännande för min del!),
staden södra hus nr 13, i Stadens hus bredvid kvarnhuset, fanns
inspektor Claes Smitt med hustru och den ännu ogifta sonen Claes Smitt. Hos familjen fanns fyra ”
brodesbarn” (brorsbarn):
Anna Meruman (fc 1665), Anna
Johan (någon har lagt till ”?” efter ”Johan”)
Meurman (fc 1666), Hedevig (fc 1670) och
Gretha Smitt (fc 1678).
Släkten Meurman/Mannerstedt är beskriven i von Schantz genealogier (volym 2.G-P, ArkivDigitals sidnr. 190b, arkivbildare Riddarhuset). Där framkommer att
inspektor Clas Schmidt var gm Margareta Meurman (född 12/9 1620). Hennes bror och svägerska,
Hindrich Meurman (
rådman i Stockholm) och
Catharina Hansens, dog 1672. Detta par hade bl.a. barnen:
Johan Meurman (född 19/2 1659, kommissarie vid riksens ständers Banco och gm
Anna Roselia, dotter till
handelsman Johan Roselij (
Carina, du ser va?!)),
Anna Maria
Meurman (”född wid stora wådelden på Norremalm i Stockholm” den 6/11 1662) och
Hedwig Eleonora
Meurman (född 15/10 1670, gm häradshövding
Jonas Thunberg). Min tolkning är att de tre äldsta ”
brorsbarnen” omnämnda i mtl 1683 var
barn till Claes Smitts avlidna svåger (Hindrich Meurman, död ca 1672) och det yngsta ”
brorsbarnet” (Gretha Smitt) var barn till Claes Smitts bror. De nämnda barnen Meurmans storebror,
Petter Mannerstedt, var överstelöjtnant och
kommendant i Kalmar (född 5/1 1656). Då han adlades, den 15/9 1686, var han regements-kvartermästare vid ”
Uplänningarne” (Upplands regemente enligt Svenska ättartal, se vidare). Petter var
gm1 Maria ”Tutain” (
Toutin, död 1704).
Hon hade tidigare varit gift med Isak Reenstierna (död 1684, men i mtl 1683 registrerad i
staden södra hus nr 105, se nedan), som var barn till
Jacob Momma (Reenstierna, svåger till Antony Bruns syster Maria Brun). Petter/Peter Mannerstedt var (troligen) kusin till
Anna Maria Meurman, som ska ha varit
gm1 kommendant i Tavastehus Anders Berg (
kanske Barbro Mårtensdotter Le Bruns make eller svärfar) och
gm2 Arvid Stierncrantz (nr 854, se TAB 2 här:
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Stierncrantz_nr_854). Jag bifogar en bild, som jag har gjort för att lättare komma ihåg detta släktskap (och några andra släktskap).
Med andra ord (ur mitt eget ”intresse-perspektiv”):
En moster (
Margareta Meurman) till
Barbro Mårtensdotter Le Bruns troliga/möjliga
svärmor (
Anna Maria Meurman) var alltså
granne med änkan (
Maria Standaert) efter Didric Steenberg, som var svåger till Antony Brun.
Kanske man kan se detta ”
grann-skap” som en svag antydan om ett släktskap mellan Barbro Mårtensdotter Le Brun och Antony Brun. I Svenska ättartal är Antonys släktnamn skriven som ”Bruyn eller de Bruyn” och man
kanske kan misstänka att Barbros släktnamn skulle kunna ha skrivits ”de Bruyn” istället för Le Brun (Svensk Slägtkalender, volym 11, sida 110).
I nämnda volym 11 av Svenska ättartal finns en
släkt Berg beskriven (sidorna 70 och 71). Anfadern var
skräddare i Stockholm Petter Berg (död 1715). Han var gm1 Brita Kling (död 1695) och gm2 Christina Boll (död 1728). Skräddare Petter Bergs äldsta omnämnda barn var fött ”168(2)”. Man skulle därför möjligen kunna tänka sig att Petter hade en bror Anders och att han var pappa till ”min” Anders Andersson Berg (vigd 1709) och till ”din” (Carina) Per Andersson Berg, men det är bara en vild gissning och som du har märkt, Carina, var släktnamnet Berg ganska vanligt i Stockholm omkring 1700. Det som man kanske skulle kunna tolka som ”till skräddarens favör” är hans yrke inom ”klädmakare-branchen”. Dessutom ser jag bland hans barn några uppgifter som jag ”hajjar till för”: a) en dotter var gm Johan Wittkopff, b)
två söner var guldsmeder varav en även
hov-juvelerare (jämför hov-juvelerare Valentin Toutin, pappa till nämnda Maria Toutin, som var gm1 Momma/Reenstierna och gm2 Meurman/Mannerstedt), och slutligen (men inte minst) – c)
hov-juvelerarens svärmor var Maria Groth (1693-1742),
dotter till Reinhold Groth (jämför
myntmästare Antonius Grooth i slutet av mitt förra inlägg)
och Anna Maria von der Liedt vars mamma, Maria, hade ett släktnamn som jag har antecknat ett flertal gånger, nämligen
Liwijn (min stavning Levin). Hon sägs ha varit dotter till
Botvid Liwijn som var
rådman i Falun. Antony Bruns son, Henric Brun (1672-1722) var gm Sara Margareta
Liwijn (Svensk Slägtkalender, volym 11, sida 112). Hennes föräldrar var
Hans Botvidsson Liwijn (död 1703) och Sara Andersen (1683-1703). Sara Andersens mamma hette Sara
Nyman (Svensk Slägtkalender, volym 11, sida 41). Hennes släktnamn har jag antecknat ett flertal gånger. Sara Nymans döttrar, Margareta och Brita Andersen, var gifta med Olof Hansson
Törne (adlad
Törnflycht) respektive Michael Hansson
Törne. Makarnas släkt, Törne, finns beskriven i Svensk Slägtkalender, volym 7, sidorna 430-439, och där är en Margareta Hallstensdotter
Bagge (sida 432) samt Gustaf
Düben och
Johan Brauner (sida 437) nämnda. Johan Brauner bör ha varit
bror till biskop Nicolaus Braun i
Kalmar stift (se bifogad bild och se Tabell 4 här:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=69096.msg1675383#msg1675383). Däremot har jag tyvärr inte sett släktnamnen Törneros eller Törnrose i beskrivningen av släkten Törne i Svensk Slägtkalender, volym 7.
Släkten Livijn är beskriven i Svenska ättartal 5:e årgången, sida 312. Tyvärr hittade jag där inte information om ”
handelsman Levin”, som var
fadder vid dop av Tobias Soltner och
Christina Toorrsesdotter Bruns barn Helena, den 15/10 1688 i Maria Magdalena fs. Det kan bero på att den beskrivna Livijn-släkten sägs vara ”
Östgöta grenen” och i den finns en del kopplingar till präster och militärer i Småland (möjligen Kalmar län). I den inledande texten om släkten Livijn står ”Slägtnamnet antogs af deras söner
Botvid, borg. el.
borgmäst. i Falun (hvars slägtgren i flera led bodde i Sthm, der
Botvid Livijn, [död] 1710,
var rådman)”. Beskrivningen utgår sedan från
rådman Botvid Livijns bror,
Magnus Livijn (1622-81), som var
prost i Säby (Småland) och gm
Margareta Prytz (ett släktnamn som jag har nämnt några gånger här:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=69096.msg1674682#msg1674682). Andra släktnamn jag känner igen i beskrivningen av släkten Livijn är
Bjugg,
Zierman och
Ekström. Ett annat släktnamn jag lade märke till i beskrivningen av släkten Livijn var
Meurling, som jag tyckte låter lite likt Meurman. Emellertid rörde det personer från 1800-talet, men eftersom det fanns hänvisning till en släktutredning, i Svenska ättartal, av namnet Meurling klickade jag fram den volymen och släktbeskrivningen (Svensk Slägtkalender, volym 2, sida 201). Till min förvåning fick jag där se att: 1) fältväbel vid Kalmar regemente Lars Johan Meurling (1753-1829) var gm Elsa Christina
Sinclair (1752-1832), och 2) nämnda pars son, Lars Fredric Meurling (1785-1847) var gm Anna Brita
Reenstierna (född Jaensson, 1781-1847). Troligtvis(?) är det
släktnamnet Sinclair som
nämns två gånger i Thore Bruuns dokument (troligen 1691), som jag har nämnt här:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=69096.msg1674588#msg1674588. Som sagt, de senaste nämnda personerna Sinclair och Reenstierna levde långt efter de jag håller på att ”
brottas med”, men det var ändå en lustig överraskning som jag ville dela med eventuell läsare.
I
staden södra hus nr 41, ägt av
landshövding Grans änka, finns bl.a.
lärpojke Sven Berg (fc 1664) hos
bokbindare Valentin Waxmuth. Christina Toorrsesdotter Brun
var fadder då Valentins barn döptes den 14/5 1697 i tyska fs i Stockholm. I mtl 1683 framkommer att
piga Maria Le Brun arbetade hos
rådman Hans Kohlmäter (i
staden södra hus nr 58). Han var
fosterfar, eller adoptivfar, till
Christian Riddersköld (nr 1006) som var
gm Sara Maria Waxmuth (trolig släkting till Valentin Waxmuth).
I
staden södra hus nr 63 (”Rostock”) finns
tjänstepojke Lars Joensson Berg (fc 1668) hos vinhandlare och
vinskänk Hans Jacob Schönman. Två personer med släktnamnet Schönman, men inte Hans Jacob, är nämnda i mitt PS i det här inlägget:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.msg1647072#msg1647072. En av dem,
Johan David Schönman, hade
troligen ett släktskap med inspektor
Johan Daniel Braun eftersom Schönmans änka lät begrava sitt döda barn i en grav ägd av inspektor Braun.
Staden södra hus nr 85 ägdes och beboddes av
aktuarie Göran Berg. Det finns mycket information om familjen, men eftersom jag inte har sett något ”intressant” lägger jag upp en länk för eventuell intresserad:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0059660_00093#?c=&m=&s=&cv=92&xywh=2842%2C-93%2C4487%2C2063.
Staden södra hus nr 104 ägdes och beboddes av
hovskräddare Jonas Lund. Hos honom jobbade
piga Britta Persdotter Berg. I samma hus hyrde
perukmakare Jean Tibous änka, Elisabeth Balliet, bostad. I Sällskapet Vallonättlingars släktlista finns släktnamnet Ballet märkt med okänt ursprung.
Staden södra hus nr 105, ägt av krigsråd Simon Rosenberg, finns
bröderna Isak Reenstierna (hovjunkare hos drottningen) och
Jacob Reenstierna. De var barn till Jakob Reenstierna och Elisabet Kock (och barnbarn till myntmästare Marcus Kock). Jämför informationen ovan om staden
södra hus nr 12.
Vänliga hälsningar,
Jan