hej!
eftersom det finns en smedsläkt Croon vid Godegårds Bruk i Östergötland, så letade jag även på Smedskiva #3, för att se ifall det fanns ytterligare några tänkbara smed-släktingar.
Jag fann några stycken, men de är bara omnämna sporadiskt, ofta endast i samband med något barns fördelse.
Eftersom peresoner knutna till järnhanteringen ofta flyttade omkring, mellan bruken, så har jag skrivit efterlysningar i Rötter under de bruk/socknar, där Smedskive-Croon har förekommit, för att se ifall någon annan forskare stött på dem, och på så sätt få litet draghjälp, när det gäller att se ifall de olika Croon vid bruken är släkt.
Nedan har jag kopierat alla de Croon jag hittat på smedskivan, samt de olika efterlysningar jag gjort.
24/8 i Tysslinge:
jag undrar ifall någon stött på en Jonas Cron, som enl den s.k. Smedskivan föddes i Tysslinge år 1750?
(enl samma CD var han, på 1770-80-talen Hammarsmedsmästare vid Brevens Bruk i Askers sn(T))
24/8 i Asker:
jag undrar ifall någon stött på en Jonas Cron, som enl den s.k. Smedskivan föddes i Tysslinge(T) år 1750, eller hans ättlingar (se nedan)?
Enl samma CD var han Hammarsmedsmästare vid Brevens Bruk.
där fick han, med hustrun Margareta Jönsdotter (död i Brevens bruk c:a 1777) dottern
Kristina Elisabet, f 1776
samt med hustrun Brita Persdotter(f 1754) döttrarna
Brita Cajsa (1779-1779)
Magdalena, f 1780
Anna Lovisa, f 1785
25/8 i Vintrosa:
enl Smedskivan var Jakob Jonsson Cron (sedemera mästersven vid Ramshyttan) född i Vintrosa år 1760.
Han var gift m Kajsa Olofsdotter (f 1761 i Kils sn) och de får barn i Malma och Fellingsbro sn 1787-1798.
30/8 i Kil(T):
jag undrar ifall någon av er stött på Mästersvennen Jakob Jonsson Cron vid Ramshyttan? (han nämns på Smedskivan, men det framgår inte huruvida det är Ramshyttan i Ramsberg eller Kil som avses)
enl nämnda Smedskiva var han född i Vintrosa(T) år 1760, gift m Kajsa Olofsdotter (f 1761 i Kils sn) och de får barn i Malma och Fellingsbro sn 1787-1798.
25/8 i Ramsberg:
jag undrar ifall någon av er stött på Mästersvennen Jakob Jonsson Cron vid Ramshyttan?
enl Smedskivan var ha född i Vintrosa(T) år 1760, gift m Kajsa Olofsdotter (f 1761 i Kils sn) och de får barn i Malma och Fellingsbro sn 1787-1798.
1/9 i Fellingsbro:
enl Smedskivan arbetade Jakob Jonsson Cron (f 1760 i Vintrosa[T] och någon gång i sitt liv även som mästersven vid Ramshyttan) vid Kåfalla bruk i Fellingsbro och fick där barnen:
Johan Cron
f 1793 vid Kåfalla bruk
och
Anna Lisa Cron
f 1798 vid Kåfalla bruk
(dessförinnan hade man fått barnen:
Kajsa Stina Cron
f 1788 vid Kolsva bruk, Malma sn
och
Jakob Cron
f 1790 vid Kolsva bruk, Malma sn)
2/9 i Malma:
enl Smedskivan arbetade Jakob Jonsson Cron (f 1760 i Vintrosa[T] och någon gång i sitt liv även mästersven vid Ramshyttan) vid (Öster-)Kolsva bruk i Malma sn och hade där barnen:
Jonas Cron
f 1787 Kils sn, d 1787 Österkolsva bruk, Malma sn
Kajsa Stina Cron
Jakob Cron
f 1790 vid Kolsva bruk, Malma sn
(därefter flyttade familjen tydl till Fellingsbro[T] och fick därstädes barnen
Johan Cron
f 1793 vid Kåfalla bruk
Anna Lisa Cron
f 1798 vid Kåfalla bruk)
1/9 i Bro:
enl Smedskivan arbetade Jakob Jonsson Cron (f 1760 i Vintrosa[T] och någon gång i sitt liv även mästersven vid Ramshyttan) vid (Öster-)Kolsva bruk i Malma sn och hade där barnen:
Jonas Cron
f 1787 Kils sn, d 1787 Österkolsva bruk, Malma sn
Kajsa Stina Cron
Jakob Cron
f 1790 vid Kolsva bruk, Malma sn
(därefter flyttade familjen tydl till Fellingsbro[T] och fick därstädes barnen
Johan Cron
f 1793 vid Kåfalla bruk
Anna Lisa Cron
f 1798 vid Kåfalla bruk)
Med vänlig hälsning